Prawo do otrzymania zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym w związku z realizacją projektu (...)

Prawo do otrzymania zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym w związku z realizacją projektu dofinansowanego ze środków UE, polegającego na budowie przydomowych oczyszczalni ścieków.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 12 maja 2012 r. (data wpływu 18 czerwca 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do otrzymania zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym z tytułu realizacji projektu polegającego na budowie przydomowych oczyszczalni ścieków - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 18 czerwca 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do otrzymania zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym z tytułu realizacji projektu polegającego na budowie przydomowych oczyszczalni ścieków.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina planuje realizację zadania inwestycyjnego polegającego na budowie przydomowych oczyszczalni ścieków, z udziałem dofinansowania w ramach Programu XXX na lata 2007-2013, działania ?....?. Podatek od towarów i usług będzie w tym projekcie kosztem niekwalifikowalnym. Płatności z tytułu robót budowlanych i nadzoru inwestorskiego będą poniesione w roku 2013 lub 2014. Wydatki związane z opracowaniem niezbędnych dokumentów celem uzyskania zgłoszeń budowy w Starostwie Powiatowym, będą poniesione w 2012 r. Faktury dokumentujące poniesione wydatki związane z realizacją przedmiotowego projektu, wystawione zostaną na Gminę, która jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Efektem realizacji projektu będzie wybudowanie określonej liczby (docelowo zostanie ona ustalona na podstawie zgłoszeń zainteresowanych mieszkańców) przydomowych oczyszczalni ścieków. Zamysłem projektu jest budowa przydomowych oczyszczalni na gruncie należącym do mieszkańców zainteresowanych udziałem w projekcie, z którymi zostaną zawarte stosowne umowy regulujące prawa i obowiązki obu stron - Gminy i przyszłego użytkownika oczyszczalni. Umowy będą podstawą dla Gminy do okazania się prawem do dysponowania gruntem na cele budowlane. Ponadto w ww. umowach będą określone czynności, jakie użytkownik będzie musiał wykonywać w celu prawidłowego funkcjonowania oczyszczalni. Umowy te będą zawarte na minimum 5 lat, licząc od dnia przyznania pomocy. Mienie powstałe w wyniku realizacji inwestycji będzie stanowiło środek trwały Gminy. Po upływie czasu obowiązywania ww. umów zostanie ono przekazane użytkownikom w celu dalszej eksploatacji. Do 31 grudnia 2010 r. zadania w zakresie usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych oraz kanalizacji prowadziło gospodarstwo pomocnicze - Zakład Remontowo-Budowlany przy Urzędzie Miejskim, natomiast od 1 stycznia 2011 r. obowiązki te przejął samorządowy zakład budżetowy o nazwie Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej (zgodnie ze statutem przyjętym uchwałą Rady Miejskiej).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do zamiaru realizacji ww. projektu, Gmina ma możliwość prowadzenia działalności polegającej na wywozie osadu z oczyszczalni przez 5 lat (jeden raz w roku przez czas trwania projektu), a wówczas czy będzie miała możliwość uzyskania zwrotu różnicy podatku od towarów i usług związanego z realizacją ww. inwestycji, w szczególności wartości podatku naliczonego w związku z realizacją robót budowlanych, projektu budowlanego i nadzoru inwestorskiego, w sposób określony w art. 87 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy, mając samorządowy zakład budżetowy o nazwie Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej, który zgodnie z przyjętym statutem wykonuje zadania w zakresie usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych oraz kanalizacji, nie ma podstaw prawnych do wykonywania usług polegających na wywozie osadów z wybudowanych przydomowych oczyszczalni ścieków. Gmina wskazała, iż wobec powyższego nie będzie również miała możliwości uzyskania zwrotu różnicy podatku naliczonego nad należnym, dotyczącego realizacji ww. inwestycji, w szczególności wartości podatku naliczonego w związku z realizacją robót budowlanych, projektu budowlanego i nadzoru inwestorskiego, w sposób określony w art. 87 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Stosownie do art. 87 ust. 1 ww. ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zwrot różnicy podatku, z zastrzeżeniem ust. 6, następuje w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia przez podatnika na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, wskazane w zgłoszeniu identyfikacyjnym, o którym mowa w odrębnych przepisach. Jeżeli zasadność zwrotu wymaga dodatkowego zweryfikowania, naczelnik urzędu skarbowego może przedłużyć ten termin do czasu zakończenia weryfikacji rozliczenia podatnika dokonywanego w ramach czynności sprawdzających, kontroli podatkowej lub postępowania podatkowego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej lub postępowania kontrolnego na podstawie przepisów o kontroli skarbowej. Jeżeli przeprowadzone przez organ czynności wykażą zasadność zwrotu, o którym mowa w zdaniu poprzednim, urząd skarbowy wypłaca podatnikowi należną kwotę wraz z odsetkami w wysokości odpowiadającej opłacie prolongacyjnej stosowanej w przypadku odroczenia płatności podatku lub jego rozłożenia na raty (art. 87 ust. 2 ww. ustawy).

Zgodnie z ust. 6 omawianego artykułu, na wniosek podatnika, złożony wraz z deklaracją podatkową, urząd skarbowy jest obowiązany zwrócić różnicę podatku, o której mowa w ust. 2, w terminie 25 dni, licząc od dnia złożenia rozliczenia, w przypadku gdy kwoty podatku naliczonego, wykazane w deklaracji podatkowej, wynikają z:

  1. faktur dokumentujących kwoty należności, które zostały w całości zapłacone, z uwzględnieniem art. 22 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2010 r. Nr 220, poz. 1447 z późn. zm.),
  2. dokumentów celnych, deklaracji importowej oraz decyzji, o których mowa w art. 33 ust. 2 i 3 oraz art. 34, i zostały przez podatnika zapłacone,
  3. importu towarów rozliczanego zgodnie z art. 33a, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, świadczenia usług, dla którego podatnikiem jest ich usługobiorca, lub dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, jeżeli w deklaracji podatkowej została wykazana kwota podatku należnego od tych transakcji


  • przy czym przepisy ust. 2 zdanie drugie i trzecie, ust. 2a, 4a-4f stosuje się odpowiednio.



Z treści złożonego wniosku wynika, iż Gmina, będąca zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, planuje realizację zadania inwestycyjnego polegającego na budowie przydomowych oczyszczalni ścieków. Wydatki z tytułu robót budowlanych i nadzoru inwestorskiego będą poniesione w roku 2013 lub 2014. Wydatki związane z opracowaniem niezbędnych dokumentów będą poniesione w 2012 r. Faktury dokumentujące poniesione wydatki związane z realizacją przedmiotowego projektu, wystawione zostaną na Gminę. Efektem realizacji projektu będzie wybudowanie określonej liczby przydomowych oczyszczalni ścieków. Zamysłem projektu jest budowa przydomowych oczyszczalni na gruncie należącym do mieszkańców zainteresowanych udziałem w projekcie, z którymi zostaną zawarte stosowne umowy regulujące prawa i obowiązki obu stron. Mienie powstałe w wyniku realizacji inwestycji będzie stanowiło środek trwały Gminy. Po upływie czasu obowiązywania ww. umów z użytkownikami oczyszczalni, zostaną im one przekazane w celu dalszej eksploatacji. Od 1 stycznia 2011 r. zadania w zakresie usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych oraz kanalizacji wykonuje samorządowy zakład budżetowy o nazwie Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz powołane uregulowania prawne należy stwierdzić, że Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z otrzymanych faktur VAT dokumentujących zakupy związane z realizacją przedmiotowego projektu, skoro ? jak wynika z treści wniosku ? zadania w zakresie usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych oraz kanalizacji wykonuje w Gminie samorządowy zakład budżetowy - Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej. Tym samym nie wystąpi nadwyżka podatku naliczonego związanego z tymi zakupami, nad podatkiem należnym.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, ponieważ kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Końcowo informuje się, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii możliwości wykonywania przez Gminę usług polegających na wywozie osadów z wybudowanych przydomowych oczyszczalni ścieków, bowiem wykracza ona poza dyspozycję art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika