Podatnik zwraca się z pytaniem, czy ogólne zapisy tj. brak wyszczególnienia zadań statutowych w zakresie (...)

Podatnik zwraca się z pytaniem, czy ogólne zapisy tj. brak wyszczególnienia zadań statutowych w zakresie zadania własnego gminy obejmującego sprawy lokalnego transportu zbiorowego (art. 7 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym) występujące w nowym Statucie jednostki nadanym Uchwałą Nr LIII/3201/06 Rady Miejskiej z dnia 26 czerwca 2006 r., obowiązującym od 1 lipca 2006 r. mogą pozbawić jednostkę prawa do odliczenia podatku naliczonego.

POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r., Nr 8 poz. 60 ze zm.), Naczelnik Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego we Wrocławiu stwierdza, że stanowisko (...), reprezentowanego przez Panią (...) ? przedstawione we wniosku z dnia 18.09.2006 r. o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej prawa do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług w świetle nowych zapisów w statucie Jednostki ? jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 18.09.2006 r. do Naczelnika Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego we Wrocławiu wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Pismem z dnia 24.11.2006 r. wezwano Podatnika do usunięcia braków formalnych wniosku. Braki formalne zostały usunięte w dniu 04.12.2006 r..
Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
Ze stanu faktycznego opisanego we wniosku wynika, że Jednostka została powołana na podstawie Uchwały Nr LXVII/427/93 Rady Miejskiej z dnia 19 czerwca 1993 r. w sprawie reorganizacji Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów. Funkcjonuje w formie organizacyjno-prawnej jako jednostka budżetowa w rozumieniu prze­pisów art. 20 i art. 21 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2005 r. Nr 249, poz. 2104) i zgodnie z zapisem art. 20 ust. 2 działa na podstawie statutu. Zapisy Statutu w § 2 ust. 1 pkt 2 organizowanie lokalnego transportu zbiorowego i wykony­wanie zadań z tym związanych wskazują na wątpliwości powierzenia jednostce wykonywa­nia zadań własnych gminy obejmujących sprawy lokalnego transportu zbiorowego (art. 7 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym) i na ograniczenie w jednostce z dniem 1 lipca 2006 r. wykonywania zadań w tym zakresie (w poprzednim Statu­cie były wymienione) lub ich zanikanie, łącznie z brakiem wykonywania, co jest niezgodne z rzeczywistością. Zarząd Dróg i Komunikacji jest jednostką organizacyjną powołaną uchwałą Rady Miejskiej do wykonywania zadań:
własnych gminy nałożonych przez ustawę z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym w zakresie zaspokojenia zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 ustawy) w sprawach: gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (art. 7 ust. 1 pkt 2) i lokalnego transportu zbiorowego (art. 7 ust. 1 pkt 4),
własnych powiatu nałożonych przez ustawę z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym dla miast na prawach powiatu, które w świetle zapisu art. 92 niniejszej ustawy jest gminą wyko­nująca zadania powiatu na zasadach określonych w tej ustawie, w szczególności jednostka wy­konuje zadania wynikające z art. 4 ust. 1 pkt 6 w sprawach dróg publicznych na obszarze Mia­sta Wrocław,
zarzadu dróg wynikające z przepisów ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (art. 21 ust. 1-2), a przekazane przez organ gminy tj. Prezydenta i Radę Gminy.
Rzeczowe wykonanie zadań w zakresie budowy, przebudowy, remontu i utrzymania dróg odbywa się poprzez zlecanie wykonawcom zadań w trybie zamówień publicznych.

Porady prawne

Jednostka wykonuje sprzedaż usług transportu zbiorowego w formie sprzedaży biletów komunikacji miejskiej i porozu­mień z sąsiednimi gminami. Sprzedaż biletów komunikacji miejskiej jest sprzedażą usług przewozo­wych (symbol PKWiU 60.21.21 ? przewozy miejskie i podmiejskie rozkładowe ogólnodostępne pa­sażerskie, inne niż kolejowe). Wynika to z zapisu art. 16 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. prawo przewozowe, bo nabywca biletu zawiera umowę przewozu środkami komunikacji miejskiej. W zakresie, w jakim nabyte towary i usługi niezbędne do wykonywania zadań drogowych i zadań przewozowych wykorzystane są na cele obsługi komunikacji miejskiej (czynności opodatkowane) jako zarejestrowany podatnik vat czynny, Jednostka korzysta z prawa wynikającego z przepisu art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Na tle opisanego stanu faktycznego, Podatnik zwraca się z pytaniem, czy ogólne zapisy tj. brak wyszczególnienia zadań statutowych w zakresie zadania własnego gminy obejmującego sprawy lokalnego transportu zbiorowego (art. 7 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym) występujące w nowym Statucie jednostki nadanym Uchwałą Nr LIII/3201/06 Rady Miejskiej z dnia 26 czerwca 2006 r., obowiązującym od 1 lipca 2006 r. mogą pozbawić jednostkę prawa do odliczenia podatku naliczonego.
Podatnik stoi na stanowisku, iż w opisanym stanie faktycznym Jednostka jako zarejestrowany podatnik VAT czynny ma ograniczone prawo do odliczenia podatku naliczonego (Dział IX ?Odliczenie i zwrot podatku. Od­liczanie częściowe? ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług). Zdaniem Podatnika, ogólny opis przedmiotu działania niesie ryzyko w prawie do odliczania podatku naliczonego od nabytych usług związanych z komunikacją zbiorową i nie wyczerpuje materiału dowodowego w postępowaniu po­datkowym, bowiem podatnik chcąc odliczyć podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług musi wykazać związek między nabyciem a czynnościami opodatkowanymi, w przypadku Jednostki z wy­konywanymi prawnie (zgodnie ze Statutem) zadaniami w zakresie komunikacji zbiorowej. Ze wzglę­du na to, że wykonywanie zadań własnych m. in. wykonywanie lokalnego transportu zbiorowego słu­ży bieżącemu i nieprzerwanemu zaspokajaniu zbiorowych potrzeb ludności, to zadanie ma charakter zadania użyteczności publicznej (art. 9 ust. 4 ustawy z dnia 8 marca 1990 r.). Zdaniem Podatnika, nie jest świadczeniem usługi przez jednostkę, lecz zadaniem własnym gminy, do wykonania którego gmina zobowiązana jest na mocy ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. To użytkownik środków trans­portu miejskiego, czyli nabywca biletów komunikacyjnych, jest usługobiorcą świadczonej usługi transportowej. W nowym statucie dokładnie opisany jest przedmiot działania jednostki w zakresie zadań drogo­wych, natomiast zapisy Statutu w § 2 ust. 1 pkt 2 organizowanie lokalnego transportu zbiorowego i wykonywanie zadań z tym związanych wskazują na wątpliwości powierzenia jednostce wykonywa­nia zadań własnych gminy obejmujących sprawy lokalnego transportu zbiorowego (art. 7 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym), bowiem nie określają dokładnie sposobu wykonywania tych zadań przez jednostkę. Jednostka nadmienia, że każda kontrola podatkowa lub skarbowa zapoznawała się z treścią statutu jednostki i porównywała zakres szczegółowych zadań wymienio­nych w statucie (prawo ich wykonywania) z zakresem zadań występujących w rzeczywistości pod kątem (związek bezpośredni) prawnego odliczania podatku. Podatnik wskazuje ponadto, iż brak w nowym uchwalonym Statucie szczegółowego zakresu zadań dla zadania własnego gminy sprawy lokalnego transportu zbiorowe­go, może spowodować zakwestionowanie przez organy podatkowe prawa w tym zakresie do odli­czenia podatku.


W ocenie Naczelnika Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego we Wrocławiu, przedstawione przez Spółkę stanowisko w sprawie jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Zgodnie z art. 15 ust. 6 ww. ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje osobom prawnym, jednostkom organizacyjnym niemającym osobowości prawnej oraz osobom fizycznym jeżeli:
istnieje związek nabywanych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług,
ww. podmioty są podatnikami w rozumieniu art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług (podatnikami VAT czynnymi),
W przedstawionym stanie faktycznym Jednostka wskazuje, iż jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym i wykonuje czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług (usługi lokalnego transportu zbiorowego). Wobec tego, zdaniem Naczelnika Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego we Wrocławiu, w zakresie w jakim nabywane towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, Jednostce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, na zasadach określonych w dziale IX ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ?Odliczenie i zwrot podatku. Odliczenie częściowe?, bez względu na zapisy w statucie Jednostki.
Jednocześnie należy wskazać, iż, dokonując oceny prawnej stanowiska podatnika, organ podatkowy jest związany co do zakresu udzielonej interpretacji pytaniem zadanym przez podatnika oraz przedstawionym stanem faktycznym (art. 14a § 2 i 3 ustawy Ordynacja podatkowa). Wobec tego, niniejsze postanowienie potwierdza jedynie stanowisko Pytającego w kwestii prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w świetle przedstawionego stanu faktycznego (Jednostka jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym i wykonuje czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług), natomiast nie odnosi się do kwestii powierzenia Jednostce wykonywania zadań własnych gminy, obejmujących sprawy lokalnego transportu zbiorowego, w świetle nowego Statutu Jednostki.
Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie sporządzenia wniosku.
Jak stanowi art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie.
Zażalenie podlega opłacie skarbowej.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika