Czy usługa polegająca na przewozie towarów z terytorium kraju (towary nadane zostały w krajach Unii (...)

Czy usługa polegająca na przewozie towarów z terytorium kraju (towary nadane zostały w krajach Unii Europejskiej) do miejsca przeznaczenia w krajach trzecich jest usługą transportu międzynarodowego oraz, czy usługi powyższe są opodatkowane stawką podatku 0% na odcinkach krajowych i nie podlegającą podatkowi VAT na odcinkach na terytorium krajów trzecich?

Działając na podstawie art. 14a § 1, § 4 oraz art. 216 §1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (jednolity tekst Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpoznaniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, skierowanego do tutejszego organu podatkowego w dniu 30 czerwca 2006 roku - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Sochaczewie postanawiauznać, że stanowisko Strony w sprawie uznania wykonywanych usług za międzynarodowe usługi transportu towarów oraz ich opodatkowania w sytuacji opisanej we wniosku - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

1. Stan faktyczny przedstawiony przez Wnioskodawcę. Podatnik jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług prowadzącym działalność gospodarczą w zakresie transportu międzynarodowego.Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, że podatnik świadczy usługi transportowe polegające na przewozie towarów z terytorium kraju do miejsc przeznaczenia w krajach trzecich na zlecenie kontrahenta z siedzibą w Niemczech i tam zarejestrowanego dla celów podatku od wartości dodanej. Kontrahent dla celów tych transakcji podaje swój numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej. Towary są nadane w krajach członkowskich Unii Europejskiej, innych niż terytorium kraju, skąd drogą kolejową dostarczane są do Polski. Następnie wnioskodawca transportem drogowym przewozi je do miejsca przeznaczenia w kraju trzecim. Podatnik za wykonaną usługę wystawia fakturę VAT, w której stosuje 0% stawkę podatku VAT do odcinków krajowych, nie opodatkowując odcinków przebiegających na terytorium krajów trzecich.

2. Przedmiot interpretacji. Czy usługa polegająca na przewozie towarów z terytorium kraju (towary nadane zostały w krajach Unii Europejskiej) do miejsca przeznaczenia w krajach trzecich jest usługą transportu międzynarodowego oraz, czy usługi powyższe są opodatkowane stawką podatku 0% na odcinkach krajowych i nie podlegającą podatkowi VAT na odcinkach na terytorium krajów trzecich?

3. Stanowisko Wnioskodawcy. Zdaniem Strony świadczone usługi są usługami będącymi częścią usług międzynarodowego transportu towarów i podlegają opodatkowaniu stawką podatku 0% na odcinkach krajowych oraz nie podlegają podatkowi od towarów i usług na odcinkach przebiegających na terytorium krajów trzecich.

4. Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy. Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Słownik ustawowy, zawarty w art. 2 pkt 1 cytowanej ustawy definiuje terytorium kraju jako terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. O obowiązku opodatkowania danej usługi na terytorium kraju decyduje miejsce jej świadczenia, które z kolei określone zostało w rozdziale 3 działu V w/w ustawy.

W myśl art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy w przypadku świadczenia usług transportowych miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie odbywa się transport z uwzględnieniem pokonanych odległości.

Przepis art. 83 ust.

1 pkt 23 ustawy stanowi, że stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego. Stosownie do ust.3 tegoż artykułu przez usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w ust. 1 pkt 23, rozumie się m.in.:1) przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:a)z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty, b)z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju, c) z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt), d) z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju.

Biorąc pod uwagę w/w przepisy oraz opisany przez Stronę stan faktyczny należy stwierdzić, że wykonana przez podatnika usługa jest częścią usług międzynarodowego transportu towarów.

Dowodem świadczenia usług, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy są dokumenty wymienione w art. 83 ust. 5 tj. w przypadku transportu towarów przez przewoźnika lub spedytora - list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora).
Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 23 i art. 5 ust. 1 pkt 1 usługi te opodatkowane są stawką podatku w wysokości 0% w takiej części, w jakiej są wykonywana na terytorium kraju, natomiast pozostała ich część tj. transport poza granicami kraju nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium RP.
Na podstawie art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy - w przypadku świadczenia usług poza terytorium kraju, podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.

W związku z powyższym stanowisko Strony zajęte we wniosku należy uznać za prawidłowe.

Ponadto tutejszy Organ podatkowy informuje, że błędne jest umieszczanie na wystawianych fakturach VAT numeru kontrahenta, który podał dla tej czynności numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego. Działania powyższe mogą mieć zastosowanie tylko do wewnątrzwspólnotowej usługi transportu towarów, a nie do międzynarodowego transportu towarów (§ 27 ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług /Dz. U. Nr 95, poz. 798 ze zm./).

Jednocześnie tutejszy organ podatkowy zauważa, że niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o stan faktyczny przedstawiony przez Stronę i na podstawie przepisów obowiązujących w dniu wydania niniejszego postanowienia.
W myśl art. 14b Ordynacji podatkowej interpretacja niniejsza nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Zgodnie z art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej na postanowienie mniejsze służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Sochaczewie, w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.
Zażalenie, zgodnie z art. 222 w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej, powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika