Czy istnieje możliwość obciążenia jednostki przekazującej środki pieniężne (dofinansowanie) (...)

Czy istnieje możliwość obciążenia jednostki przekazującej środki pieniężne (dofinansowanie) na realizację przedsięwzięć w ramach działania notą księgową?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 13 lipca 2010 r. (data wpływu 19 lipca 2010 r.), uzupełnionym w dniu 14 października 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentowania przyznanej dotacji ? jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 19 lipca 2010 r. złożono wniosek, uzupełniony w dniu 14 października 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie dokumentowania przyznanej dotacji.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Ośrodek jest płatnikiem i podatnikiem podatku VAT. Korzysta z dofinansowania ze środków Unii Europejskiej w ramach realizacji planu KSOW (Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich) dla Województwa na lata 2010-2011, działanie 3.1. pn.: ?Identyfikacja i analiza możliwych do przeniesienia dobrych praktyk w zakresie rozwoju obszarów wiejskich oraz przekazanie informacji na ich temat?. Przedmiotowe dofinansowanie przeznaczone jest na szkolenia, wystawy, targi, konkursy, które głównie skierowane jest do środowiska wiejskiego ? rolników. Aby otrzymać dofinansowanie Ośrodek zobligowany jest do przeprowadzenia kampanii promocyjnej Województwa w trakcie trwania danego przedsięwzięcia. Dofinansowanie zostaje przekazane na rzecz Ośrodka w momencie przedstawienia dokumentacji, która potwierdza fakt przeprowadzenia danego przedsięwzięcia, jak również przeprowadzenia kampanii promocyjnej województwa. Wysokość dofinansowania nie przekracza faktycznie poniesionych kosztów i przeznaczone jest wyłącznie na ich pokrycie. Organizowane konkursy, szkolenia, targi, wystawy świadczone są nieodpłatnie i nie służą czynnościom opodatkowanym. W ramach realizacji powyższego działania podatek VAT nie jest kosztem kwalifikowanym.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy istnieje możliwość obciążenia jednostki przekazującej środki pieniężne (dofinansowanie) na realizację przedsięwzięć w ramach ww. działania notą księgową...


Zdaniem Ośrodka, wystawienie noty księgowej jest formą poprawną obciążenia jednostki przekazującej środki z funduszy unijnych, ponieważ środki te dofinansowują przedsięwzięcia w ramach ww. działania do wysokości poniesionych kosztów i nie stanowią dochodów ze sprzedaży.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast świadczenie usług, to w myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (?)

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do zapisu art. 29 ust. 2 ustawy, w przypadku, gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

Zatem, przepis ten oznacza, że do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy lub świadczenia usługi.

Dla określenia, czy dana dotacja jest, czy też nie jest opodatkowana istotne są szczegółowe warunki jej przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania. Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, iż w sytuacji, gdy podatnik w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia usług.

Kryterium uznania dotacji za zwiększającą obrót stanowi zatem stwierdzenie, iż dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W efekcie obrót zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni mają wpływ na cenę (kwotę należną). Natomiast dotacja niedająca się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu tym podatkiem, służąca pokryciu ogólnych kosztów działalności podatnika nie stanowi obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 ustawy, czyli nie zwiększa podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że przy udziale środków unijnych Ośrodek realizuje przedsięwzięcia w ramach planu KSOW (Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich) dla Województwa na lata 2010-2011, działania 3.1. pn.:?Identyfikacja i analiza możliwych do przeniesienia dobrych praktyk w zakresie rozwoju obszarów wiejskich oraz przekazanie informacji na ich temat?. Ośrodek w ramach przedsięwzięć, które skierowane są głównie do środowiska wiejskiego, nieodpłatnie szkoli, doradza, zachęca działaniami promocyjnymi (targi, wystawy, konkursy). Dofinansowanie zostaje przekazane na rzecz Ośrodka w momencie przedstawienia dokumentacji, która potwierdza fakt przeprowadzenia danego przedsięwzięcia, jak również przeprowadzenia kampanii promocyjnej województwa. Wysokość dofinansowania nie przekracza faktycznie poniesionych kosztów i przeznaczone jest wyłącznie na ich pokrycie.

Mając powyższe na uwadze, należy stwierdzić, iż skoro pozyskana przez Ośrodek dotacja nie ma bezpośredniego związku ze sprzedażą opodatkowaną, bowiem przeznaczona jest na pokrycie poniesionych kosztów w ramach realizowanego przedsięwzięcia, oznacza to, że nie stanowi ona obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy, a tym samym nie podlega opodatkowaniu. Czynność ta nie podlega udokumentowaniu fakturą VAT, zatem proponowane wystawienie noty księgowej jest w tym przypadku prawidłowe.

Wniosek w części dotyczącej prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu załatwiono w odrębnej interpretacji (ITPP1/443-720b/10/BJ).

Należy zaznaczyć, iż zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, wyczerpujący opis stanu faktycznego winien wynikać z wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, a nie z załączonych do niego dokumentów, w związku z czym nie były one przedmiotem merytorycznej analizy.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska Nr 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Referencje

ITPP1/443-720b/10/BJ, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika