Czy środki uzyskane z Powiatowego Urzędu Pracy na podjęcie działalności podlegają opodatkowaniu (...)

Czy środki uzyskane z Powiatowego Urzędu Pracy na podjęcie działalności podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?

Naczelnik Urzędu Skarbowego działając na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 19.03.2007 r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej: opodatkowania środków otrzymanych z Powiatowego Urzędu Pracy stwierdza, że:
- stanowisko jest nieprawidłowe

Uzasadnienie

W dniu 19.03.2007 r. wpłynął do Naczelnika Urzędu Skarbowego wniosek w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji dotyczącej opodatkowania środków otrzymanych z Powiatowego Urzędu Pracy. Z przedstawionego przez Podatniczkę wniosku. wynika, iż Powiatowy Urząd Pracy udzielił jej pomocy w postaci jednorazowych środków na podjęcie działalności gospodarczej.

Porady prawne

Według Podatniczki otrzymane środki przez nie podlegają opodatkowaniu i nie powinny zostać ujęte w deklaracji PIT-8C ani PIT-36 czy PIT-37.

Naczelnik Urzędu Skarbowego dokonując oceny stanu faktycznego i stanowiska Podatniczki w sprawie, przedstawionej we wniosku, w świetle obowiązujących przepisów prawa stwierdza, że do przedstawionego stanu faktycznego mają zastosowanie przepisy art. 46 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. 2004 Nr 99 poz. 1001 z póź. zm.), art. 21 ust. 1 pkt 46-47, 121, art 42 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.).

Mając na uwadze opisany stan faktyczny Naczelnik Urzędu Skarbowego informuje, że środki, o których mowa w art. 46 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 roku o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2004r. Nr 99, poz. 1001 z późn. zm.), przyznane bezrobotnemu przez Starostę ze środków Funduszu Pracy na podjęcie działalności gospodarczej, w tym na pokrycie kosztów pomocy prawnej, konsultacji i doradztwa związane z podjęciem tej działalności, w wysokości określonej w umowie, nie wyższej jednak, niż 5-krotnej wysokości przeciętnego wynagrodzenia, są dochodami wolnymi od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 121 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.). Jednakże pomoc jaką udziela bezrobotnym powiatowy Urząd Pracy nie pochodzi w całości z Funduszu Pracy gdyż jest współfinansowana z Europejskiego Funduszu Społecznego. Wskazać należy, że otrzymywana przez beneficjentów pomoc z EFS pochodzi ze środków pożyczonych z budżetu państwa na prefinansowanie realizowanych programów i projektów pomocowych. Oznacza to, że w części pochodzącej z EFS pomoc ta powinna być opodatkowana. Mając powyższe na uwadze Powiatowy Urząd Pracy ma obowiązek wystawić deklarację PIT-8C określając w niej część przychodów nie pochodzących z Funduszu Pracy. Otrzymane z EFS wsparcie pomostowe stanowi dla Podatniczki przychód z działalności gospodarczej zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 2 cyt. wyżej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w myśl którego przychodami z działalności gospodarczej są również: dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których zgodnie z art. 22a ? 22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w piśmie Ministra Finansów RP znak: DD 6-8213-8/06/DZ/412.

Mając na uwadze powyższe postanawiam jak w sentencji postanowienia.

Naczelnik Urzędu Skarbowego informuje, że powyższa interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących;
- nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika, inkasenta, następcy prawnego podatnika, osoby odpowiedzialnej za zaległości podatkowe, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika