Czy dofinansowanie do wycieczki dla emerytów i rencistów ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń (...)

Czy dofinansowanie do wycieczki dla emerytów i rencistów ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?

Dyrekcja Szkoły zamierza zorganizować wycieczkę dla byłych pracowników ? obecnie emerytów i rencistów, w związku z łączącym ich uprzednim ze szkołą stosunkiem pracy. Wycieczka ma być dofinansowana z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych w zróżnicowanych kwotach, w wysokości maksymalnej do 670zł za na jedną osobę.

W związku z powyższym wątpliwość Wnioskodawcy sprowadza się do ustalenia, czy dofinansowanie do wycieczki dla emerytów i rencistów ze środków wymienionego powyżej Funduszu, podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Podatnika dofinansowanie do wycieczki dla emerytów i rencistów w formie zapłaty za fakturę z tytułu zorganizowania wycieczki, korzysta ze zwolnienia z opodatkowania w trybie art. 21 pkt 1 ust. 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Porady prawne

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W świetle art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy, wolne od podatku dochodowego są świadczenia rzeczowe lub ekwiwalenty pieniężne w zamian tych świadczeń otrzymywane przez emerytów i rencistów w związku z łączącym ich poprzednio z zakładami pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy lub spółdzielczym stosunkiem pracy oraz od związków zawodowych ? do wysokości nieprzekraczającej roku podatkowym kwoty 2.280 zł.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy wolna od podatku dochodowego jest wartość rzeczowych świadczeń otrzymywanych przez pracownika, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych ? do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym 380 zł.

Z przywołanych przepisów wynika, że aby świadczenie otrzymywane przez emerytów i rencistów, w związku z łączącym ich uprzednio zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy lub spółdzielczym stosunkiem pracy mogło korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego, musi być świadczeniem rzeczowym lub ich ekwiwalentem w zamian tych świadczeń, a ich wartość w roku podatkowym, nie może przekroczyć kwoty 2.280zł. Wartość świadczeń rzeczowych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy, dotyczy wyłącznie świadczeń wypłaconych pracownikowi (nie dotyczy zatem emerytów i rencistów, których łączył z pracodawcą kiedyś stosunek pracy).

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje pojęcia rzeczy, ani też świadczenia rzeczowego, dlatego też należy odwołać się do znaczenia tych pojęć w języku potocznym lub definicji stosowanych w innych dziedzinach prawa.

Zgodnie z art. 45 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (Dz.U. Nr 16, poz. 93 ze zm.) rzeczami są tylko przedmioty materialne. Świadczeniami rzeczowymi są więc, świadczenia w naturze (nie w pieniądzu) np. bilety na imprezy sportowe, paczki itp. Ekwiwalent w znaczeniu słownikowym to rzecz równa innej wartości, odpowiednik, równoważnik.

W świetle przywołanych przepisów, nie można uznać, iż wartość wycieczki, w części finansowanej przez zakład pracy z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych jest świadczeniem rzeczowym. W związku z powyższym dofinansowanie do wycieczki, udzielone emerytom i rencistom z tytułu łączącego ich poprzednio z zakładem stosunkiem pracy, podobnie jak wszelkie inne dopłaty do różnorodnych form wypoczynku stanowią formę świadczenia pieniężnego (nie rzeczowego) i w świetle obowiązujących przepisów nie są objęte zwolnieniem z podatku dochodowego od osób fizycznych. Dofinansowanie do wycieczki dla emerytów i rencistów jako świadczenie pieniężne podlega opodatkowaniu zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy, który stanowi, że od świadczeń otrzymanych przez emerytów lub rencistów w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunkiem pracy, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 26 i 38, pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy? wysokości 10% należności.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

W tym stanie faktycznym i prawnym postanowiono jak na wstępie.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika