Stawka podatku dla usług rozładunku kontenerów świadczonych na obszarze polskich portów morskich.

Stawka podatku dla usług rozładunku kontenerów świadczonych na obszarze polskich portów morskich.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 27 października 2008 r. (data wpływu 31 października 2008 r.), uzupełnionym pismami z dnia 19 stycznia 2009 r. i 6 lutego 2009 r. (data wpływu odpowiednio 26 stycznia 2009 r. i 9 lutego 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług rozładunku kontenerów świadczonych na obszarze polskich portów morskich ? jest nieprawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 31 października 2008 r. został złożony wniosek, uzupełniony pismami z dnia 19 stycznia 2009 r. i 6 lutego 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług rozładunku kontenerów świadczonych na obszarze polskich portów morskich.


W przedmiotowym wniosku, oraz pismach stanowiących jego uzupełnienie, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Spółka świadczy usługi związane z kontenerami. Armator morski przywozi załadowany kontener spoza terenu Wspólnoty Europejskiej do portu w Polsce. Dokumentem, który to potwierdza jest konosament (np. ang. bill of fading). Zawiera on informacje o porcie załadunku, porcie wyładunku, numerze kontenera, ładunku i właścicielu ładunku. Kopie dokumentu będą przechowywane przez podatnika, ale nie będą dołączone do kopii faktury VAT lub paragonów z kasy rejestrującej. Kontener zostaje przeładowany z burty statku na plac portowy. Kontener zostaje podstawiony na plac rozładunkowy w celu rozformowania, czyli wyładunku zawartości. Towar zostaje zgłoszony do odprawy celnej. Po dokonaniu odprawy celnej towar zostaje zwolniony przez urząd celny i dopuszczony do obrotu na terenie Wspólnoty Europejskiej. Odbiorca podejmuje towar z portu.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, iż przedmiotowe usługi świadczone są na rzecz podmiotów krajowych, innych niż armatorzy. Usługa zwana potocznie rozformowaniem kontenera jest usługą kompleksową zakładającą połączenie umiejętności wspólników i osób zatrudnionych przez Spółkę, a także wykorzystania zasobów podmiotów zewnętrznych, np. dobrze wyposażonych w urządzenia przeładunkowe portów morskich oraz ścisłej współpracy z odbiorcą przesyłki kontenerowej. Nie wyklucza to twierdzenia, że usługę świadczy Spółka. Wskazano, iż Dyrektywa 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, w art. 28 podaje, że ?W przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że podatnik ten sam otrzymał i wyświadczył te usług?. Dodatkowo, Spółka poinformowała, że z chwilą kiedy kontener zostaje przeładowany z burty statku na plac portowy, to w tym miejscu zaczyna się usługa świadczona przez nią. Przeładowanie kontenera przypomina otrzymanie paczki pocztowej. Paczka jest dostarczana do adresata, czy on tego chce, czy nie chce. Adresat może paczkę przyjąć lub odmówić jej przyjęcia. Jeżeli Spółka zdecyduje, że nie przyjmuje kontenera, zostanie on ponownie załadowany na statek i wywieziony do portu nadania. Przyjęty do obsługi kontener zostaje podstawiony we wskazane przez Spółkę miejsce na plac razładunkowy w celu rozformowania. Towar z kontenera, dopóki nie zostanie dopuszczony do obrotu, musi być składowany na terenie portu, który jest składem celnym. Na otworzenie kontenera należy uzyskać zgodę urzędu celnego. Jego otworzenie wiąże się ze zdjęciem plomb celnych pod nadzorem celnym. Na okoliczność tych czynności Spółka sporządza dokumentację. W międzyczasie powiadamiany jest właściciel (odbiorca) towarów z kontenera, że dotarły one do Polski. Właściciel (odbiorca) przesyłki zgłasza towar do odprawy celnej. Do zgłoszenia załącza wyżej wymienioną dokumentację. Po dokonaniu odprawy celnej towar zostaje zwolniony przez urząd celny i dopuszczony do obrotu na terenie Wspólnoty Europejskiej. Spółka załatwia formalności związane ze zwolnieniem towaru ze składu celnego i odbiorca podejmuje towar z portu. Z uwagi na to, że port morski nie współpracuje z detalistami, a tylko z firmami, które obsłużą miesięcznie minimum wskazaną liczbę kontenerów, nie jest możliwe samodzielne wykonanie powyższych czynności.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Jaka stawką podatku od towarów i usług opodatkowane są opisane usługi kontenerowe, potocznie nazywane rozformowaniem kontenera...


Zdaniem Spółki, przepisy art. 83 ustawy o podatku od towarów i usług przyznają usługom świadczonym na obszarze portów morskich stawkę 0%.

Spółka wskazuje, ż wydaje Jej się, że zastosowanie w ww. sytuacji ma przepis art. 83 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług ?usługi świadczone na obszarze polskich portów morskich, polegające na obsłudze morskich środków transportu?, albo pkt 9a ustawy. Niewykluczone ? jak wskazała Spółka - że dodatkowe preferencje pojawiły się w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212 poz. 1336), którego na czas składania wniosku nie było.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Spółki w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Stosownie do dyspozycji przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu tym podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, podstawowa stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Na wybrane grupy towarów i usług ustawodawca przewidział także stawki preferencyjne, obniżone, tj. 7%, 3% i 0% oraz zwolnienie od podatku.

I tak, stosownie do dyspozycji przepisu art. 83 ust. 1 pkt 9 ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług świadczonych na obszarze polskich portów morskich, polegających na obsłudze morskich środków transportu.

Z kolei z regulacji art. 83 ust. 1 pkt 9a ustawy wynika, że stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług świadczonych na obszarze polskich portów morskich, związanych z transportem międzynarodowym, polegających na obsłudze lądowych środków transportu.

Ponadto, zgodnie z ust. 1 pkt 17 powołanego artykułu, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do pozostałych usług świadczonych na rzecz armatora morskiego, służących bezpośrednim potrzebom środków transportu morskiego, rybołówstwa morskiego i statków ratowniczych morskich, o których mowa w pkt 1, i ich ładunkom.


Dodatkowo z unormowań przepisu art. 83 ust. 1 pkt 20 ustawy wynika, że stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług związanych bezpośrednio z importem towarów, w przypadku gdy wartość tych usług została włączona do podstawy opodatkowania, zgodnie z art. 29 ust. 15, z wyjątkiem usług:


  1. w zakresie ubezpieczenia towarów,
  2. dotyczących importu towarów zwolnionych od podatku.


W myśl art. 83 ust. 2 ustawy, opodatkowaniu stawką 0% podlegają czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 7-18 i 20-22, w przypadku prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.

Z powyższych regulacji wynika, że ustawodawca wskazał konkretnie, jakie usługi wykonywane na obszarze polskich portów morskich zostają objęte preferencyjną stawką 0% w oparciu o art. 83 ust. 1 pkt 9 i 9a oraz pkt 17 i 20 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z § 9 ust. 1 pkt 6 i 7 rozporządzenia, obowiązującego od dnia 1 grudnia 2008 r., Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się również do usług świadczonych na obszarze polskich portów morskich, polegających na obsłudze pasażerów w tych portach oraz usług związanych z wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów, polegających na obsłudze lądowych środków transportu.

W złożonym wniosku wskazano, że Spółka świadczy usługi na rzecz podmiotów krajowych, innych niż armatorzy, które polegają na rozformowaniu kontenera. Przyjęty do obsługi kontener zostaje podstawiony we wskazane przez nią miejsce w celu dokonania ww. czynności. Towar, dopóki nie zostanie dopuszczony do obrotu, jest składowany na terenie portu. Pod dozorem urzędu celnego zdejmowane są plomby z kontenera. Na tę okoliczność Spółka sporządza dokumentację oraz powiadamia właściciela (odbiorcę) towarów o ich dotarciu do Polski. Spółka również zgłasza towar do odprawy celnej i załatwia formalności związane ze zwolnieniem towaru odprawionego ze składu celnego. Odbiorca podejmuje towar z portu.

Z powyższego ? w ocenie tut. organu ? wynika, że przedmiotowe usługi nie są usługami świadczonymi na obszarze polskich portów morskich polegającymi na obsłudze morskich środków transportu, ani lądowych środków transportu (związanych z transportem międzynarodowym), w związku z tym nie mogą one korzystać z 0% stawki podatku od towarów i usług na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 9 i 9a ustawy.

Należy także zauważyć, że skoro przedmiotowe usługi - jak wskazał Wnioskodawca w złożonym wniosku - nie są świadczone na rzecz armatora morskiego, Spółka nie jest uprawniona do zastosowania 0% stawki podatku od towarów i usług na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 17 ustawy. Zastosowanie w przedmiotowej sprawie preferencyjnej, 0% stawki podatku nie wynika także z ww. przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336).

Należy jednocześnie wskazać, iż ? o ile ? ww. usługi świadczone są na rzecz importerów towarów, to mogą stanowić usługi bezpośrednio związane z importem towarów i korzystać z preferencyjnej stawki 0% w oparciu o art. 83 ust. 1 pkt 20 ustawy, o ile wartość tych usług została włączona do podstawy opodatkowania, zgodnie z art. 29 ust. 15 ustawy oraz przy spełnieniu warunków, o których mowa w art. 83 ust. 2 ustawy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej ? powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika