Fundusz remontowy we wspólnocie
Pytanie:
"Wkrótce odbędzie się pierwsze zebranie nowopowstałej wspólnoty mieszkaniowej. Czy obowiązkiem prawnym wspólnoty jest utworzenie funduszu remontowego? Czy jako wspólnota mieszkaniowa mamy obowiązek posiadania konta na wpłaty składek funduszu remontowego? Czy z funduszu remontowego realizuje się tylko gruntowne remonty czy również drobne naprawy np. instalacji elektrycznej, zakup żarówek, bezpieczników czy zaworów wodnych? Czy ewentualne wpłaty na fundusz remontowy muszą być realizowane co miesiąc czy mogą być realizowane np. 1 raz w roku? Co w przypadku, kiedy któryś z członków wspólnoty nie będzie opłacał należnych składek? "
Odpowiedź prawnika: Fundusz remontowy we wspólnocie
Wspólnota nie ma obowiązków stworzenia funduszu remontowego. Przepisy nie nakazują też zakładania osobnego konta bankowego na te wpłaty. Kwoty te muszą być jednak odpowiednio wyodrębnione. Z funduszu remontowego można finansować remonty i modernizacje, a o każdorazowym przeznaczeniu tych pieniędzy decyduje zebranie właścicieli mieszkań. Takie wydatki, jak np. zakup żarówek, powinny być pokrywane z zaliczki na utrzymanie nieruchomości wspólnej, czyli z czynszu. Właściciele mogą postanowić, że wpłaty na fundusz będą dokonywane w większych odstępach czasu, a nie miesięcznie. Są to pieniądze, które wydatkowane będą dopiero po pewnym czasie i na określony cel za zgodą właścicieli, a nie na bieżące potrzeby, dlatego naszym zdaniem podjęcie uchwały, że wpłaty na fundusz będą dokonywane raz w roku, jest dopuszczalne. Jeśli jakiś właściciel mieszkania nie będzie wywiązywał się z obowiązków dokonywania wpłat na fundusz remontowy lub ponoszenia jakichkolwiek innych kosztów związanych z utrzymaniem nieruchomości wspólnej, można przeciwko niemu skierować pozew do sądu o zapłatę. Ponadto, zgodnie z art. 16 ustawy o własności lokali, jeżeli właściciel lokalu zalega długotrwale z zapłatą należnych od niego opłat lub wykracza w sposób rażący lub uporczywy przeciwko obowiązującemu porządkowi domowemu albo przez swoje niewłaściwe zachowanie czyni korzystanie z innych lokali lub nieruchomości wspólnej uciążliwym, wspólnota mieszkaniowa może w trybie procesu żądać sprzedaży lokalu w drodze licytacji na podstawie przepisów Kodeksu postępowania cywilnego o egzekucji z nieruchomości.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?