W związku z powyższym, Wnioskodawca zwrócił się z zapytaniem na jakich zasadach powinien być dokumentowany (...)

W związku z powyższym, Wnioskodawca zwrócił się z zapytaniem na jakich zasadach powinien być dokumentowany rabat otrzymywany przez Spółkę od Agencji?

Naczelnik Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu, na podstawie przepisów :

? art. 14a § 1, § 3, § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.),

po rozpatrzeniu wniosku w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, postanawia uznać za nieprawidłowy pogląd Podatnika, wyrażony w złożonym wniosku, w części dotyczącej świadczonej przez Spółkę usługi.

Porady prawne

UZASADNIENIE

Z przedstawionego w złożonym wniosku stanu faktycznego wynika, iż Spółka w ramach działalności ponosi m.in. koszty telewizyjnych kampanii reklamowych, na które otrzymuje od Telewizji Polskiej faktury. W prowadzonych przez Wnioskodawcę kampaniach marketingowych Spółka korzysta z pośrednictwa Agencji, która reprezentuję Spółkę wobec Telewizji Polskiej. Agencja za swoją usługę obciąża Spółkę fakturą na określoną kwotę prowizji.

Agencja po przekroczeniu określonych limitów obrotów otrzymuje od Telewizji Polskiej retrospektywny rabat, który jest dokumentowany fakturą wystawianą przez Agencję na rzecz TVP. W związku z otrzymanym rabatem, Agencja przekazuje go dalej podmiotom z którymi współpracuje, m. in. Spółce.

W związku z powyższym, Wnioskodawca zwrócił się z zapytaniem na jakich zasadach powinien być dokumentowany rabat otrzymywany przez Spółkę od Agencji?

Zdaniem Podatnika, na otrzymany rabat Spółka powinna wystawić fakturę, gdyż zgodnie z art. 8 ust.1 ustawy o podatku od towarów i usług, Wnioskodawca świadczy na rzecz Agencji usługę w postaci zobowiązania się do utrzymania określonego poziomu obrotów.

Ustosunkowując się do przedstawionej powyżej kwestii, stwierdza się co następuje;

Skutki podatkowe w podatku od towarów i usług dotyczące gratyfikowania kontrahentów poprzez wypłacanie im określonej kwoty pieniężnej, uzależnione są od wielu czynników, m.in. od ustalenia za co faktycznie kwoty te zostały wypłacone, czy dotyczą konkretnych dostaw czy też świadczonych usług.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Zgodnie natomiast z art. 2 pkt 6 wskazywanej ustawy, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. Stosownie zaś do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Ponadto, podstawą opodatkowania, stosownie do art. 29 ust. 1 ww. ustawy, jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur (art. 29 ust. 4 ww. ustawy).

Zdaniem tut. organu podatkowego z przedstawionego przez Spółkę stanu faktycznego wynika, iż Agencja otrzymuje rabat od Telewizji Polskiej uzależniony od uzyskanego określonego limitu obrotów. Natomiast umowa o współpracy pomiędzy Agencją i Spółką nie uzależnia wysokości płaconej prowizji od osiągniętych obrotów, ani też Agencja nie gratyfikuje w żaden sposób Spółki za osiągnięty obrót. Przyznawany upust Agencja przekazuje dalej Spółce, co oznacza, że otrzymany przez Spółkę rabat uzależniony jest od wywiązywania się Agencji z umowy z Telewizją Polską. Trudno w tej sytuacji zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, iż świadczy On na rzecz Agencji usługę, za którą otrzymuje wynagrodzenie. Zdaniem tut. organu podatkowego, otrzymane świadczenie ma charakter upustu i tym samym obniża wartość świadczonej przez Agencję usługi.

Biorąc pod uwagę powyższe, postanowiono jak w sentencji.

Przedmiotowa interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika