Czy obniżoną stawkę podatku 0% można stosować przy sprzedaży przez Dyrektora Izby Celnej, jako (...)

Czy obniżoną stawkę podatku 0% można stosować przy sprzedaży przez Dyrektora Izby Celnej, jako organu likwidacyjnego, towarów niewspólnotowych, przejętych lub skonfiskowanych oraz takich, odnośnie których orzeczono przepadek na rzecz Skarbu Państwa, a które mają być objęte dopuszczalnym przeznaczeniem celnym, innym niż dopuszczenie do obrotu?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 23 października 2008 r. (data wpływu 27 października 2008 r.), uzupełnionym pismami z dnia 8 i 15 stycznia 2009 r. ( data wpływu odpowiednio 12 i 19 stycznia 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania preferencyjnej, 0% stawki podatku dla dostawy towarów znajdujących się w magazynach organu celnego - jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 27 października 2008 roku został złożony wniosek, uzupełniony pismami z dnia 8 i 15 stycznia 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania preferencyjnej, 0% stawki podatku dla dostawy towarów znajdujących się w magazynach organu celnego.


W przedmiotowym wniosku, oraz piśmie z dnia 15 stycznia 2009 r. stanowiącym jego uzupełnienie, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Izba Celna posiada magazyny depozytowe i likwidacyjne, w których przechowywane są towary niewspólnotowe zajęte oraz takie, wobec których orzeczono przepadek na rzecz Skarbu Państwa. Towary te znajdują się pod dozorem celnym. Likwidacja towarów następuje na podstawie ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Jedną z form likwidacji jest ich sprzedaż. W chwili obecnej Izba Celna sprzedaje towary z jednoczesnym nadaniem im przeznaczenia celnego, tj. dopuszczenia do obrotu. W najbliższym czasie planowana jest sprzedaż towarów znajdujących się w magazynie pod warunkiem nadania dopuszczalnego przeznaczenia celnego. Sprzedane towary znajdowałyby się cały czas w magazynie organu celnego, a ich wydanie następowałoby dopiero po nadaniu dopuszczalnego przeznaczenia celnego. Tego typu procedura niezbędna jest w stosunku do towarów, co do których istnieją ograniczenia i nie mogą być dopuszczone do obrotu na terenie Wspólnoty.

Wnioskodawca powołał przepis § 7d rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 października 2005 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 218 poz. 1843) oraz art. 867a ust. 1 Rozporządzenia Wykonawczego do WKC Rozporządzenia Komisji (EWG) Nr 2454/93, zgodnie z którym towary niewspólnotowe przejęte lub skonfiskowane oraz takie, odnośnie których orzeczono przepadek na rzecz Skarbu Państwa, uważane są za towary umieszczone pod procedurą składu celnego.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, iż opisane zdarzenie przyszłe dotyczy dostaw, które będą dokonywane na rzecz podatników, o których mowa w art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług.


W związku z powyższym, w piśmie z dnia 8 stycznia 2008 r., zadano następujące pytanie:


Czy obniżoną stawkę podatku 0% można stosować przy sprzedaży przez Dyrektora Izby Celnej, jako organu likwidacyjnego, towarów niewspólnotowych, przejętych lub skonfiskowanych oraz takich, odnośnie których orzeczono przepadek na rzecz Skarbu Państwa, a które mają być objęte dopuszczalnym przeznaczeniem celnym, innym niż dopuszczenie do obrotu...


Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z przepisami wspólnotowymi towary znajdujące się w dyspozycji organu celnego, także te przeznaczone do sprzedaży, uważane są za umieszczone pod procedurą składu celnego. Biorąc pod uwagę fakt, że towary będące przedmiotem sprzedaży znajdują się pod dozorem celnym i są ewidencjonowane w prowadzonych w magazynach księgach magazynowych, stąd też w przypadku sprzedaży podatnikom, o którym mowa w art. 15 ustawy, możliwe jest zastosowanie obniżonej stawki podatku od towarów i usług do wysokości 0%.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 41 ust. 1 powołanej ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział także stawki preferencyjne, obniżone do wysokości 7%, 3% i 0% oraz zwolnienie od podatku.


Z regulacji § 12, obowiązującego od dnia 1 grudnia 2008 r., rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212 poz. 1336) wynika, że obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się również do dostawy:


  1. towarów w składzie celnym, wprowadzonych do składu celnego z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju;
  2. towarów objętych procedurą składu celnego.


Z przepisu ust. 2 ww. paragrafu wynika, że przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że:

  1. dostawy towarów dokonuje się dla podatnika, o którym mowa w art. 15 ustawy;
  2. towary znajdują się pod dozorem celnym i są ujęte w ewidencji towarowej, prowadzonej zgodnie z odrębnymi przepisami;
  3. towary, inne niż objęte procedurą składu celnego, nie są w wyniku tej dostawy lub po dokonaniu tej dostawy, wyprowadzane ze składu celnego.


Wskazać należy, że do dnia 30 listopada 2008 r. powyższa kwestia uregulowana była w § 7d rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97 poz. 970 ze zm.)

Stosownie do przepisu art. 867a ust. 1 rozporządzenia Komisji (EWG) Nr 2454/93 z dnia 2 lipca 1993 r. ustanawiającego przepisy w celu wykonania rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny (Dz. U. UE L 253 z dnia 11 października 1993 r.), towary niewspólnotowe przejęte lub skonfiskowane oraz takie, odnośnie których nastąpiło zrzeczenie na rzecz Skarbu Państwa, uważa się za towary objęte procedurą składu celnego.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Izba Celna zamierza sprzedać towary znajdujące się pod dozorem celnym w Jej magazynach, pod warunkiem nadania im dopuszczalnego przeznaczenia celnego. Jak wskazał Wnioskodawca, towary te znajdowałyby się cały czas w magazynie, a ich wydanie następowałoby dopiero po nadaniu dopuszczalnego przeznaczenia celnego. Dostawa przedmiotowych towarów znajdujących się pod dozorem celnym i ewidencjonowanych w księgach magazynowych dokonywana będzie na rzecz podatników, o których mowa w art. 15 ustawy.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów prawa, uznać należy, iż dokonywana na rzecz podatników, o których mowa w art. 15 ustawy, dostawa towarów niewspólnotowych, przejętych lub skonfiskowanych oraz takich odnośnie, których orzeczono przepadek na rzecz Skarbu Państwa, po spełnieniu warunków wynikających z § 12 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów, podlegać będzie opodatkowaniu 0% stawką podatku .


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej ? powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 10, 15-950 Białystok 15-950, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika