W zakresie sposobu ustalenia wartości początkowej składników majątku wniesionych do Spółki formie (...)

W zakresie sposobu ustalenia wartości początkowej składników majątku wniesionych do Spółki formie wkładu niepieniężnego

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 11 kwietnia 2012 r. (data wpływu 13 kwietnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie sposobu ustalenia wartości początkowej składników majątku wniesionych do Spółki formie wkładu niepieniężnego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 13 kwietnia 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie sposobu ustalenia wartości początkowej składników majątku wniesionych do Spółki formie wkładu niepieniężnego.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Dnia 30 marca 2012 r. i 3 kwietnia 2012 r. odbyło się Nadzwyczajne Zgromadzenie Wspólników Spółki, na którym został zawarty akt notarialny Rep. A w obecności notariusza, w celu przeniesienia własności nieruchomości Pływalni Miejskiej do Spółki. Na posiedzeniu podjęto między innymi Uchwałę Nadzwyczajnego Zgromadzenia Wspólników Spółki o podwyższeniu kapitału zakładowego spółki. Burmistrz działający w imieniu i na rzecz Gminy Miasta jako jej pełnomocnik oświadczył, ze Gmina Miasta obejmuje w podwyższonym kapitale zakładowym Spółki udziały i pokrywa je w całości aportem w postaci: nieruchomości gruntowej, stanowiącej zabudowane działki, na których znajdują się murowany budynek pływalni wraz z instalacjami i urządzeniami.

Przekazany spółce aport stanowi następujące wartości: grunty 456 000,00 zł., budynek pływalni wraz z instalacjami i urządzeniami 6 967 029,00 zł w jednej wartości.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy otrzymując aport w postaci budynku pływalni wraz z instalacjami i urządzeniami w jednej wartości 6 967 029,00 zł, spółka powinna dokonać, wyodrębnienia i wyceny z przekazanego aportu rzeczowego, środków trwałych wg Klasyfikacji Środków Trwałych i ustalić dla wyodrębnionych środków trwałych indywidualne stawki amortyzacji, w oparciu o wykaz rocznych stawek amortyzacyjnych, zawartych w załączniku nr 1 do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który spółka ma przyjęty w polityce rachunkowości?

Spółka uważa, że otrzymując aport w postaci budynku pływalni wraz z instalacjami i urządzeniami w jednej wartości 6 967 029,00 zł, nie powinna dokonać, wyodrębnienia i wyceny z przekazanego aportu rzeczowego, środków trwałych wg Klasyfikacji Środków Trwałych oraz nie powinna ustalić dla dotychczas nie wyodrębnionych środków trwałych stanowiących element wyposażenia budynku, indywidualnych stawek amortyzacji w oparciu o wykaz rocznych stawek amortyzacyjnych, zawartych w załączniku nr 1 do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który spółka ma przyjęty w polityce rachunkowości.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Powyższe oznacza, że podatnik ma możliwość odliczenia dla celów podatkowych wszelkich wydatków, pod warunkiem, iż nie zostały one wymienione w art. 16 ust. 1 ww. ustawy oraz że wykaże ich związek z prowadzoną działalnością, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu, czy też na zachowanie lub zabezpieczenie źródła pozyskiwania przychodu.

Stosownie natomiast do art. 15 ust. 6 ww. ustawy, kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z przepisami art. 16a - 16m, z uwzględnieniem art. 16.


W myśl art. 16a ust. 1 tej ustawy, amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:


  1. budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,
  2. maszyny, urządzenia i środki transportu,
  3. inne przedmioty


  • o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1, zwane środkami trwałymi.

Zgodnie natomiast z treścią art. 16g ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z uwzględnieniem ust. 2-14, uważa się w razie nabycia w postaci wkładu niepieniężnego (aportu) wniesionego do spółki kapitałowej, a także udziału w spółdzielni - ustaloną przez podatnika na dzień wniesienia wkładu lub udziału wartość poszczególnych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, nie wyższą jednak od ich wartości rynkowej.

Przepis powyższy normuje sytuację nabycia w drodze wkładu niepieniężnego (aportu) majątku niestanowiącego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części. Z treści tego przepisu wynika, że ustalona przez podatnika na dzień wniesienia wkładu, wartość poszczególnych składników majątku nie może być wyższa od ich wartości rynkowej.

W myśl art. 16h ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, odpisów amortyzacyjnych dokonuje się od wartości początkowej środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, z zastrzeżeniem art. 16k, począwszy od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym ten środek lub wartość wprowadzono do ewidencji, z zastrzeżeniem art. 16e, do końca tego miesiąca, w którym następuje zrównanie sumy odpisów amortyzacyjnych z ich wartością początkową lub w którym postawiono je w stan likwidacji, zbyto lub stwierdzono ich niedobór; suma odpisów amortyzacyjnych obejmuje również odpisy, których zgodnie z art. 16 ust. 1 nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Ponadto należy wskazać, iż zgodnie z art. 16g ust. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych postanowiono, że ustalona przez podatnika wartość początkowa składników majątku stanowiących aport podlega ocenie z punktu widzenia kryteriów określonych w art. 14 tej ustawy. Oznacza to, że ustalając wartość początkową poszczególnych składników majątku należy mieć na uwadze ich wartość rynkową. W myśl art. 14 ust. 2 ww. ustawy wartość rynkową rzeczy lub praw majątkowych określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca odpłatnego zbycia.

Art. 16i ust. 1 ww. ustawy stanowi natomiast, że odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych, z zastrzeżeniem art. 16j-16ł, dokonuje się przy zastosowaniu stawek amortyzacyjnych określonych w Wykazie stawek amortyzacyjnych i zasad, o których mowa w art. 16h ust. 1 pkt 1.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca przyjął od Gminy Miasta aportem (wkładem niepieniężnym) składniki majątkowe, tj. nieruchomości w postaci Pływalni Miejskiej. W zamian gmina objęła udziały w podwyższonym kapitale zakładowym pokrywając je w całości ww. aportem w postaci: nieruchomości gruntowej, stanowiącej zabudowane działki, na których znajdują się murowany budynek pływalni wraz z instalacjami i urządzeniami.

Biorąc pod uwagę powyższe uregulowania wskazać należy, że dla celów podatkowych określając wartość początkową przedmiotowego wkładu niepieniężnego Spółka powinna ustalić wartość poszczególnych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych wchodzących w skład tego aportu na dzień wniesienia wkładu, nie wyższą jednak od ich wartości rynkowej zgodnie z treścią art. 16g ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Stosownie do art. 16d ust. 2 tej ustawy, wniesione aportem składniki majątku należy wprowadzić do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, i amortyzować od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym te środki lub wartości wprowadzono do ewidencji (w myśl art. 16h ust. 1 pkt 1 tej ustawy), przy zastosowaniu odpowiednich stawek amortyzacyjnych określonych w Wykazie stawek amortyzacyjnych i zasad stosownie do treści art. 16i ust. 1 ustawy podatkowej.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy, w świetle którego Spółka nie powinna dokonać, wyodrębnienia i wyceny z przekazanego aportu rzeczowego, środków trwałych wg Klasyfikacji Środków Trwałych oraz nie powinna ustalić dla dotychczas nie wyodrębnionych środków trwałych stanowiących element wyposażenia budynku, indywidualnych stawek amortyzacji w oparciu o wykaz rocznych stawek amortyzacyjnych, uznać należy za nieprawidłowe.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika