do którego roku podatkowego Spółka powinna zakwalifikować poniesione wydatki dotyczące przychodów (...)

do którego roku podatkowego Spółka powinna zakwalifikować poniesione wydatki dotyczące przychodów zamkniętego roku podatkowego, których zarachowanie nie było możliwe przed złożeniem zeznania podatkowego za ten rok oraz czy nabycie środków trwałych ze środków ZFSŚ stanowi dla Spółki przychód podatkowy oraz czy amortyzacja tych środków jest kosztem uzyskania przychodu.

Na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz.9 26 ze zm.) odpowiadając na zapytanie Spółki zawarte w piśmie z dnia 06 lutego 2004 r. (wpływ do Urzędu 12 luty 2004 r.) o zakresie stosowania przepisów podatkowych, a mianowicie: do którego roku podatkowego Spółka powinna zakwalifikować poniesione wydatki dotyczące przychodów zamkniętego roku podatkowego, których zarachowanie nie było możliwe przed złożeniem zeznania podatkowego za ten rok, oraz czy nabycie środków trwałych ze środków ZFSŚ stanowi dla Spółki przychód podatkowy oraz czy amortyzacja tych środków jest kosztem uzyskania przychodu?, uprzejmie informuję.

Porady prawne

Ad.1

Art. 15 ust. 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) stanowi, iż koszty uzyskania przychodu są potrącalne tylko w tym roku podatkowym, którego dotyczą tj. są potrącalne także koszty uzyskania poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy, lecz dotyczące przychodów roku podatkowego oraz określone co do rodzaju i kwoty koszty uzyskania, które zostały zarachowane, chociaż ich jeszcze nie poniesiono, jeżeli odnoszą się do przychodów danego roku podatkowego, chyba że ich zarachowanie nie było możliwe, w tym przypadku są one potrącalne w roku, w którym zostały poniesione.

Wyjątek ten zachodzi przede wszystkim, gdy podatnik otrzyma rachunek dotyczący danego roku podatkowego po sporządzeniu bilansu (tj gdy nie będzie mógł zarachować kosztów w danym roku podatkowym, będzie mógł je rozliczyć dopiero w roku ich rzeczywistego poniesienia).

Ad.2

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz. U. z 1996 r. Nr 70, poz.335 ze zm.) fundusz przeznaczony jest na finansowanie działalności socjalnej organizowanej na rzecz osób uprawnionych do korzystania z funduszu oraz na dofinansowanie zakładowych obiektów socjalnych. Wykaz zakładowych obiektów socjalnych zawiera art. 2 pkt 4 ustawy.

Natomiast działalność socjalna w rozumieniu art. 2 pkt 1 ustawy ? to usługi świadczone przez pracodawców na rzecz różnych form krajowego wypoczynku działalności kulturalno-oświatowej, sportowo-rekreacyjnej, udzielanie pomocy materialnej, rzeczowej lub finansowej, a także zwrotnej lub bezzwrotnej pomocy na cele mieszkaniowe na warunkach określonych umową.

Zarówno katalog celów (art. 1), jak i katalog rodzajów wydatków określonych w powołanym przepisie (art. 2 pkt 1 i 2) dopuszczonych i możliwych do sfinansowania z funduszu jest zamknięty i nie podlega rozszerzeniu. W omawianej ustawie brak jest natomiast definicji środków trwałych służących działalności socjalnej (definiuje się jedynie jak wspomniano ?zakładowe obiekty socjalne?) oraz nie normuje ona kwestii dotyczących decyzji pracodawcy o przeznaczeniu poszczególnych obiektów do którejś z tych kategorii. Wynika stąd, że decyzje podejmowane w tych sprawach dokonywane są w trybie, który zasadniczo nie jest regulowany w ustawie z 4 marca 1994 r. W szczególności ustawa nie nakłada na pracodawcę obowiązku tworzenia i utrzymywania ?zakładowych obiektów socjalnych? tudzież, środków trwałych służących działalności socjalnej? (vide wyrok NSA z 17 lutego 2000 r.

sygn. akt I PKN 538/99). W regulaminie (art. 8 ust. 2) mogą znaleźć się natomiast uregulowania dotyczące form ?dofinansowania zakładowych obiektów socjalnych?. Przy czym dofinansowanie nie jest równoznaczne z finansowaniem zakupu środków trwałych służących działalności socjalnej. Dofinansowanie odnosi się do już istniejących obiektów i ewentualnego pokrycia części kosztów związanych z ich bieżącą eksploatacją (np.konserwacją, ogrzewaniem, oświetleniem, drobnymi remontami itp.). Podobnie rzecz się ma z wspomnianą działalnością socjalną(art. 2 pkt 1) ? są to usługi świadczone przez pracodawców (jeśli posiadają odpowiednią do tego bazę) lub zakupywane u wyspecjalizowanego organizatora. Możliwości pokrycia wydatków na zakup środków trwałych służących działalności socjalnej należy więc poszukiwać w ramach wolnych środków, bez angażowania środków funduszu.

Reasumując powyższe wywody stwierdzić należy, że Spółka nieprawidłowo zadysponowała środkami z zakładowego funduszu socjalnego. Podatnikowi nie wolno było sfinansować środkami z funduszu zakupu domków wczasowych (środków trwałych), dlatego rozważania czy taki zakup stanowi przychód podatkowy są bezprzedmiotowe.

Od 1 stycznia 1994 r. zakładowe obiekty socjalne stanowią majątek ogólnozakładowy i powinny bć traktowane przez właściciela jak pozostałe środki trwałe finansowane ze środków własnych pracodawcy. Zatem stosuje się do nich wszystkie przepisy dotyczące reżimu środków trwałych w przedsiębiorstwie podatnika ? w szczególności art. 15 ust. 6 i art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Jeżeli chodzi o dofinansowanie obiektów socjalnych to wydatki w części sfinansowanej z funduszu nie stanowią kosztów uzyskania przychodów, ponieważ odpisy podstawowe na ten fundusz stanowią koszty uzyskania ? art. 16 ust. 1 pkt 9 lit a cyt. wyżej ustawy o podatku dochodowym os osób prawnych.

Odpowiedź jest zgodna ze stanem prawnym obowiązującym na dzień jej udzielenia.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika