Fundusz Kompensacyjny Szczepień Ochronnych

Fundusz Kompensacyjny Szczepień Ochronnych - co to takiego?

Fundusz Kompensacyjny Szczepień Ochronnych zapewnia wsparcie finansowe dla osób, które doznały poważnych działań niepożądanych szczepionek.

Wnioski do Rzecznika Praw Pacjenta o przyznanie świadczenia kompensacyjnego można składać od 12 lutego 2022 roku. W pierwszym roku działania Fundusz objął szczepienia przeciwko COVID-19. Począwszy od 1 stycznia 2023 roku Fundusz obejmuje też szczepienia obowiązkowe i inne szczepienia przeciwepidemiczne wykonane po tej dacie.


Wniosek o przyznanie świadczenia kompensacyjnego podlega opłacie w wysokości 220 zł. Zanim wniesiesz wniosek, sprawdź czy doznane przez Ciebie dolegliwości po przyjęciu szczepionki uprawniają do uzyskania świadczenia. W przypadku wszczęcia postępowania opłata podlega zwrotowi tylko wtedy, gdy wniosek zostanie rozpatrzony pozytywnie. 

Podstawowym warunkiem uzyskania świadczenia jest wystąpienie w wyniku szczepienia działania niepożądanego wymienionego w Charakterystyce Produktu Leczniczego danej szczepionki, które spowodowało:

  • konieczność pobytu w szpitalu przez co najmniej 14 dni lub
  • wystąpienie wstrząsu anafilaktycznego powodującego konieczność obserwacji w szpitalnym oddziale ratunkowym lub izbie przyjęć albo hospitalizacji (o dowolnej długości).

Maksymalna kwota świadczenia wynosi 100 tys. zł, co obejmuje kwotę uzależnioną od stopnia dolegliwości działania niepożądanego (przede wszystkim długości pobytu w szpitalu) oraz zwrot poniesionych kosztów leczenia i rehabilitacji.

Decyzję przyznającą świadczenie lub decyzję odmowną Rzecznik Praw Pacjenta wydaje w ciągu dwóch miesięcy od otrzymania kompletnego wniosku.  Wydając decyzję, Rzecznik opiera się na opinii medycznej wydawanej przez działający przy nim Zespół ds. Świadczeń, składający się z doświadczonych lekarzy specjalistów posiadających wiedzę w zakresie szczepień ochronnych. Osobie niezadowolonej z rozstrzygnięcia przysługuje prawo wniesienia skargi do sądu administracyjnego.

Jeśli Twój pobyt w szpitalu bądź obserwacja na SOR lub izbie przyjęć wynikające ze szczepienia przeciw COVID-19 miały miejsce przed wejściem w życie ustawy, czyli przed 27 stycznia 2022 roku, termin złożenia wniosku o przyznanie świadczenia upłynął 31 grudnia 2022 roku. W przypadku zdarzeń, które miały miejsce po 27 stycznia 2022 roku, wniosek o przyznanie świadczenia może zostać złożony w terminie roku od dnia, który był ostatnim dniem obserwacji albo hospitalizacji (lecz nie później niż po upływie 5 lat od dnia przeprowadzenia szczepienia).

Fundusz Kompensacyjny Szczepień Ochronnych rozszerzył swój zakres

Przypominamy, że od 1 stycznia 2023 roku do Rzecznika Praw Pacjenta można składać wnioski o przyznanie świadczenia kompensacyjnego z powodu poważnego działania niepożądanego, do którego doszło w związku ze szczepieniem obowiązkowym.

Chodzi o szczepienia wykonane począwszy od tej daty. Dotąd Fundusz Kompensacyjny obejmował wyłącznie szczepienia przeciw COVID-19.

Fundusz objął również szczepienia obowiązkowe przewidziane w Programie Szczepień Ochronnych. Dotyczy także szczepień przeciwepidemicznych (przeciw odrze, zakażeniom meningokokowym, błonicy, krztuścowi, polio oraz WZW typu A), które są wykonywane u osób szczególnie zagrożonych zakażeniem lub zachorowaniem. 

Świadczenie kompensacyjne wynosi do 100 tysięcy złotych. Przysługuje osobie, u której wystąpiło działanie niepożądane wymienione w charakterystyce produktu leczniczego, jeżeli z tego powodu pacjent musiał być hospitalizowany przez co najmniej 14 dni. W przypadku wystąpienia wstrząsu anafilaktycznego, by otrzymać świadczenie  wystarczy obserwacja pacjenta na szpitalnym oddziale ratunkowym lub izbie przyjęć.

Fundusz Kompensacyjny Szczepień Ochronnych działa przy Rzeczniku Praw Pacjenta. Został utworzony w lutym 2022 r. by udzielać wsparcia finansowego osobom, które po szczepieniu doznały poważnego działania niepożądanego. Szczepienia ochronne są bezpieczne, a ciężkie odczyny poszczepienne zdarzają się bardzo rzadko. Jednak badania kliniczne oraz obserwacje prowadzone po wprowadzeniu szczepionek do użytku pozwalają określić jakich ewentualnych działań niepożądanych można się spodziewać i z jaką częstotliwością występują. Ich listę zawiera charakterystyka produktu leczniczego oraz ulotka dołączona do opakowania.

Rzecznik Praw Pacjenta pracuje nad sprawozdaniem, w którym podsumowuje działanie Funduszu Kompensacyjnego Szczepień Ochronnych w 2022 roku. Przyznaliśmy wówczas świadczenia w łącznej wysokości 3,7 mln. W parlamencie toczą się z kolei prace legislacyjne nad utworzeniem przy Rzeczniku dwóch kolejnych funduszy. Będą one udzielały wsparcia pacjentom poszkodowanym w wyniku zdarzeń medycznych w szpitalach oraz w związku z udziałem w badaniach klinicznych.

Kto może ubiegać się o świadczenie?

Fundusz Kompensacyjny Szczepień Ochronnych obejmuje szczepienia przeciwko COVID-19 zrealizowane w ramach Narodowego Programu Szczepień, a także obowiązkowe szczepienia ochronne oraz szczepienia epidemiczne inne niż przeciw COVID-19 – wykonane począwszy od 1 stycznia 2023 roku.

Warunkiem uzyskania świadczenia jest wystąpienie w wyniku szczepienia działania niepożądanego wymienionego w Charakterystyce Produktu Leczniczego danej szczepionki, które spowodowało:

  • konieczność pobytu w szpitalu przez co najmniej 14 dni lub
  • wystąpienie wstrząsu anafilaktycznego powodującego konieczność obserwacji w szpitalnym oddziale ratunkowym lub izbie przyjęć albo hospitalizacji (o dowolnej długości).

Świadczenie zostanie przyznane, jeśli po szczepieniu wystąpił u Ciebie wstrząs anafilaktyczny i konieczne było udzielenie pomocy medycznej w szpitalu lub jeśli w wyniku działania niepożądanego szczepionki musiałeś przebywać w szpitalu przez co najmniej 14 dni. 

Świadczenie nie będzie natomiast mogło zostać przyznane, jeśli:

  • hospitalizacja trwała krócej niż 14 dni, a Ty nie doznałeś wstrząsu anafilaktycznego,
  • hospitalizacja nie była związana z podaniem szczepionki objętej działaniem Funduszu,
  • nie doznałeś działania niepożądanego wymienionego w Charakterystyce Produktu Leczniczego danej szczepionki (lub w ulotce dołączonej do opakowania).

Więcej informacji na temat działań niepożądanych poszczególnych szczepionek znajdziesz TUTAJ.

Działanie niepożądane szczepionki

Działanie niepożądane produktu leczniczego to każde niekorzystne i niezamierzone działanie produktu leczniczego. Informacje o działaniach niepożądanych danego produktu (w tym również szczepionki), których występowanie znajduje potwierdzenie w przeprowadzonych badaniach klinicznych oraz obserwacjach po wprowadzenia produktu na rynek, znajdują się w Charakterystyce Produktu Leczniczego, a także w ulotce dołączanej do opakowania.

Charakterystyka Produktu Leczniczego

Charakterystyka Produktu Leczniczego (ChPL) to dokument dotyczący danego produktu leczniczego, zawierający takie informacje jak skład, wskazania do stosowania, dawkowanie i sposób podawania, przeciwwskazania czy działania niepożądane (tego dotyczy pkt 4.8 ChPL). By produkt leczniczy został dopuszczony do obrotu, przechodzi badania kliniczne, których celem jest wykazanie jego skuteczności i bezpieczeństwa. ChPL jest publikowany na zakończenie pomyślnie przeprowadzonego procesu rejestracji, podlegając zatwierdzeniu przez organ wydający zgodę na dopuszczenie produktu do obrotu i stanowi zbiór wszystkich istotnych danych z przeprowadzonych badań. Charakterystyka Produktu Leczniczego jest aktualizowana wraz z każdą zmianą dokumentacji produktu leczniczego. Może to również polegać na dodaniu niewymienionych wcześniej działań niepożądanych. (na podstawie „Interna Szczeklika 2021”)

 Anafilaksja to ciężka, potencjalnie zagrażająca życiu, uogólniona lub ogólnoustrojowa reakcja nadwrażliwości (alergicznej lub niealergicznej), czyli powtarzalnych objawów wywołanych przez ekspozycję na określony bodziec w dawce tolerowanej przez osoby zdrowe (np. lek, pokarm, jad owadów). Objawy anafilaksji pojawiają się najczęściej w ciągu kilku minut po narażeniu na czynnik ją wywołujący i są to najczęściej: pokrzywka lub obrzęk naczynioruchowy, zaczerwienienie skóry, obrzęk górnych dróg oddechowych, chrypka, stridor, kaszel, świsty, duszność, nieżyt nosa, nudności, wymioty, ból brzucha, biegunka (rzadziej: zawroty lub głowy, skurcze macicy, uczucie zagrożenia). W części przypadków anafilaksji dochodzi do reakcji ogólnoustrojowej. Wstrząs anafilaktyczny to ciężka, szybko rozwijająca się reakcja anafilaktyczna, w której występuje obniżenie ciśnienia tętniczego zagrażające życiu. Objawy wstrząsu anafilaktycznego to chłodna, blada i spocona skóra, zapadnięte żyły podskórne, hipotensja, tachykardia, skąpomocz lub bezmocz, bezwiedne oddanie stolca i utrata przytomności, może też wystąpić zatrzymanie krążenia.

Szczepionki i ich działania niepożądane

Każda ze szczepionek ma potwierdzone odmienne działania niepożądane. Świadczenie kompensacyjne może zostać przyznane tylko wtedy, gdy po podaniu szczepionki wystąpiło jedno z działań niepożądanych wymienionych w Charakterystyce Produktu Leczniczego.

Pamiętaj, że lista działań niepożądanych w Charakterystyce Produktu Leczniczego ulega uzupełnieniom. Jeśli działanie niepożądane, które u Ciebie wystąpiło, zostanie uwzględnione w Charakterystyce Produktu Leczniczego dopiero po wykonaniu szczepienia, możesz złożyć wniosek o przyznanie świadczenia kompensacyjnego w ciągu roku od dokonania tej aktualizacji.

Szczepienia obowiązkowe

Obowiązkiem szczepień ochronnych są objęte następujące choroby zakaźne (zgodnie z rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 18 sierpnia 2011 roku w sprawie obowiązkowych szczepień ochronnych):

  • błonica;
  • gruźlica;
  • inwazyjne zakażenie Haemophilus influenzae typu b;
  • inwazyjne zakażenia Streptococcus pneumoniae ;
  • krztusiec;
  • nagminne zakażenie przyusznic (świnka);
  • odra;
  • ospa wietrzna;
  • ostre nagminne porażenie dziecięce (poliomyelitis);
  • różyczka;
  • tężec;
  • wirusowe zapalenie wątroby typu B;
  • wścieklizna;
  • zakażenia wywołane przez rotawirusy. 

Listę dopuszczonych do użytku szczepionek wraz z Charakterystyką Produktu Leczniczego znajdziesz na stronie szczepienia.pzh.gov.pl, prowadzonej przez Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego PZH – PIB.

Szczepienia przeciw COVID-19

Na dole strony znajdziesz listę działań niepożądanych wymienionych w charakterystykach szczepionek przeciwko COVID-19 stosowanych w Polsce, czyli: Comirnaty, Vaxzevria (dawniej AstraZeneca), Spikevax (dawniej Moderna), Jcovden (dawniej Janssen) i Nuvaxovid.

Pełne teksty ChPL, a także inne:

Należy zwrócić szczególną uwagę na ostatnio uwzględnione działania niepożądane szczepionek:

  • Comirnaty – parestezje, niedoczulica, obfite krwawienia miesiączkowe;
  • Vaxzevria – zakrzepica naczyń żylnych mózgu i zatok żylnych opony twardej, poprzeczne zapalenie rdzenia kręgowego, parestezje, niedoczulica, szumy uszne, zapalenie naczyń skóry;
  • Spikevax – parestezje, rumień wielopostaciowy, rumień w miejscu wstrzyknięcia, rozległy obrzęk kończyny w którą podano szczepionkę, zmniejszone łaknienie, drażliwość/płacz, senność, pokrzywka, obfite krwawienia miesiączkowe;
  • Jcovden – poprzeczne zapalenie rdzenia kręgowego, zapalenie małych naczyń krwionośnych w skórze, porażenie nerwu twarzowego (w tym porażenie Bella);
  • Nuvaxovid – anafilaksja, parestezje, niedoczulica, zapalenie mięśnia sercowego, zapalenie osierdzia.

Inne szczepienia przeciwepidemiczne

Fundusz Kompensacyjny obejmuje także inne określone w ustawie szczepienia:

  • przeciw inwazyjnemu zakażeniu meningokokowemu (zakażenie inwazyjne Neisseria meningitidis), u osób zamieszkałych na terenach, na których wystąpiły nowe ogniska zachorowań meningokokowych lub przypadki powiązane epidemiologicznie z zakażeniami meningokokowymi (na podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 6 kwietnia 2009 r. w sprawie metod zapobiegania zakażeniom meningokokowym);
  • przeciw odrze, u osób nieszczepionych lub niemających udokumentowanego szczepienia (bez względu na ich wiek), które przebywają w środowisku o niskim odsetku osób zaszczepionych oraz były lub mogą być narażone na styczność z osobą chorą lub podejrzaną o zachorowanie na odrę (na podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 6 września 2016 r. w sprawie metody zapobiegania odrze);
  • przeciw błonicy, krztuścowi, odrze, ostremu nagminnemu porażeniu dziecięcemu (poliomyelitis) lub wirusowemu zapaleniu wątroby typu A – zwane „szczepieniami akcyjnymi” – u osób (bez względu na ich wiek), które na podstawie dochodzenia epidemiologicznego lub ogólnej oceny ryzyka epidemiologicznego zostały zidentyfikowane jako szczególnie zagrożone zakażeniem lub zachorowaniem na wymienione choroby zakaźne (na podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 25 marca 2022 r. w sprawie metody zapobiegania zakażeniu lub chorobie zakaźnej stanowiącej szczególne zagrożenie dla zdrowia publicznego w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium Ukrainy).

Listę szczepionek wraz z Charakterystyką Produktu Leczniczego znajdziesz na stronie szczepienia.pzh.gov.pl.

Materiały:

Wysokość świadczenia

Jeśli doznałeś wstrząsu anafilaktycznego, możesz liczyć na:

  • 3.000 zł, gdy udzielono Ci pomocy w szpitalnym oddziale ratunkowym lub izbie przyjęć,
  • 10.000 zł, jeśli wymagałeś hospitalizacji trwającej do 14 dni.

W pozostałych przypadkach świadczenie kompensacyjne będzie mogło zostać przyznane tylko, gdy Twój pobyt w szpitalu trwał co najmniej 14 dni. Hospitalizacja ta musi być jednak związana z działaniem niepożądanym szczepionki wymienionym w Charakterystyce Produktu Leczniczego. Wysokość świadczenia wyniesie wówczas (proporcjonalnie do okresu hospitalizacji):

Czas trwania hospitalizacji Kwota świadczenia
14 – 30 dni 10.000 – 20.000 zł
31 – 50 dni 21.000 – 35.000 zł
51 - 70 dni 36.000 – 50.000 zł
71 – 90 dni 51.000 – 65.000 zł
91 – 120 dni 66.000 – 89.000 zł 

Jeśli hospitalizacja trwała powyżej 120 dni, ustawa przewiduje z tego tytułu kwotę 100.000 zł.

Świadczenie kompensacyjne jest dodatkowo podwyższane w przypadku:

  • zabiegu operacyjnego w znieczuleniu ogólnym – o 15 000 zł;
  • innego zabiegu operacyjnego albo metody leczenia lub diagnostyki stwarzającej podwyższone ryzyko – o 5000 zł;
  • hospitalizacji na oddziale intensywnej terapii lub intensywnej opieki medycznej trwającej co najmniej 7 dni – o 10 000 zł;
  • hospitalizacji na oddziale intensywnej terapii lub intensywnej opieki medycznej trwającej dłużej niż 30 dni – o 20 000 zł.

Świadczenie kompensacyjne może również obejmować zwrot kosztów dalszego leczenia lub rehabilitacji po zakończeniu obserwacji lub pobytu w szpitalu, do wysokości 10 000 zł (w takim przypadku powinieneś przedstawić kopie dokumentacji leczenia lub rehabilitacji wraz z dokumentacją potwierdzającą poniesione koszty). Łączna suma świadczenia kompensacyjnego nie może być wyższa niż 100 000 zł.

Informację o wysokości przyznanego świadczenia otrzymasz w decyzji Rzecznika Praw Pacjenta. Świadczenie kompensacyjne oraz zwrot opłaty od wniosku Rzecznik wypłaca w terminie 14 dni od dnia upływu terminu zaskarżenia do sądu administracyjnego decyzji.

Kwota świadczenia wypłacanego z Funduszu Kompensacyjnego Szczepień Ochronnych jest zwolniona z podatku dochodowego.

Przyznane świadczenie kompensacyjne jest zaliczane na poczet zadośćuczynienia lub odszkodowania w postępowaniu cywilnym związanym z wystąpieniem działań niepożądanych po podanej szczepionce albo podanych szczepionkach.

Jak złożyć wniosek?

Zgodnie z ustawą, Rzecznik Praw Pacjenta udostępnia wzór wniosku o przyznanie świadczenia, umożliwiający podanie wymaganych danych i informacji w postaci papierowej albo elektronicznej. Zachęcamy do skorzystania z niego – znajdziesz go na dole strony, wraz ze szczegółową instrukcją wypełniania.

Jak z niego skorzystać?

  • wydrukować, a następnie wypełnić i podpisać odręcznie, po czym wysłać pocztą tradycyjną;
  • zapisać na dysku i wypełnić na komputerze, a następnie wydrukować, podpisać odręcznie i wysłać pocztą tradycyjną;
  • zapisać na dysku i wypełnić na komputerze, a następnie opatrzyć podpisem zaufanym, kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub podpisem osobistym, po czym przesłać za pomocą platformy ePUAP lub pocztą elektroniczną.

Wniosek o przyznanie świadczenia kompensacyjnego można złożyć:

  • pisemnie, przesyłając go na adres: Rzecznik Praw Pacjenta, ul. Młynarska 46, 01-171 Warszawa, lub składając osobiście;
  • elektronicznie, za pomocą platformy ePUAP (adres skrzynki ePUAP: /RzPP/skrytka) lub na adres kancelaria@rpp.gov.pl

Wniosek złożony w postaci elektronicznej należy podpisać podpisem zaufanym, kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem osobistym. Jeśli wniosek nie będzie zawierał właściwego podpisu, Rzecznik wezwie do uzupełnienia tego braku.

Na dole strony znajdziesz instrukcję podpisywania dokumentów przesyłanych w postaci elektronicznej. Jeśli zależy Ci na najwyższym poziomie bezpieczeństwa Twoich danych, wniosek wysyłany mailem możesz opatrzyć hasłem, które podasz nam innym kanałem komunikacji, np. telefonicznie. 

Nie zapomnij dołączyć do wniosku wymaganych dokumentów (ich lista znajduje się w treści formularza wniosku, jest też wymieniona poniżej). Wielkość wszystkich załączników przesyłanych w formie elektronicznej nie powinna przekraczać 25 MB.

Jeśli wniosek będzie niekompletny, Rzecznik wezwie Cię do uzupełnienia braków w terminie 30 dni.

Opłata za złożenie wniosku

Złożenie wniosku o przyznanie świadczenia kompensacyjnego podlega opłacie w wysokości 220 zł. Opłatę uiszcza się na rachunek bankowy Funduszu Kompensacyjnego Szczepień Ochronnych: 45 1130 1017 0020 1591 5120 0001, prowadzony w Banku Gospodarstwa Krajowego.

Jeżeli wraz z wnioskiem nie przedstawisz potwierdzenia dokonania opłaty, Rzecznik wezwie Cię do uzupełnienia tego braku w terminie 30 dni. Nieopłacenie wniosku w tym terminie spowoduje, że wniosek nie zostanie rozpatrzony.

Opłata od wniosku podlega zwrotowi w przypadku przyznania świadczenia kompensacyjnego. Jeśli Rzecznik pozostawi wniosek bez rozpoznania lub odmówi wszczęcia postępowania, zwróci również opłatę. Natomiast w razie wydania decyzji o odmowie przyznania świadczenia, opłata nie zostanie zwrócona. 

Zwolnienie z opłaty

Rzecznik może zwolnić od opłaty osobę składającą wniosek. Możesz zatem wraz z wniesieniem wniosku zwrócić się do Rzecznika o zwolnienie od opłaty, wskazując na swoją trudną sytuację finansową. Powinieneś jednak wykazać taką okoliczność, np. zaświadczeniem o wysokości emerytury lub renty czy o korzystaniu ze świadczeń pomocy społecznej. Zwolnienie następuje na podstawie analizy przesłanych dokumentów. 

Materiały:

Najczęściej zadawane pytania i odpowiedzi

1. Od kiedy można składać wnioski o przyznanie świadczenia z Funduszu Kompensacyjnego?

Wnioski o przyznanie świadczenia z Funduszu Kompensacyjnego Szczepień Ochronnych można składać od 12 lutego 2022 roku.

2. Po szczepieniu przeciwko COVID-19 w 2020 roku doznałem działania niepożądanego – czy przysługuje mi świadczenie z Funduszu Kompensacyjnego?

Fundusz Kompensacyjny obejmuje wszystkie wykonane dotąd szczepienia przeciwko COVID-19, realizowane od rozpoczęcia akcji szczepień w grudniu 2020 roku. Jeśli Twój pobyt w szpitalu, obserwacja na SOR lub izbie przyjęć czy leczenie poszpitalne miały miejsce przed wejściem w życie ustawy, czyli przed 27 stycznia 2022 roku, termin złożenia wniosku o przyznanie świadczenia upływa 31 grudnia 2022 roku. 

3. Moje dziecko po szczepieniu obowiązkowym doznało działania niepożądanego – czy przysługuje z tego tytułu świadczenie z Funduszu Kompensacyjnego?

W pierwszym roku Fundusz Kompensacyjny Szczepień Ochronnych obejmie tylko szczepienia przeciwko COVID-19. Natomiast od 2023 roku Fundusz obejmie dodatkowo wszystkie szczepienia obowiązkowe, czyli te z kalendarza szczepień dzieci i młodzieży, jak i te skierowane również do osób dorosłych (np. szczepienia przeciwko wściekliźnie czy ospie wietrznej). Świadczenie będzie zatem mogło przysługiwać, gdy działanie niepożądane wystąpi po szczepieniu obowiązkowym wykonanym począwszy od 1 stycznia 2023 roku. 

4.  Gdzie mogę znaleźć wzór wniosku o świadczenie z Funduszu Kompensacyjnego?

Wzór wniosku o przyznanie świadczenia z Funduszu Kompensacyjnego znajduje się na stronie internetowej Rzecznika Praw Pacjenta i wyżej.  

5. Czy wniosek o świadczenie z Funduszu Kompensacyjnego podlega opłacie?

Wniosek o świadczenie z Funduszu Kompensacyjnego podlega opłacie w wysokości 220 zł. Należy ją wpłacić na rachunek bankowy Funduszu: 45 1130 1017 0020 1591 5120 0001. Opłata zostanie zwrócona, jeśli Rzecznik Praw Pacjenta przyzna świadczenie kompensacyjne (czyli pozytywnie rozpatrzy wniosek) albo gdy postępowanie nie będzie mogło zostać wszczęte.

Do wniosku składanego do Rzecznika należy dołączyć potwierdzenie wniesienia opłaty. Jeśli tego zabraknie, Rzecznik wezwie do przedłożenia dowodu wpłaty w ciągu 30 dni. Wniosek nieopłacony nie będzie mógł zostać rozpatrzony.

6. Jak mam wnieść opłatę od wniosku o przyznanie świadczenia?

Opłatę należy wpłacić na rachunek bankowy Funduszu Kompensacyjnego Szczepień Ochronnych: 45 1130 1017 0020 1591 5120 0001, prowadzony przez Bank Gospodarstwa Krajowego. Jest to jedyna forma uiszczenia opłaty przewidziana w ustawie.

Potwierdzenie wniesienia opłaty należy dołączyć do wniosku o przyznanie świadczenia. Jeśli tego zabraknie, Rzecznik wezwie do przedłożenia dowodu wpłaty w ciągu 30 dni. Wniosek nieopłacony nie będzie mógł zostać rozpatrzony.

7. Czy mogę zostać zwolniony z obowiązku wniesienia opłaty od wniosku?

Istnieje możliwość zwolnienia wnioskodawcy z opłaty. Rzecznik może to zrobić, jeśli pacjent ubiegający się o odszkodowanie ma trudną sytuację finansową i jest to dla niego zbyt duży koszt. Żeby zostać zwolnionym z opłaty, należy przy wysyłaniu wniosku złożyć pismo i uargumentować, dlaczego nie mamy możliwości zapłacenia wymaganej kwoty. Zwolnienie następuje na podstawie analizy przesłanych dokumentów. Należy zatem załączyć np. zaświadczenie o wysokości emerytury lub renty czy zaświadczenie o korzystaniu ze świadczeń pomocy społecznej. Jeśli Rzecznik zwolni wnioskodawcę z poniesienia opłaty, informuje go o tym na piśmie. Jeśli postanowi o nieuwzględnieniu prośby – wskazuje na konieczność wniesienia opłaty w terminie 30 dni.

8. Czy opłata od wniosku zostanie zwrócona, jeśli otrzymam decyzję odmowną?

W przypadku wydania decyzji o odmowie przyznania świadczenia opłata od wniosku nie zostanie zwrócona. Opłata zostanie natomiast zwrócona, jeśli Rzecznik przyzna świadczenie kompensacyjne (czyli pozytywnie rozpatrzy wniosek), jak również wtedy, gdy postępowanie nie będzie mogło zostać wszczęte.

9. W jaki sposób mogę złożyć wniosek korzystając z internetu?

Wniosek o przyznanie świadczenia kompensacyjnego można złożyć w postaci elektronicznej, ale należy opatrzyć go odpowiednim podpisem elektronicznym: kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym lub podpisem osobistym. 

Jeżeli wniosek nie będzie zawierał właściwego podpisu, Rzecznik wezwie wnioskodawcę do uzupełnienia tego braku.

Właściwie podpisany wniosek, wraz z załącznikami, można przesłać przy wykorzystaniu platformy ePUAP. Można również skorzystać z poczty elektronicznej, wysyłając wniosek na adres kancelaria@rpp.gov.pl. Jeśli zależy Ci na najwyższym poziomie bezpieczeństwa Twoich danych, wniosek wysyłany mailem możesz opatrzyć hasłem, które podasz nam innym kanałem komunikacji, np. telefonicznie.

Zachęcamy do skorzystania w wzoru wniosku, który udostępniamy na naszej stronie internetowej. Nie zapomnij dołączyć do wniosku dokumentów wymaganych przez ustawę – ich lista znajduje się w treści wzoru wniosku, można ją także znaleźć na stronie internetowej Rzecznika i wyżej.

10. Jaki jest termin złożenia wniosku o przyznanie świadczenia z Funduszu Kompensacyjnego?

Wniosek o świadczenie z Funduszu Kompensacyjnego należy złożyć nie później niż w ciągu roku od ostatniego dnia hospitalizacji związanej z działaniem niepożądanym szczepionki (lub obserwacji w szpitalu). 

Jeśli jednak Twój pobyt w szpitalu, obserwacja na SOR lub izbie przyjęć czy leczenie poszpitalne miały miejsce przed wejściem w życie ustawy, czyli przed 27 stycznia 2022 roku, termin złożenia wniosku o przyznanie świadczenia upływa 31 grudnia 2022 roku.

Warto też wiedzieć, że lista działań niepożądanych szczepionek może ulegać uzupełnieniom już po ich zarejestrowaniu, w oparciu o dalsze obserwacje i badania. Jeśli jakieś działanie niepożądane zostanie uwzględnione w Charakterystyce Produktu Leczniczego już po tym, gdy wystąpiło ono u pacjenta – będzie on mógł złożyć wniosek o przyznanie świadczenia w ciągu roku od dokonania takiej aktualizacji.

11.  Jakie informacje powinny się znaleźć we wniosku o przyznanie świadczenia?

Wniosek najlepiej złożyć korzystając ze wzoru dostępnego na stronie Rzecznika (i wyżej), bo w razie złożenia wniosku niekompletnego Rzecznik zwróci się do wnioskodawcy o jego uzupełnienie. 

Wniosek powinien zawierać: dane osoby, u której zostało przeprowadzone szczepienie (imię i nazwisko, datę urodzenia i numer PESEL), adres do korespondencji, wskazanie rodzaju i daty wykonania szczepienia oraz daty obserwacji lub okresu pobytu w szpitalu, a także opis stanu faktycznego sprawy i informacje o stanie zdrowia wnioskodawcy. We wniosku należy też wskazać numer rachunku bankowego, na który ma zostać wypłacone świadczenie, bądź adres do przekazu pocztowego. Jeśli wniosek dotyczy dziecka, należy podać imię i nazwisko rodzica. Wskazane jest wpisanie numeru telefonu czy adresu e-mail. Prosimy nie zapominać o podpisaniu wniosku własnoręcznym podpisem, a jeśli wniosek jest składany elektronicznie – kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym lub podpisem osobistym. 

12. Jakie dokumenty należy dołączyć do wniosku o przyznanie świadczenia?

Do wniosku należy załączyć poniższe dokumenty:

  • kopię zaświadczenia lub innego dokumentu potwierdzającego wykonanie szczepienia,
  • kopię posiadanej dokumentacji medycznej, w tym karty informacyjnej z leczenia szpitalnego,
  • kopie dokumentów potwierdzających poniesione koszty leczenia (jeśli żąda się ich zwrotu),
  • potwierdzenie wniesienia opłaty,
  • oświadczenie, że w sprawie objętej wnioskiem nie toczyło się postępowanie przed sądem o odszkodowanie dotyczące szczepienia.

Jeśli wniosek składa pełnomocnik, należy również dołączyć oryginał lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa.

13. Co się stanie, gdy wniosek o przyznanie świadczenia nie będzie kompletny?

Jeśli wniosek jest kompletny, czyli nie zawiera wszystkich informacji i dokumentów wymaganych przez ustawę, Rzecznik wzywa do jego uzupełnienia. W piśmie wskazujemy jakich informacji lub dokumentów brakuje. Wniosek powinieneś uzupełnić w ciągu 30 dni. Jeśli w tym czasie nie otrzymamy od Ciebie brakujących informacji lub dokumentów, wniosek nie będzie mógł zostać rozpatrzony. 

14. Co się stanie, gdy nie uzupełnię wniosku o przyznanie świadczenia w terminie?

Wniosek zostanie pozostawiony bez rozpoznania, a opłata zostanie zwrócona. 

15. Ile czasu ma Rzecznik na rozpatrzenie wniosku o przyznanie świadczenia?

Rzecznik Praw Pacjenta wydaje decyzję o przyznaniu świadczenia albo decyzję odmowną w ciągu dwóch miesięcy od wszczęcia postępowania. Termin ten może ulec przedłużeniu, gdy przesłany wniosek będzie trzeba uzupełnić o dalsze informacje lub zajdzie konieczność wystąpienia o dodatkową dokumentację np. do szpitala.

16. Kiedy przysługuje mi wypłata świadczenia kompensacyjnego?

O odszkodowanie z Funduszu Kompensacyjnego Szczepień Ochronnych można się ubiegać w dwóch przypadkach. 

Po pierwsze, gdy po podaniu szczepionki doszło do tzw. wstrząsu anafilaktycznego, który spowodował konieczność obserwacji pacjenta w szpitalnym oddziale ratunkowym lub na izbie przyjęć albo przyjęcie do szpitala. Do wstrząsu anafilaktycznego, który jest bardzo rzadkim powikłaniem, dochodzi zwykle w ciągu kilku-kilkunastu minut po podaniu szczepionki. Do charakterystycznych objawów wstrząsu należą: gwałtowne obniżenie ciśnienia, blada i spocona skóra, przyspieszenie akcji serca, może też dojść do utraty przytomności czy nawet zatrzymania krążenia.

Drugi przypadek to wystąpienie u osoby zaszczepionej innego ciężkiego odczynu poszczepiennego, w wyniku którego pacjent trafił do szpitala, gdzie przebywał przez co najmniej 14 dni. Chodzi przy tym o takie dolegliwości, których związek ze szczepionką został potwierdzony w ramach badań klinicznych albo późniejszych doświadczeń już po wprowadzeniu szczepionki na rynek. Dokumentem, który zawiera informację m.in. o działaniach niepożądanych szczepionki, jest tzw. Charakterystyka Produktu Leczniczego. Jest ona zatwierdzana w ramach rejestracji szczepionki, a następnie aktualizowana w razie pojawienia się nowych doniesień. Każda ze stosowanych w Polsce szczepionek ma potwierdzone nieco inne działania niepożądane.

17. Po przyjęciu szczepionki przeciwko COVID-19 wystąpiło u mnie działanie niepożądane i byłem w szpitalu trzy dni – czy przysługuje mi świadczenie kompensacyjne?

Świadczenie z Funduszu Kompensacyjnego przysługuje w dwóch przypadkach:
1) gdy po podaniu szczepionki wystąpił u Ciebie wstrząs anafilaktyczny, na skutek czego zostałeś poddany obserwacji w szpitalnym oddziale ratunkowym lub na izbie przyjęć albo zostałeś przyjęty do szpitala;
2) gdy po podaniu szczepionki wystąpiło u Ciebie działanie niepożądane skutkujące pobytem w szpitalu przez minimum 14 dni. 
Pobyt w szpitalu przez trzy dni może więc być podstawą przyznania świadczenia tylko wtedy, gdy u osoby zaszczepionej doszło do wstrząsu anafilaktycznego.

18. Po szczepieniu przeciwko COVID-19 byłem w szpitalu przez 7 dni – czy przysługuje mi wypłata świadczenia kompensacyjnego?

Świadczenie z Funduszu Kompensacyjnego przysługuje w dwóch przypadkach:
1) gdy po podaniu szczepionki wystąpił u Ciebie wstrząs anafilaktyczny, na skutek czego zostałeś poddany obserwacji w szpitalnym oddziale ratunkowym lub na izbie przyjęć albo zostałeś przyjęty do szpitala;
2) gdy po podaniu szczepionki wystąpiło u Ciebie działanie niepożądane skutkujące pobytem w szpitalu przez minimum 14 dni. 
Pobyt w szpitalu przez 7 dni może więc być podstawą przyznania świadczenia tylko wtedy, gdy u osoby zaszczepionej doszło do wstrząsu anafilaktycznego.

19. Miałem wstrząs anafilaktyczny po szczepieniu przeciwko COVID-19, ale byłem tylko na SOR –  czy przysługuje mi świadczenie kompensacyjne?

Jeśli po przyjęciu szczepionki wystąpił u Ciebie wstrząs anafilaktyczny, na skutek czego zostałeś poddany obserwacji w szpitalnym oddziale ratunkowym lub na izbie przyjęć, jest to podstawa do ubieganie się o świadczenie ze Funduszu Kompensacyjnego. 

20. Miałem reakcję alergiczną po szczepieniu przeciwko COVID-19, ale udzielono mi tylko pomocy w punkcie szczepień – czy przysługuje mi świadczenie kompensacyjne?

W przypadku wystąpienia wstrząsu anafilaktycznego świadczenie z Funduszu Kompensacyjnego przysługuje tylko wtedy, gdy pacjent musiał zostać poddany obserwacji w szpitalnym oddziale ratunkowym lub na izbie przyjęć albo został przyjęty do szpitala. Jeśli w danym przypadku wystarczająca była pomoc medyczna udzielona w punkcie szczepień, świadczenie nie będzie mogło zostać przyznane. 

21. Po przyjęciu szczepionki przeciwko COVID-19 musiałem skorzystać z pomocy lekarza rodzinnego – czy przysługuje mi świadczenie kompensacyjne?

W przypadku wystąpienia wstrząsu anafilaktycznego świadczenie z Funduszu Kompensacyjnego przysługuje tylko wtedy, gdy pacjent musiał zostać poddany obserwacji w szpitalnym oddziale ratunkowym lub na izbie przyjęć albo został przyjęty do szpitala. Jeśli w danym przypadku wystarczająca była wizyta u lekarza rodzinnego, świadczenie nie będzie mogło zostać przyznane.

22. Czy członkowie rodziny mogą liczyć na przyznanie świadczenia z tytułu śmierci osoby bliskiej, jeśli zgon mógł być związany ze szczepieniem?

Świadczenie kompensacyjne jest wypłacane tylko pacjentowi, który doznał negatywnych objawów po przyjęciu szczepionki ochronnej. Świadczenie z Funduszu Kompensacyjnego nie jest przyznawane członkom rodziny pacjenta w przypadku jego śmierci.

23. Ile wynosi wysokość świadczenia z Funduszu Kompensacyjnego?

Jeśli doznałeś wstrząsu anafilaktycznego, możesz liczyć na:

  • 3.000 zł, gdy udzielono Ci pomocy w szpitalnym oddziale ratunkowym lub izbie przyjęć,
  • 10.000 zł, gdy wymagałeś hospitalizacji trwającej do 14 dni.

W pozostałych przypadkach świadczenie kompensacyjne będzie mogło zostać przyznane tylko, gdy Twój pobyt w szpitalu trwał co najmniej 14 dni. Hospitalizacja ta musi być jednak związana z działaniem niepożądanym szczepionki wymienionym w Charakterystyce Produktu Leczniczego. 

24. Czy za każdy niepożądany odczyn poszczepienny w związku ze szczepieniem przeciwko COVID-19 przysługuje świadczenie z Funduszu Kompensacyjnego?

Świadczenie kompensacyjne może zostać przyznane tylko wówczas, gdy po podaniu szczepionki wystąpiło jedno z działań niepożądanych wymienionych w tzw. Charakterystyce Produktu Leczniczego.  Każda ze stosowanych w Polsce szczepionek ma potwierdzone nieco inne działania niepożądane. Na stronie Rzecznika można zapoznać się z listą działań niepożądanych wymienionych w charakterystykach poszczególnych szczepionek przeciwko COVID-19. 

Warto pamiętać, że lista działań niepożądanych w Charakterystyce Produktu Leczniczego ulega uzupełnieniom, zachęcamy więc do śledzenia doniesień na ten temat. Jeśli działanie niepożądane, które u Ciebie wystąpiło, zostanie uwzględnione w Charakterystyce Produktu Leczniczego później – możesz złożyć wniosek o przyznanie świadczenia kompensacyjnego w ciągu roku od aktualizacji (jednak nie później  niż po upływie 5 lat od szczepienia).

25. Zaszczepiłem się przeciwko COVID-19 za granicą – czy mogę liczyć na świadczenie kompensacyjne?

Świadczenie może przysługiwać tylko w przypadku szczepienia wykonanego w Polsce. 

26. Jaki objawy poszczepienne muszą wystąpić, by przysługiwało mi świadczenie z Funduszu Kompensacyjnego?

Świadczenie z Funduszu Kompensacyjnego przysługuje w dwóch przypadkach:

1) gdy po podaniu szczepionki wystąpił u Ciebie wstrząs anafilaktyczny, na skutek czego zostałeś poddany obserwacji w szpitalnym oddziale ratunkowym lub na izbie przyjęć albo zostałeś przyjęty do szpitala;

2) gdy po podaniu szczepionki wystąpiło u Ciebie działanie niepożądane skutkujące pobytem w szpitalu przez minimum 14 dni. 

Do wstrząsu anafilaktycznego, który jest bardzo rzadkim powikłaniem, dochodzi zwykle w ciągu kilku-kilkunastu minut po podaniu szczepionki. Do charakterystycznych objawów wstrząsu należą: gwałtowne obniżenie ciśnienia, blada i spocona skóra, przyspieszenie akcji serca, może też dojść do utraty przytomności czy nawet zatrzymania krążenia.

Podstawą przyznania świadczenia może być także inne działanie niepożądane szczepionki, jeśli spowodowało dłuższy pobyt w szpitalu. Chodzi przy tym o takie dolegliwości, których związek ze szczepionką został potwierdzony w ramach badań klinicznych albo późniejszych obserwacji już po wprowadzeniu szczepionki na rynek. Dokumentem, który zawiera informację m.in. o działaniach niepożądanych szczepionki, jest Charakterystyka Produktu Leczniczego. Jest ona zatwierdzana w ramach rejestracji szczepionki, a następnie aktualizowana w razie pojawienia się nowych doniesień. Każda ze stosowanych w Polsce szczepionek ma potwierdzone nieco inne działania niepożądane. Na stronie Rzecznika Praw Pacjenta można zapoznać się z listą działań niepożądanych wymienionych w charakterystykach poszczególnych szczepionek przeciwko COVID-19.

27.  Czym jest wstrząs anafilaktyczny?

Anafilaksja to ciężka, potencjalnie zagrażająca życiu, uogólniona lub ogólnoustrojowa reakcja nadwrażliwości wywołanej przez określony bodziec w dawce tolerowanej przez osoby zdrowe (np. lek, pokarm, jad owadów).

Wstrząs anafilaktyczny to ciężka, szybko rozwijająca się reakcja anafilaktyczna, w której występuje obniżenie ciśnienia tętniczego zagrażające życiu. Do wstrząsu anafilaktycznego, który jest bardzo rzadkim powikłaniem poszczepiennym, dochodzi zwykle w ciągu kilku-kilkunastu minut po podaniu szczepionki. Do charakterystycznych objawów należą: gwałtowne obniżenie ciśnienia, blada i spocona skóra, przyspieszenie akcji serca, może też dojść do utraty przytomności czy nawet zatrzymania krążenia.

28. Gdzie mogę znaleźć informację o dzianiach niepożądanych i charakterystykę szczepionki przeciwko COVID-19 Comirnaty firmy Pfizer/BioNTech?

Takie informacje są zawarte w tzw. Charakterystyce Produktu Leczniczego, a w wersji skróconej także w ulotce dla pacjenta. 

Na stronie Rzecznika Praw Pacjenta można zapoznać się z listą działań niepożądanych wymienionych w charakterystykach poszczególnych szczepionek przeciwko COVID-19.
Wszystkie aktualne dokumenty i oficjalne komunikaty na temat szczepionek przeciwko COVID-19 można znaleźć na stronie Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych.

29.   Gdzie mogę znaleźć informację o dzianiach niepożądanych i charakterystykę szczepionki przeciwko COVID-19 Spikevax firmy Moderna?

Takie informacje są zawarte w tzw. Charakterystyce Produktu Leczniczego, a w wersji skróconej także w ulotce dla pacjenta. 

Na stronie Rzecznika Praw Pacjenta można zapoznać się z listą działań niepożądanych wymienionych w charakterystykach poszczególnych szczepionek przeciwko COVID-19.

Wszystkie aktualne dokumenty i oficjalne komunikaty na temat szczepionek przeciwko COVID-19 można znaleźć na stronie Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych.

30. Gdzie mogę znaleźć informację o dzianiach niepożądanych i charakterystykę szczepionki przeciwko COVID-19 Vaxzevria firmy AstraZeneca?

Takie informacje są zawarte w tzw. Charakterystyce Produktu Leczniczego, a w wersji skróconej także w ulotce dla pacjenta. 

Na stronie Rzecznika Praw Pacjenta można zapoznać się z listą działań niepożądanych wymienionych w charakterystykach poszczególnych szczepionek przeciwko COVID-19.
Wszystkie aktualne dokumenty i oficjalne komunikaty na temat szczepionek przeciwko COVID-19 można znaleźć na stronie Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych.

31. Gdzie mogę znaleźć informację o dzianiach niepożądanych i charakterystykę szczepionki przeciwko COVID-19 Janssen firmy Janssen-Cilag?

Takie informacje są zawarte w tzw. Charakterystyce Produktu Leczniczego, a w wersji skróconej także w ulotce dla pacjenta. 

Na stronie Rzecznika Praw Pacjenta można zapoznać się z listą działań niepożądanych wymienionych w charakterystykach poszczególnych szczepionek przeciwko COVID-19.

Wszystkie aktualne dokumenty i oficjalne komunikaty na temat szczepionek przeciwko COVID-19 można znaleźć na stronie Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych.

32.  Po dwóch latach od mojego szczepienia uzupełniono listę działań niepożądanych szczepionki przeciwko COVID-19 o takie, które wystąpiło u mnie – czy mimo upływu roku od hospitalizacji mogę złożyć wniosek o świadczenie z Funduszu Kompensacyjnego?

Tak. W przypadku uzupełnienia listy działań niepożądanych danej szczepionki przeciwko COVID-19 każda z osób, które doznały odczynu poszczepiennego dotąd nieuwzględnianego w Charakterystyce Produktu Leczniczego, może złożyć wniosek o przyznanie świadczenia, na co ma rok od czasu takiej aktualizacji, jednak nie może to stać się później niż 5 lat od daty samego szczepienia. 

33. Czy mogę żądać zwrotu kosztów leczenia, jakie poniosłem w związku z działaniem niepożądanym szczepionki?

Świadczenie kompensacyjne może również obejmować zwrot kosztów dalszego leczenia lub rehabilitacji po zakończeniu obserwacji lub pobytu w szpitalu – do wysokości 10 000 zł. W takim przypadku należy przedstawić kopie dokumentacji leczenia lub rehabilitacji wraz z dokumentacją potwierdzającą poniesione koszty.

34. Kto będzie decydował o tym, czy wniosek  o świadczenie z Funduszu Kompensacyjnego jest zasadny?

Decyzja w sprawie przyznania świadczenia jest wydana przez Rzecznika Praw Pacjenta. Ma to miejsce po skompletowaniu wszystkich koniecznych informacji i dokumentów oraz po uzyskaniu opinii medycznej wydawanej przez Zespół ds. Świadczeń, działający przy Rzeczniku i składający się z doświadczonych lekarzy specjalistów posiadających wiedzę w zakresie szczepień ochronnych.

35. Jeśli decyzja jest pozytywna – ile czasu będę czekał na przelew?

Po doręczeniu decyzji o przyznaniu świadczenia wnioskodawca ma 30 dni na wniesienie skargi do sądu administracyjnego. Jeśli się na to nie zdecyduje, decyzja się uprawomocni, a Rzecznik wypłaci świadczenie w ciągu 14 dni. W przypadku wniesienia skargi wypłata świadczenia będzie mogła nastąpić po zakończeniu postępowania przed sądem administracyjnym.

36. Czy jeśli otrzymam decyzję o odmowie przyznania świadczenia, mogę się odwołać?

Tak. Osoba niezadowolona z decyzji Rzecznika, czy to z powodu z wysokości ustalonego świadczenia czy odmowy jego przyznania, może złożyć skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Szczegółowe informacje na ten temat będą znajdować się w pouczeniu zawartym na końcu każdej decyzji.

37. Czy jeśli NOP nie został zgłoszony, a ja trafiłem do szpitala po przyjęciu szczepionki, to mam szansę na uzyskanie świadczenia z Funduszu Kompensacyjnego? 

Zgłoszenie i zarejestrowanie odczynu niepożądanego (NOP) jest zupełnie odrębną kwestią od pojęcia „działania niepożądanego”, występującego po przyjęciu szczepionki ochronnej. NOP to niepożądany objaw chorobowy pozostający w związku czasowym z wykonanym szczepieniem ochronnym, natomiast działaniem niepożądanym produktu leczniczego jest każde niekorzystne i niezamierzone działanie produktu leczniczego (w tym przypadku konieczne jest potwierdzenie, że określona nieprawidłowość wynika z zastosowania szczepionki). Brak zgłoszenia NOP (jak również brak zgłoszenia działania niepożądanego) nie wyklucza możliwości ubiegania się przez pacjenta o świadczenie z Funduszu Kompensacyjnego. W ramach rozpatrzenia wniosku Rzecznik bada czy spełniony został wymóg minimum 14 dni hospitalizacji, a jeśli tak – zleca sporządzenie opinii medycznej stwierdzającej czy pobyt w szpitalu był wynikiem działania niepożądanego wymienionego w charakterystyce danej szczepionki. 

38. Czy na podstawie samej dokumentacji medycznej, bez stwierdzenia NOP przez lekarzy którzy mnie leczyli, wniosek do Rzecznika będzie w ogóle rozpatrywany?

Warto sprawdzić czy rozpoznanie, jakie zostało postawione przez lekarza i wpisane do dokumentacji medycznej, jest jednym z działań niepożądanych danej szczepionki wskazanym w jej charakterystyce. Może się również tak zdarzyć, że w dokumentacji medycznej nie zostanie wskazana jednostka chorobowa wymieniona w Charakterystyce Produktu Leczniczego danej szczepionki, natomiast potwierdzone objawy będą jednak wskazywać na działanie niepożądane szczepionki. Takie okoliczności również będą brane pod uwagę przez ekspertów wydających na zlecenie Rzecznika opinię medyczną w danej sprawie.

39. Czy jeżeli szczepienie wystąpiło w maju a odczyn poszczepienny wystąpił po kilku miesiącach to mogę złożyć wniosek?

Objawy niektórych chorób mogą wystąpić w dłuższym okresie od ich przyczyny. Ustawa przewiduje, że zakresem Funduszu Kompensacyjnego objęte są działania niepożądane, które wystąpiły w ciągu 5 lat od dnia podania szczepionki (oczywiście z zachowaniem pozostałych warunków wymaganych w przepisach). 

40. Czy wymóg minimum 14 dni w szpitalu dotyczy jednego pobytu czy też mogą to być np. dwa pobyty po 7 dni?

Ustawa nie precyzuje, w kontekście wymogu minimum 14 dni, czy hospitalizacja musi być ciągła czy też sumuje się czasy pobytów pacjenta w szpitalu. Wstępnie, wobec braku orzecznictwa sądów w tym temacie, przyjęliśmy interpretację korzystną dla pacjentów, czyli że okresy hospitalizacji mogą się sumować. Powinny one jednak wynikać z konkretnego działania niepożądanego, które wystąpiło po podaniu danej dawki szczepionki. 

41. Skąd pacjent dowie się, że wniosek został przyjęty, czy wtedy będzie nawiązany z nim kontakt, taka sama droga jak wniosek zostanie wysłany?

Poinformujemy pacjenta o wszczęciu postępowania w sprawie przyznania świadczenia z Funduszu Kompensacyjnego. Informacja zostanie wysłana tą samą drogą, jaką otrzymaliśmy wniosek, bądź na adres mail podany we wniosku (chodzi o szybkość i łatwość komunikacji). Decyzja zostanie wysłana na adres korespondencyjny.

42. Czy wniosek w formie elektronicznej mogę wysłać jako skan pisma zawierającego mój odręczny podpis?

Nie, skany czy też zdjęcie wniosku podpisanego ręcznie nie są wystarczające. Wniosek przesyłany elektronicznie, np. w formacie PDF, musi zostać podpisany odpowiednim podpisem elektronicznym (podpis zaufany, kwalifikowany podpis elektroniczny, podpis osobisty). Jest to wymóg, który wynika wprost z przepisu ustawy.

43. Jaki dokument należy załączyć do wniosku jako potwierdzenia zaszczepienia?

Informacja o przebytym szczepieniu jest wprowadzana na bieżąco do e-karty szczepień w systemie e-zdrowie (P1), do którego dostęp mogą mieć lekarze. Informację o kolejnych przyjętych dawkach szczepień znajdziesz też na swoim Internetowym Koncie Pacjenta (pacjent.gov.pl). Zaloguj się na Twoje Internetowe Konto Pacjenta, wybierz „Profilaktyka”, a następnie „Szczepienia”, gdzie znajdziesz informację o przebytym szczepieniu przeciw COVID-19 oraz kod QR. Nawet po pierwszej dawce szczepienia możesz pobrać z IKP informację, która zawiera datę, nazwę szczepionki oraz informację o podanej Ci dawce.

44. Czy świadczenie kompensacyjne przysługuje tylko osobom z polskim obywatelstwem?

 Nie. Świadczenie kompensacyjne z Funduszu Kompensacyjnego Szczepień Ochronnych przysługuje każdej osobie, u której na terenie Polski wykonano szczepienie, w wyniku którego doszło do poważnego działania niepożądanego spełniającego warunki wskazane w ustawie.

Zespół ekspertów

Przy Rzeczniku Praw Pacjenta działa Zespół ekspertów, którzy opiniują wnioski pacjentów dotyczące działań niepożądanych szczepionek. Wydawane przez nich opinie medyczne są wykorzystywane przy podejmowaniu przez Rzecznika decyzji o wypłacie świadczeń z Funduszu Kompensacyjnego Szczepień Ochronnych.

W skład Zespołu wchodzą doświadczeni lekarze specjaliści wyróżniający się wiedzą w zakresie szczepień ochronnych. Powołując skład Zespołu, Rzecznik korzystał z rekomendacji przekazanych przez towarzystwa naukowe, konsultantów krajowych, organizacji pacjentów oraz samorząd lekarski. 

Wpłaty od podmiotów dostarczających szczepionki

Podmiot, który zawarł ze Skarbem Państwa umowę na realizację dostaw szczepionek, jest zobowiązany do dokonania wpłaty na rachunek bankowy Funduszu Kompensacyjnego Szczepień Ochronnych. Chodzi o szczepionki do przeprowadzania szczepień ochronnych, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 3 ust. 4 pkt 2, art. 17 ust. 10 i art. 46 ust. 4 pkt 7 ustawy z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi.

Wysokość wpłaty to 1,5% wartości brutto umowy zawartej ze Skarbem Państwa.

Wpłatę należy uiścić w terminie 21 dni od dnia zawarcia umowy, na prowadzony przez Bank Gospodarstwa Krajowego rachunek o numerze: 45 1130 1017 0020 1591 5120 0001.

Od środków wpłaconych po terminie nalicza się odsetki ustawowe.

Wpłat należy dokonywać bez wezwania ze strony Rzecznika Praw Pacjenta.

Obowiązek dokonywania wpłat dotyczy umów zawartych po 1 stycznia 2023 roku.


Podstawa prawna:

Źródło: gov.pl/web/rpp


A.J.
Zespół e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika