Jak odwołać się od decyzji portalu?
Portal społecznościowy zablokował twoje konto lub usunął wpisy na profilu, a twoja reklamacja nie poskutkowała? Jeśli nie zgadzasz się z decyzją portalu, zgłoś to przez internet - dowiedz się, jak złożyć odwołanie.
Ministerstwo Cyfryzacji w kontakcie z przedstawicielami portali społecznościowych
- "Staramy się na bieżąco wyjaśniać pojawiające się w ostatnim czasie wątpliwości" – powiedział Marek Zagórski, minister cyfryzacji. Z przedstawicielami platform społecznościowych resort jest w stałym kontakcie. Jednym z efektów tego jest m.in. porozumienie, jakie pod koniec zeszłego roku minister Marek Zagórski podpisał z przedstawicielami Facebooka.
Dzięki temu w Polsce działa tzw. punkt kontaktowy, a Polacy, jako jedyni na świecie, uzyskali możliwość skorzystania z dodatkowej instancji odwoławczej w przypadku blokady treści czy profilu na tym portalu. W razie zgłoszenia portal w ciągu 72 godzin dokonuje ponownej weryfikacji.
- "To narzędzie doskonale się sprawdza i daje dobre efekty. Mniej więcej połowa zablokowanych treści jest odblokowywana" – powiedział Marek Zagórski. Minister cyfryzacji podkreślił, że zachęca również inne platformy, takie jak np. YouTube, by także przystąpiły do punktu. - "Rozmowy na ten temat się toczą i są na dobrej drodze" – poinformował Marek Zagórski.
Szef resoru cyfryzacji podkreślił, że w sprawie działania portali społecznościowych ministerstwo prowadzi również działania na forum Unii Europejskiej. – "Jesteśmy w kontakcie z Komisją Europejską. Staramy się zainteresować naszych partnerów doświadczeniami, jakie wynikają np. z działania punktu kontaktowego. Mam nadzieję , że zaowocuje to wypracowaniem na forum UE pewnych mechanizmów, które zwiększą transparentność decyzji podejmowanych przez platformy" – podsumował Marek Zagórski.
Jakich portali dotyczy możliwość złożenia odwołania?
Obecnie usługa dotyczy wyłącznie Facebooka.
Jakie treści można zgłaszać w usłudze?
W usłudze można zgłaszać treści, które zdaniem użytkownika portal usunął bezpodstawnie.
NIE są przyjmujmowane zgłoszenia, które dotyczą treści:
- niezgodnych z prawem — na przykład postów, które promują ustroje totalitarne czy naruszają prawa autorskie,
- naruszających regulaminy portali społecznościowych — na przykład postów zachęcających do samobójstwa czy przemocy lub zawierających zdjęcia intymne bądź pokazujące nagość.
Kto może zgłosić blokadę konta lub usunięcie treści na portalu społecznościowym?
Każdy, kto:
- ukończył 18 lat,
- ma konto (profil) na portalu społecznościowym,
- jest autorem usuniętej treści lub posiadaczem zablokowanego konta.
Z usługi można skorzystać tylko wtedy, gdy są spełnione następujące warunki:
- Usunięte treści — zdaniem odwołującego się — były zgodne z regulaminem portalu lub ze standardem przyjętym przez społeczność tego portalu.
- Portal odrzucił skargę internauty dotyczącą usunięcia treści lub blokady konta albo nie udzielił mu na tę skargę odpowiedzi w ciągu 72 godzin.
Co należy zrobić?
Jeśli chcesz wysłać zgłoszenie przez internet — potrzebujesz profilu zaufanego (eGO). Pozwala on potwierdzić twoją tożsamość. Chodzi o to, żeby nikt nie mógł się pod ciebie podszyć.
- Kliknij przycisk "Wyślij zgłoszenie".
- System przeniesie cię na stronę profilu zaufanego. Zaloguj się na swoje konto.
- Po zalogowaniu zostaniesz przeniesiony na formularz usługi.
- Wpisz swoje dane — powiązane z twoim kontem na portalu społecznościowym:
- imię i nazwisko lub nazwę instytucji,
- adres e-mail,
- nazwę użytkownika.
- Wybierz temat skargi.
- Dołącz załączniki.
- Wpisz adres URL usuniętych treści.
- Podaj datę usunięcia treści.
- Opisz treści, które zostały usunięte.
- Zaznacz wymagane oświadczenia.
- Kliknij przycisk "Wyślij zgłoszenie". Potwierdzenie wysłania formularza otrzymasz na adres e-mail podany w zgłoszeniu.
- Czekaj na odpowiedź portalu społecznościowego.
Co należy przygotować?
- Treść e-maila lub zrzut ekranu z odpowiedzią portalu, w której odmawia przywrócenia twoich treści lub odblokowania konta (profilu) na portalu. Może to być również twoje odwołanie od takiej decyzji portalu. Data i godzina przesłania skargi muszą być widoczne.
- Skany lub zrzuty ekranu usuniętych treści — jeśli je masz.
Ile trzeba zapłacić?
Usługa jest bezpłatna.
Ile trzeba czekać?
Odpowiedź portalu społecznościowego dostaniesz na adres e-mail podany w zgłoszeniu. Jeśli portal nie odpowie na wniosek w ciągu 30 dni, zgłoszenie zostanie automatycznie zamknięte.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?