Brak prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu.

Brak prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 11 marca 2013 r. (data wpływu 12 marca 2013 r.), uzupełnionym w dniu 15 maja 2013 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. ???- jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 12 marca 2013 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 15 maja 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. ???.


W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Stowarzyszenie ubiega się o dofinansowanie, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (...) na lata 2007-2013, projektu pn. ???.


Przedmiotem projektu jest stworzenie i uruchomienie portalu internetowego oferującego e-usługi o charakterze turystyczno-rozrywkowym. Zakres projektu obejmuje prace przygotowawcze związane z projektem, a także analityczno-programistyczne związane z tworzeniem portalu, w tym przede wszystkim:


  • opracowanie layout portalu i podstron e-usług,
  • opracowanie wtyczek do portali społecznościowych,
  • zakup systemu aplikacji mobilnych do obsługi gier plenerowych,
  • zakup grafiki i treści informacyjnych portalu i stron e-usług,
  • zakup scenariuszy gier,
  • rejestrację domen,
  • optymalizację portalu.


Mierzalne produkty projektu obejmą:


  • portal www (1 szt.),
  • udostępnione podstrony www z e-usługami (33 szt.),
  • 2 laptopy,
  • 2 tablety.


Wszystkie wytworzone usługi będą udostępniane nieodpłatnie, a Stowarzyszenie nie będzie czerpało zysku z tytułu prowadzonej działalności związanej z realizacją ww. projektu.

W ramach dokumentacji aplikacyjnej Stowarzyszenie przedłożyło oświadczenie, iż zarówno w trakcie realizacji projektu, jak i po jego zakończeniu, nie ma możliwości odzyskania w żaden sposób podatku, którego wysokość została określona we wniosku o dofinansowanie. Prowadzona działalność jest non-profit. Stowarzyszenie nie prowadzi i nie planuje prowadzić działalności gospodarczej, nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, nie składa deklaracji VAT-7, nie prowadzi obrotu towarem, ani nie nabywa usług od podmiotów posiadających siedzibę poza terytorium kraju.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy w związku z realizacją ww. projektu Stowarzyszeniu przysługuje prawo do odzyskania podatku naliczonego?


Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług prawo do odzyskania podatku naliczonego przysługuje jedynie podatnikom podatku od towarów i usług. Stowarzyszenie nie spełnia żadnej z przesłanek wskazanych w art. 15-18 ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nie jest podatnikiem tego podatku, a zatem w żaden sposób nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług, ani w trakcie realizacji projektu, ani po jego zakończeniu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu wynika, że kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z cytowanych powyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie następujące warunki: odliczenia dokonuje czynny podatnik, a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2013 r., poz. 247 ze zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Natomiast przepisy rozdziału 5 powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Biorąc pod uwagę przedstawione zdarzenie przyszłe oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Stowarzyszeniu nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nabywane towary i usługi nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi. Nie będzie przysługiwać również zwrot podatku poniesionego w związku z realizacją ww. przedsięwzięcia, ponieważ środki finansowe wskazane we wniosku nie są środkami, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 powołanego rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika