Dotyczy zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na świadczenie usług promocji (...)

Dotyczy zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na świadczenie usług promocji i reklamy w ramach wsparcia sprzedaży produktów swoich usługobiorców.

Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w sprawie zaliczenia wydatków poniesionych na świadczenie usług promocji i reklamy w ramach wsparcia sprzedaży produktów swoich usługobiorców do kosztów uzyskania przychodów Spółki w świetle art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.)uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku.

Porady prawne

Pismem z dnia 12.10.2006 r. Sp. z o.o. wystąpiła z pytaniem: czy wydatki poniesione na świadczenie usług promocji i marketingu oraz wsparcia sprzedaży produktów swoich usługobiorców X i Y można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów ?
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka prowadzi działania z zakresu promocji i marketingu zlecone przez zagraniczne firmy X i Y - producentów czekolady przemysłowej, produktów cukierniczych, produktów kakaowych, których celem jest wsparcie sprzedaży produktów X i Y oraz zajmuje się rozwijaniem i utrzymywaniem dobrych relacji z ich klientami.
W ramach tej działalności ponosi koszty reklamy w czasopismach, w formie ulotek, folderów, filmów na DVD i CD. Ponosi koszty udziału w targach, wystawach i innych imprezach handlowych, spotkaniach z przedstawicielami usługobiorców i ich klientów, udzielania konsultacji związanych z produktami, ich promocją i marketingiem, utrzymywania dobrych kontaktów z klientami, organizacji wystaw produktów i pokazów dla klientów.Organizowanie wystaw produktów i pokazów dla klientów ma na celu rozpowszechnianie informacji o towarach, ich zaletach, wartości, sposobach wykorzystania oraz możliwościach nabycia.
Akcje promocyjne tego typu Spółka organizuje w siedzibie firmy, jak i poza nią (np. hotele, targi) wcześniej rozpowszechniając informacje na ten temat w różny sposób: telefonicznie, poprzez przedstawicieli handlowych, w formie ogłoszeń na targach oraz ogłoszeń na stronach internetowych. Często w trakcie pokazu powstają przykładowe wyroby cukiernicze. Nie są one przekazywane na zewnątrz, ale jako podsumowanie prezentacji, stanowią poczęstunek dla uczestników. Umowy sprzedaży produktów zawierane są między klientami, a X i Y, natomiast Spółka jako wynagrodzenie za realizację swoich obowiązków otrzymuje prowizje od usługobiorców. Prowizja obliczana jest jako suma kosztów operacyjnych poniesionych przez Spółkę, powiększonych o 10 % marżę zysku. Kwota kosztów operacyjnych zawiera wyłącznie koszty, które zostały poniesione w związku ze świadczeniem usług na rzecz usługobiorców.


Zdaniem Wnioskodawcy wszelkie koszty ponoszone w celu zleconej przez usługobiorców reklamy i promocji określonych produktów można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w pełnej wysokości jako koszty związane z bieżącą działalnością Spółki. Jednostka stoi na stanowisku, iż wydatki te są niewątpliwie związane z działalnością gospodarczą Spółki i w perspektywie zakładają uzyskanie przychodu, bezpośrednio wpływając na jego wysokość. Koszty te nie powinny być kwalifikowane jak koszty reklamy i reprezentacji, ponieważ ponoszone są w związku z promowaniem produktów i wizerunku innych firm, co stanowi istotę działalności Spółki.

Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi informuje, że zgodnie z art. 15 ust. 1 (zdanie pierwsze) w/w ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.

U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym do 31.12.2006 r. kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.
Gramatyczna wykładnia tego przepisu prowadzi do wniosku, że wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z przychodami, w tym służą zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów.Oznacza to, że podatnik ma możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wszelkich wydatków zarówno bezpośrednio, jak i pośrednio związanych z uzyskanym przychodem pod warunkiem, że wykaże ich związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu.Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 w/w ustawy w brzmieniu obowiązującym do 31.12.2006 r. nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25 % przychodów, chyba że reklama prowadzona jest w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego Spółka świadczy usługi z zakresu promocji i marketingu zlecone przez w/w zagraniczne firmy, związane z zapewnieniem sprzedaży produktów tych firm. Spółka nie dokonuje zakupu ani nie sprzedaje klientom we własnym imieniu tych produktów. Umowy sprzedaży produktów zawierane są między klientami a X i Y, natomiast Spółka za realizację swoich obowiązków otrzymuje wynagrodzenie ustalone w formie prowizji obliczanej jako suma kosztów operacyjnych, które zostały poniesione wyłącznie w związku ze świadczeniem usług na rzecz usługobiorców, powiększonych o 10 % marżę zysku.
Marketing to działania mające na celu badanie rynku pod kątem potrzeb i upodobań konsumentów, ustalenie wielkości produkcji, określenie cen towarów, a także metod ich sprzedaży, dystrybucji i reklamy.
Promocja wg Uniwersalnego Słownika Języka Polskiego PWN to m.in.:
a) działania zmierzające do zwiększenia popularności firmy i jej produktów, do zwiększenia sprzedaży jakiegoś towaru np. poprzez reklamę lub obniżenie ceny, reklamowanie, lansowanie(...) lub
b) urządzone w atrakcyjnej oprawie spotkanie z klientami i dziennikarzami; także program telewizyjny, audycja radiowa itp. poświęcone prezentacji i reklamie jakiegoś produktu.
Reklama to działanie polegające na zachęcaniu potencjalnych klientów do zakupu określonych towarów lub usług.
W opinii tut. organu podatkowego, związek kosztów reklamy i promocji, poniesionych przez Spółkę na świadczenie usług promocji i marketingu rzecz swoich usługobiorców: X i Y z przychodami z tytułu działalności Spółki polegającej na świadczeniu usług promocji i marketingu produktów innych firm ma ścisły (bezpośredni) charakter.
Zatem w przytoczonym stanie prawnym koszty mogą w całości stanowić koszty uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.Koszty reklamy produktów swoich usługobiorców poniesione przez Spółkę w ramach świadczonych usług promocji i marketingu, nawet w przypadku skierowania ich do określonego ograniczonego kręgu odbiorców nie będą podlegać limitowaniu na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 w/w ustawy, w brzmieniu obowiązującym do 31.12.2006 r., ponieważ są wykonywane w ramach prowadzonej przez Spółkę działalności polegającej na promowaniu produktów innych firm.


Tutejszy organ podatkowy uznając za prawidłowe stanowisko podatnika przedstawione we wniosku postanowił, jak w sentencji.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę wg stanu prawnego obowiązującego w dacie złożenia wniosku. Interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia na podstawie art. 14b § 1 i 2 Ordynacji podatkowej.

Po zmianie od dnia 01.01.2007 r. brzmienia przepisów art. 15 ust. 1 oraz art. 16 ust. 1 pkt 28 w/w ustawy na podstawie art. 1 ustawy z dnia 16.11.2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. Nr 217, poz. 1589) powyższa interpretacja pozostaje zgodna z prawem, a pouczenie nie wywołuje skutków takich jak interpretacja wydana w trybie art. 14a -14d Ordynacji podatkowej.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika