Gmina jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny i będzie realizować inwestycję 'Renowacja zabytkowej (...)

Gmina jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny i będzie realizować inwestycję 'Renowacja zabytkowej kamienicy ....', która będzie dofinansowana ze środków pochodzących z Sektorowego Programu Operacyjnego. Dofinansowanie inwestycji pochodzić będzie ze środków Unii Europejskiej, lecz nie są to środki z bezzwrotnej pomocy zagranicznej w rozumieniu § 6 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.). Nie istnieje związek zakupów dokonywanych z tytułu renowacji kamienicy ze sprzedażą opodatkowaną Gminy. Czy Gmina ma możliwość odzyskania podatku VAT na podstawie przepisów w zakresie podatku od towarów i usług jak i innych np. w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych i od osób prawnych?

Na podstawie art. 216, art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej - ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Puławach postanawia, że prawidłowe jest stanowisko podatnika zawarte we wniosku z dnia 02.06.2005 r., który wpłynął 06.06.2004 r., w sprawie możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją inwestycji polegającej na renowacji zabytkowej kamienicy .....

U Z A S A D N I E N I E

Porady prawne

W dniu 06.06.2005 r. do tut. Urzędu wpłynął wniosek podatnika - Gminy z dnia 02.06.2005 r., o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 17.06.2005 r., które wpłynęło 22.06.2005 r.

Gmina przedstawiając stan faktyczny podała, że jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny i będzie realizować inwestycję 'Renowacja zabytkowej kamienicy ........ ', która będzie dofinansowana ze środków pochodzących z Sektorowego Programu Operacyjnego. Dofinansowanie inwestycji pochodzić będzie ze środków Unii Europejskiej, lecz nie są to środki z bezzwrotnej pomocy zagranicznej w rozumieniu § 6 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.). Nie istnieje związek zakupów dokonywanych z tytułu renowacji kamienicy ze sprzedażą opodatkowaną Gminy.

Gmina uważa, że nie ma możliwości odzyskania podatku VAT w jakikolwiek sposób zarówno na podstawie przepisów w zakresie podatku od towarów i usług jak i innych np. w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych i od osób prawnych.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Puławach udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego informuje, że:

1. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Oznacza to, że Gmina nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług, związanych z remontem przedmiotowej kamienicy, ponieważ z treści złożonego wniosku wynika, że zakupy te nie są związane z jej sprzedażą opodatkowaną. W ustawie i w rozporządzeniach w zakresie podatku od towarów i usług brak jest przepisów, które pozwalałyby na otrzymanie przez podatnika w rozpatrywanym przypadku zwrotu VAT.

2. W myśl art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) zwalnia się od podatku jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.

Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego. Z uwagi na to, że Gmina nie rozlicza się z podatku dochodowego od osób prawnych, ponieważ korzysta ze zwolnienia na podstawie cyt. wyżej art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy, nie ma możliwości zakwalifikowania do kosztów uzyskania przychodów podatku od towarów i usług.

Natomiast przepisy w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych nie mają zastosowania, ponieważ Gmina nie jest osobą fizyczną.

3. Biorąc pod uwagę przedstawiony przez podatnika stan faktyczny Naczelnik tut. Urzędu nie widzi również możliwości odzyskania przez Gminę podatku VAT w inny sposób na podstawie przepisów podatkowych.

Stanowisko Naczelnika Urzędu Skarbowego w Puławach jest więc zgodne ze stanowiskiem Gminy w zakresie przepisów podatkowych. Do organu udzielającego pomocy należy natomiast ocena czy podatek VAT stanowić będzie koszt kwalifikowany przedsięwzięcia.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie tego zdarzenia. Nie jest ona wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Puławach w terminie 7 dni od daty jego doręczenia.

Do ewentualnego zażalenia należy załączyć znaczki skarbowe: za 5,00 zł od zażalenia oraz po 0,50 zł od każdego załącznika.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika