Prawo do odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu finansowanego z funduszu (...)

Prawo do odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu finansowanego z funduszu unijnego, dotyczącego funkcjonowania lokalnej grupy działania, nabywania umiejętności i aktywizacji.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 15 czerwca 2010 r. (data wpływu 17 czerwca 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. ?Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja? - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 17 czerwca 2010 r. wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. ?Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja?.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Lokalna Grupa Działania jest Stowarzyszeniem utworzonym na mocy ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach, z uwzględnieniem specjalnej formy stowarzyszenia wprowadzonej ustawą z dnia 27 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich (art. 15). Realizuje swoje cele statutowe w oparciu o środki pochodzące ze składek członkowskich gmin i osób fizycznych, dotacji pozyskiwanych z funduszy krajowych i zagranicznych. Priorytetowym działaniem Stowarzyszenia jest rozwijanie aktywności i samoorganizacji mieszkańców wsi, a głównym źródłem finansowania tych działań jest dotacja przyznana w ramach Osi IV Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013.


Ww. dotacja przyznana na realizację zadania pn. ?Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja?, objętego PROW na lata 2007-2013, na podstawie umowy zawartej w dniu 6 października 2009 r. z Samorządem Województwa, została przeznaczona na pokrycie wydatków związanych z:


  1. kosztami administracyjnymi ? t.j. wynagrodzeniami pracowników i członków organów Stowarzyszenia, zakupem wyposażenia biura, materiałów biurowych, usług zewnętrznych (księgowość, obsługa prawna), mediami i bieżącymi opłatami związanymi z funkcjonowaniem biura,
  2. wykonaniem map szlaków rowerowych obszaru działania Stowarzyszenia,
  3. kosztami działań informacyjnych ? t.j. aktualizacją strony internetowej, wykonaniem tablic, materiałów promocyjnych, przygotowaniem i drukiem informatorów, reklamą w prasie i radiu, wykonaniem dokumentacji zdjęciowej obszaru w postaci zdjęć ?z lotu ptaka? i ich publikacją, kosztami tworzenia i obsługi baz danych o organizacjach,
  4. wykonaniem dokumentacji technicznej szlaków rowerowych dla nieoznakowanego obszaru działania Stowarzyszenia,
  5. kosztami organizacji szkoleń dla pracowników Organizacji oraz Jej organów ? t.j. noclegami, wyżywieniem, wynajmem sal, wynagrodzeniami wykładowców, materiałami szkoleniowymi,
  6. kosztami organizacji wydarzeń promocyjnych ? t.j. wynajmem sprzętu, wynagrodzeniami, opracowaniem i drukiem materiałów promocyjnych dotyczących wydarzeń i całej działalności Stowarzyszenia,
  7. działaniami aktywizującymi społeczność lokalną ? t.j. wynajmem sprzętu lub pomieszczeń do przeprowadzenia szkoleń, wynagrodzeniami wykładowców, podróżami i wyżywieniem uczestników szkoleń, kosztami wykonania i dystrybucji materiałów szkoleniowych.


Wszystkie działania, usługi doradcze, wykonane w ramach projektu materiały, udostępniane będą ostatecznym odbiorcom nieodpłatnie.


Rodzaje towarów i usług nabywanych w ramach projektu:


  • towary: wyposażenie biura, w tym sprzęt teleinformatyczny, materiały biurowe, artykuły spożywcze (catering podczas szkoleń, spotkań, konferencji),
  • usługi: doradcze i szkoleniowe, promocyjne (w tym umowy z mediami, artystami, wykonawcami działań i materiałów promocyjnych),
  • usługi związane z bieżącym funkcjonowaniem biura (wynajmem pomieszczeń, sprzętu, sprzątaniem, telefonem, internetem).


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy Stowarzyszenie może odzyskać podatek od towarów i usług z tytułu realizacji zadania finansowanego w ramach Osi IV PROW, Działania ?Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania?, w związku z którym poniesiono wydatki dotyczące zakupów związanych z prowadzeniem biura, organizacją szkoleń i artykułów promocyjnych, a także usług związanych z opracowaniem strategii, materiałów informacyjnych i promocyjnych...


Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z nieprowadzeniem działalności gospodarczej i czynności sprzedaży (LGD nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług), Stowarzyszenie nie ma możliwości odzyskania zapłaconego podatku.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 7 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Stowarzyszenie nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług (nie prowadzi działalności gospodarczej). Otrzymana dotacja przeznaczona jest na realizację funkcjonowania Lokalnej Grupy Działania, w tym na zakupy: związane z prowadzeniem biura (m.in. sprzętu teleinformatycznego, materiałów biurowych, artykułów spożywczych ? w tym cateringu podczas szkoleń, spotkań, konferencji oraz bieżącym funkcjonowaniem biura (m.in. wynajmem pomieszczeń, sprzętu, sprzątaniem, opłatami za telefon i internet), jak również usług doradczych, szkoleniowych i promocyjnych - związanych z zawieraniem umów z mediami, artystami, wykonawcami działań i materiałów promocyjnych.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, Stowarzyszenie nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z realizacją przedmiotowego zadania. Wnioskodawcy nie przysługuje także prawo do otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż dofinansowanie, o które się ubiega, nie stanowi środków, o których mowa w § 7 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika