Ustawa z dnia 17 października 2025 r. o zmianie ustawy o rzecznikach patentowych umożliwi rzecznikom patentowym pełne korzystanie z portalu informacyjnego przez poszerzenie zakresu danych podlegających wpisowi na listę rzeczników patentowych o numer PESEL.
Co przewiduje nowelizacja?
Ustawa z dnia 17 października 2025 r. o zmianie ustawy o rzecznikach patentowych wprowadza zmiany w ustawie z dnia 11 kwietnia 2001 r. o rzecznikach patentowych, które mają umożliwić rzecznikom patentowym oraz aplikantom rzecznikowskim pełne korzystanie z portalu informacyjnego, będącego systemem teleinformatycznym określonym w ustawie z dnia 27 lipca 2001 r. – Prawo o ustroju sądów powszechnych, służącym do doręczania pism sądowych, a docelowo - dwustronnej komunikacji elektronicznej z sądem.
W tym celu uchwalona ustawa wprowadza w ustawie o rzecznikach patentowych poszerzenie zakresu danych podlegających wpisowi na listę rzeczników patentowych o numer PESEL.
Ponadto nowelizacja przewiduje, że w prowadzonym przez Urząd Patentowy RP systemie teleinformatycznym obejmującym listę rzeczników patentowych oraz aplikantów rzecznikowskich, w zakresie danych będą również zamieszczane numery PESEL rzeczników
patentowych oraz aplikantów rzecznikowskich.
W związku z tym uchwalona ustawa wprowadza również obowiązek przekazania przez rzeczników patentowych do Urzędu Patentowego RP oraz przez aplikantów rzecznikowskich do Prezesa Polskiej Izby Rzeczników Patentowych informacji o posiadanym numerze PESEL, w terminie 30 dni od dnia wejścia w życie uchwalonej ustawy. Po uzyskaniu powyższych informacji Urząd Patentowy RP oraz Prezes Polskiej Izby Rzeczników Patentowych będą mieli obowiązek niezwłocznego uzupełnienia o numer PESEL danych w systemach teleinformatycznych, w których są prowadzone listy rzeczników patentowych i aplikantów rzecznikowskich.
Kiedy nowelizacja wejdzie w życie?
Ustawa wejdzie w życie po upływie 2 miesięcy od dnia ogłoszenia.