Pomoc dla poszkodowanych przez powódź

Na jaką pomoc i preferencje mogą liczyć osoby i przedsiębiorcy z terenów poszkodowanych przez powódź?

Pomoc doraźna dla osób poszkodowanych przez powódź

10 tys. zł natychmiastowej pomocy doraźnej to

  • 8 tys. zł z pomocy społecznej,
  • do 2 tys. zł zasiłku powodziowego.

Porady prawne

Można złożyć wniosek we właściwym Ośrodku Pomocy Społecznej (pełna lista tutaj) lub urzędzie gminy lub miasta. Wystarczy ustny wniosek.

Zasiłek celowy (8 tys. zł) udzielany jest na wniosek, złożony do dnia 15 marca 2025 r.

Zasiłek powodziowy (do 2 tys. zł) udzielany jest na wniosek, złożony do dnia 15 marca 2025 r.

Środki na odbudowę i naprawę szkód po powodzi

To:

  • do 200 tys. zł – remont/odbudowa budynku mieszkalnego;
  • do 100 tys. zł – remont/odbudowa budynków gospodarczych.

Złóż wniosek we właściwym Ośrodku Pomocy Społecznej (pełna lista tutaj) lub urzędzie gminy lub miasta. Masz na to czas do 15 marca 2025 r.

Świadczenia powodziowe (doraźne i na odbudowę) nie wliczają się do dochodu. Dzięki temu możesz ubiegać się o inne świadczenia z pomocy społecznej, świadczenia rodzinne, dodatki mieszkaniowe, stypendia i pomoc materialną lub świadczenia z funduszu alimentacyjnego. Skorzystanie ze świadczeń powodziowych nie wpłynie na dostęp do innych świadczeń pomocy społecznej, ani na możliwość utrzymania statusu bezrobotnego.

Wsparcie dla pracowników i bezrobotnych

Jeżeli jesteś pracownikiem, możesz otrzymać wynagrodzenie za nieobecność w pracy spowodowaną powodzią. Za maksymalnie 10 dni nieobecności otrzymasz częściowe wynagrodzenie. Jego wysokość będzie obliczana jako wynagrodzenie minimalne, proporcjonalne do długości absencji.

Jeżeli zostałeś poszkodowany w wyniku powodzi, pracodawca może wypłacić ci środki z Funduszu Świadczeń Socjalnych na pokrycie szkód.

Jeżeli  jako bezrobotny wziąłeś w Urzędzie Pracy pożyczkę na szkolenie zawodowe, możesz ubiegać się o jej umorzenie. Odpowiedni wniosek powinieneś złożyć do urzędu pracy, do końca 2024 r. Kryterium umorzenia to trwała lub czasowa przeszkoda w funkcjonowaniu instytucji szkoleniowej (spowodowana powodzią) lub spowodowana powodzią przeszkoda w ukończeniu szkolenia przez osobę poszkodowaną.

Jeżeli  w twojej firmie miejsce pracy uległo zniszczeniu, możesz ubiegać się o umorzenie wcześniejszej refundacji na wyposażenie lub doposażenie stanowisk pracy. Odpowiedni wniosek musisz złożyć do urzędu pracy do końca 2024 r. Z kolei, jeśli jesteś bezrobotnym, któremu umorzono środki przyznane na podjęcie działalności gospodarczej w związku z utratą miejsca pracy na skutek powodzi, przysługuje ci prawo ponownego złożenia wniosku o przyznanie środków na podjęcie działalności gospodarczej.

Jeżeli przez powódź spóźniłeś się z rejestracją jako bezrobotny i nie dostałeś zasiłku, możesz to zrobić z opóźnieniem do końca października br. Jeżeli spełniasz warunki do uzyskania zasiłku dostaniesz świadczenie w wysokości zasiłku (1662 zł) rekompensujące Twoja stratę. Dodatkowo, jeśli w trakcie powodzi (nie dłużej niż do końca października) utraciłeś zasiłek będziesz mógł otrzymać dodatkowe świadczenie w wysokości miesięcznego zasiłku (jeżeli spełniasz wymagania jego otrzymania).

Pracownikom poszkodowanym w wyniku powodzi przysługuje prawo do zwolnienia od pracy w wymiarze do 20 dni w celu usuwania skutków powodzi w odniesieniu bezpośrednio do swojego mienia lub mienia osób bliskich – z zachowaniem prawa do 100% należnego wynagrodzenia. Koszty zwolnienia będą pokrywane z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.

Jeżeli  jesteś pracownikiem socjalnym przeprowadzającym rodzinne wywiady środowiskowe w czasie powodzi, przysługuje Ci jednorazowy dodatek w wysokości 2 tys. zł niewliczający się do obliczenia wysokości wynagrodzenia.

Pracownikowi zamieszkującemu obszar objęty stanem klęski żywiołowej, który nadal nie może wrócić do pracy, w miejsce kodeksowego urlopu na żądanie w wymiarze 4 dni, przysługuje urlop udzielany na tych samych zasadach w wymiarze do 8 dni. Prawo do 8-dniowego urlopu na żądanie przysługiwać będzie do końca roku 2024 r.

Pracownikowi poszkodowanemu w wyniku powodzi przysługuje możliwość wykorzystania urlopu w wymiarze godzinowym, co daje możliwość podzielić swój czas w ciągu dnia na pracę i np. usuwanie skutków powodzi.

Jeżeli jesteś pracownikiem poszkodowanym w wyniku powodzi, możesz złożyć wniosek o zmniejszenie czasu pracy do połowy, a pracodawca musi rozpatrzyć go w ciągu 2 dni, z możliwością odmowy jedynie w wyjątkowych sytuacjach, o czym również musi poinformować w tym samym terminie.

Jeżeli mimo powodzi zdecydujesz się pracować, nie będziesz musiał wykonywać pracy w godzinach nadliczbowych ani poza stałym miejscem pracy, a każda taka sytuacja będzie wymagała Twojej zgody, z wyjątkiem prowadzenia akcji ratowniczych lub ochrony zdrowia, życia ludzi albo mienia.

Uproszczone zostały procedury dotyczące badań okresowych oraz BHP w czasie powodzi. Wydłużono też czas na złożenie odwołania do sądu pracy w przypadku zwolnienia.

W związku z utrudnionym dostępem do sądu podczas powodzi, bieg terminów rozpocznie się dopiero po 14 dniach od zakończenia okresu wskazanego w rozporządzeniu powodziowym. Terminy już rozpoczęte zostały zawieszone. 

Wsparcie dla pracodawców

Jeżeli jesteś pracodawcą, możesz ubiegać się o zwrot części kosztów potrzebnych na utrzymanie zatrudnienia pracownika. Świadczenie skierowane jest do przedsiębiorców, którzy mimo zniszczeń spowodowanych powodzią chcą utrzymać miejsca pracy.  Świadczenie stanowi zwrot (za okres do 12 miesięcy) kosztów wynagrodzenia, nagród oraz składek na ubezpieczenie społeczne zatrudnionych pracowników w wysokości nieprzekraczającej miesięcznie iloczynu dwukrotnego minimalnego wynagrodzenia za pracę i liczby zatrudnionych pracowników, w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy. Odpowiedni wniosek należy złożyć do starosty.

Jeżeli jesteś pracodawcą, możesz uzyskać z urzędu pracy zwrot kosztów na zatrudnienie skierowanych bezrobotnych. Odpowiedni wniosek w tej sprawie powinieneś złożyć do urzędu pracy. Świadczenie skierowane jest do pracodawców, którzy utrzymali po powodzi zatrudnienie, pomimo że ich zakład pracy uległ częściowemu zniszczeniu. Okres zwrotu kosztów to maksymalnie 12 miesięcy.

Jeżelijesteś pracodawcą, który na skutek powodzi ograniczył prowadzenie działalności gospodarczej, możesz ubiegać się o nieoprocentowaną pożyczkę na utrzymanie miejsc pracy. Wniosek o pożyczkę z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych powinieneś złożyć do marszałka województwa. Pożyczka może być udzielona w wysokości wynagrodzenia pracowników.

Jeżeli z powodu powodzi nie opłacisz składek w terminie, unikniesz kar oraz odsetek.

Pracodawca może powierzyć pracownikowi zadania związane z usuwaniem skutków powodzi w ramach zadań wykonywanych w pracy.

Jeżeli jesteś organizatorem robót publicznych, możesz ubiegać się o zwrot części kosztów potrzebnych na zatrudnienie osób prowadzących produkcję rolną poszkodowanych w powodzi. Świadczenie maksymalnie wynosi dwukrotność  minimalnego wynagrodzenia za pracę i liczby zatrudnionych skierowanych osób w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy. Organizator robót publicznych odpowiedni wniosek powinien złożyć do starosty.

Dodatkowy zasiłek opiekuńczy dla osób z terenów objętych powodzią

Jesteś rodzicem lub opiekunem dziecka czy osoby z niepełnosprawnością (też dorosłej), którego żłobek, szkoła czy inna placówka wychowawcza uległy zniszczeniu, nie działają, są w trakcie remontu/odbudowy – otrzymasz dodatkowe zwolnienie na czas ich zamknięcia. W tym okresie przysługuje Ci dodatkowy zasiłek opiekuńczy w wysokości 80% wynagrodzenia.

Komu przysługuje?

Opieka nad dzieckiem do lat 8

Dodatkowy zasiłek opiekuńczy przysługuje ubezpieczonemu rodzicowi, gdy jest zwolniony z pracy, aby mógł opiekować się dzieckiem do 8 lat, jeżeli z powodu powodzi:

  • była lub jest zamknięta placówka, do której uczęszcza dziecko – żłobek, klub dziecięcy, przedszkole, szkoła lub inna, albo jeśli
  • nie ma możliwości, aby dzieckiem opiekowali się niania lub dzienny opiekun.

Opieka nad dziećmi niepełnosprawnymi oraz ze specjalnymi orzeczeniami

Dodatkowy zasiłek opiekuńczy przysługuje ubezpieczonemu rodzicowi zwolnionemu z pracy, aby mógł samodzielnie opiekować się:

  • dzieckiem do 18 lat, które ma orzeczenie o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności,
  • dzieckiem do 16 lat, które ma orzeczenie o niepełnosprawności,
  • dzieckiem do 24 lat, które ma orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego lub
  • dzieckiem z orzeczeniem o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych.

Opieka nad osobami dorosłymi

Dodatkowy zasiłek opiekuńczy przysługuje osobie ubezpieczonej, jeśli jest zwolniona z pracy, aby opiekować się dorosłą osobą z niepełnosprawnością lub osobą zagrożoną niedostosowaniem społecznym, jeśli z powodu powodzi była lub jest zamknięta placówka, do której uczęszcza ta osoba. Zasiłek przysługuje Ci, jeśli zamknięte były lub są:

  • szkoła,
  • specjalny ośrodek szkolno-wychowawczy,
  • specjalny ośrodek wychowawczy,
  • młodzieżowy ośrodek socjoterapii,
  • ośrodek rewalidacyjno-wychowawczy,
  • ośrodek wsparcia,
  • warsztat terapii zajęciowej lub
  • inna placówka pobytu dziennego o podobnym charakterze.

Zamknięte placówki z powodu powodzi

Dodatkowy zasiłek opiekuńczy przysługuje, jeśli nie działają placówki na terenie gmin objętych powodzią, czyli wskazane w przepisach wydanych na podstawie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi.

Za jaki okres przysługuje dodatkowy zasiłek opiekuńczy?

Dodatkowy zasiłek opiekuńczy przysługuje Ci jako rodzicowi lub opiekunowi za okres, przez który z powodu powodzi:

  • była lub jest zamknięta placówka, do której uczęszcza dziecko lub osoba z niepełnosprawnością,
  • niania lub dzienny opiekun nie mogli sprawować opieki nad dzieckiem lub osobą z niepełnosprawnością.

Dodatkowy zasiłek opiekuńczy przysługuje od dnia zamknięcia placówki, do której uczęszcza dziecko lub dorosła osoba z niepełnosprawnością lub zagrożona niedostosowaniem społecznym, lub od dnia niemożności sprawowania opieki przez nianię lub dziennego opiekuna.

Kiedy nie przysługuje prawo do dodatkowego zasiłku opiekuńczego?

Prawo do dodatkowego zasiłku opiekuńczego nie przysługuje:

  • jeżeli drugi rodzic / współmałżonek może zapewnić opiekę dziecku lub osobie z niepełnosprawnością lub osobie dorosłej,
  • jeżeli dziecko, dorosła osoba z niepełnosprawnością lub osoba zagrożona niedostosowaniem społecznym uczęszczają do innej placówki.

Co zrobić, żeby otrzymać dodatkowy zasiłek opiekuńczy?

Żeby otrzymać dodatkowy zasiłek opiekuńczy, trzeba złożyć oświadczenie. Oświadczenie powinno zawierać dane wymienione w ustawie o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi. Oświadczenie można złożyć na formularzu ZUS ZDO.

Pracownik bądź zleceniobiorca składa oświadczenie swojemu płatnikowi składek, czyli pracodawcy lub zleceniodawcy.

Jeśli wnioskodawca prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą albo współpracuje z osobą, która prowadzi działalność, to składa oświadczenie do ZUS. Jeżeli ma konto na Platformie Usług Elektronicznych (PUE)/eZUS, to może wysłać oświadczenie do ZUS elektronicznie. Możesz też wykorzystać pismo ogólne POG ZUS.

W oświadczeniu należy zawrzeć klauzulę następującej treści: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia”.

Wskarcie dla powodzian a podatki

VAT 0% dla darowizn towarów i usług

Stawka 0% VAT jest stosowana dla darowizn wszelkiego rodzaju towarów, np. żywności, koców, śpiworów, ubrań, ale też nieodpłatnych usług, takich jak zakwaterowanie czy wynajem agregatów prądotwórczych, które mogą się okazać niezbędne do złagodzenia skutków kataklizmu.

Z rozwiązania mogą skorzystać przedsiębiorcy przekazujący darowizny na cele związane z pomocą ofiarom powodzi. Dotyczy ono wsparcia realizowanego za pośrednictwem podmiotów zwykle organizujących pomoc i dystrybucję świadczeń w tego rodzaju kataklizmach, tj.: organizacji pożytku publicznego, jednostek samorządu terytorialnego, podmiotów leczniczych i Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych. Szczegóły w komunikacie.

Stawka 0% może być stosowana dla darowizn dokonanych od 12 września do 31 grudnia 2024 r.

VAT 0% dla darowizn materiałów budowlanych

Od 24 września 2024 r. obowiązuje rozporządzenie umożliwiające stosowanie 0% stawki VAT dla darowizn materiałów budowlanych przekazywanych na rzecz poszkodowanych, których nieruchomości uległy zniszczeniu wskutek wrześniowego kataklizmu.

Stawka 0% jest stosowana do darowizn takich materiałów przekazywanych bezpośrednio na rzecz:

  • osób fizycznych,
  • podmiotów prowadzących działalność:
    • edukacyjną,
    • kulturalną,
    • w zakresie ochrony zdrowia,
    • opieki społecznej,
    • opieki nad dziećmi, młodzieżą oraz osobami w podeszłym wieku,
    • w zakresie zbiorowego zakwaterowania uczniów i studentów

- których nieruchomości usytuowane są na terenie gmin objętych kataklizmem oraz którzy posiadają formalne prawo do dysponowania tymi nieruchomościami.

Stawka 0% może być stosowana do darowizn materiałów budowlanych dokonanych od dnia wejścia w życie rozporządzenia, tj. 24 września 2024 r., do 31 marca 2025 r. Celem rozwiązania jest ułatwienie odbudowy lub remontu zniszczonych w wyniku powodzi budynków i budowli, a tym samym szybszy powrót mieszkańców obszaru dotkniętego klęską do normalnego życia.

Inne podatki

W zakresie podatku PCC oraz podatku od spadków i darowizn termin złożenia zgłoszenia, zeznania podatkowego i deklaracji wydłużony zostaje do 31 stycznia 2025 r. (dotyczyć to będzie tych informacji podatkowych, których termin upłynąłby w okresie od 19 września do 31 października 2024 r.).

Wszyscy poszkodowani mają wydłużone terminy złożenia deklaracji i zapłaty podatku PCC oraz złożenia zeznań i zgłoszeń w podatku od spadków i darowizn.

Powyższe rozwiązania dotyczą podatników poszkodowanych w wyniku powodzi, posiadających odpowiednio miejsce zamieszkania lub siedzibę albo zarząd oraz prowadzących działalność na terenach gmin objętych stanem klęski żywiołowej.

Dodatkowe ulgi przyznane na podstawie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi w zakresie podatków dochodowych zwolnienie dotyczy dochodów (przychodów) poszkodowanego otrzymanych na usuwanie skutków powodzi z tytułu:

  • nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń,
  • darowizn, do których nie ma zastosowania ustawa podatku od spadków i darowizn,
  • pomocy uzyskanej z różnych tytułów wymienionych w ustawie.

Wsparcie przedsiębiorców w zakresie podatków

Podatki

Przedsiębiorcy poszkodowani w powodzi mają wydłużone terminy płatności podatków VAT, PIT i CIT.

W przypadku VAT odroczenie zapłaty podatku obowiązuje do 25 stycznia 2025 r.

W zakresie PIT i CIT odroczenie dotyczy zaliczek na podatek i podatków należnych za sierpień–grudzień 2024 r. Przedsiębiorcy rozliczą podatek dopiero w zeznaniu rocznym. Analogiczne rozwiązanie będzie dotyczyć ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, tzw. podatku minimalnego od budynków oraz tych podatników CIT, których rok podatkowy jest inny niż kalendarzowy.

Odroczenie dotyczy także podatku odprowadzanego przez przedsiębiorcę do urzędu skarbowego za pracowników poszkodowanych firm.

Powyższe rozwiązania dotyczą przedsiębiorców poszkodowanych w wyniku powodzi, posiadających odpowiednio miejsce zamieszkania lub siedzibę albo zarząd oraz prowadzących działalność na terenach gmin objętych stanem klęski żywiołowej.

Równocześnie przesuwamy terminy składania deklaracji VAT miesięcznych i kwartalnych, informacji podsumowujących oraz JPK-VAT do 25 listopada 2024 (dotyczy tych deklaracji oraz informacji, których terminy złożenia przypadają w okresie od września do października 2024 r.).

W zakresie nieobjętym rozporządzeniem w dalszym ciągu będzie można wystąpić w trybie przewidzianym w Ordynacji podatkowej o umorzenie zobowiązań podatkowych.

Dodatkowe ulgi podatkowe

W przypadku przekazania na własność nieodpłatnie poszkodowanym przedsiębiorcom środków trwałych lub sfinansowania ich zakupu, przedsiębiorcy mają możliwość zaliczania w koszty uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych, do końca następnego roku kalendarzowego.

Przedsiębiorcy użyczający poszkodowanym środków trwałych mają możliwość kontynuowania odpisów amortyzacyjnych i zaliczania ich w koszty uzyskania przychodów. Ulgi te obowiązują do końca następnego roku kalendarzowego, z zastrzeżeniem drugiego (działa na przestrzeni całego okresu amortyzacji).

W zakresie opłaty skarbowej zwolnienie czynności urzędowych, wydania zaświadczeń lub zezwoleń, złożenie pełnomocnictwa, prokury, jego odpisu, wypisu, kopii w sprawach związanych z usuwaniem skutków powodzi – dokonanych/złożonych/wydanych do 15 września 2025 r.

Zwrot kosztów zakupu kasy fiskalnej i przesunięcie terminów związanych ze zgłoszeniami w zakresie kas fiskalnych

27 września 2024 r. wydano rozporządzenia Ministra Finansów wydłużające terminy związane ze zgłaszaniem do naczelnika urzędu skarbowego informacji dotyczących używania kas fiskalnych lub ich utraty. Rozporządzenia dotyczą terminów przypadających od 16 września 2024 r. W rozporządzeniu zostały również zawarte przepisy odraczające terminy obowiązkowych przeglądów kas rejestrujących i ich fiskalizacji.

11 października 2024 r. wydano rozporządzenie Ministra Finansów umożliwiające skorzystanie z ulgi na zakup kas rejestrujących w miejsce kas utraconych lub trwale uszkodzonych przez podatników w wyniku powodzi. Rozporządzenie przewiduje odliczenie lub zwrot kosztu zakupu kas rejestrujących nabytych w miejsce kas utraconych lub trwale uszkodzonych na skutek powodzi efektywnie w wysokości 2000 zł. Rozwiązanie dotyczy przedsiębiorców, którzy utracili swoje kasy rejestrujące na skutek powodzi, posiadają odpowiednio miejsce zamieszkania lub siedzibę albo zarząd oraz prowadzą działalność na terenach gmin objętych stanem klęski żywiołowej oraz spełniają warunki przewidziane w rozporządzeniu. O zwrot kwoty zakupu wyżej wymienionych kas mogą występować zarówno podatnicy VAT czynni jak i zwolnieni.

Dodatkowo producenci i importerzy kas fiskalnych zrzeszeni w Krajowej Izbie Gospodarczej Elektroniki i Telekomunikacji (KIGEiT) zadeklarowali pomoc przedsiębiorcom w przeprowadzeniu badań kas, które uległy uszkodzeniu w powodzi, oraz specjalną ofertę dla przedsiębiorców, którzy utracili kasy w wyniku powodzi.

Przedsiębiorcy dotknięci powodzią mogą opłacić składki ZUS w późniejszym terminie 

Poza świadczeniem interwencyjnym, dla przedsiębiorców przewidziano także inne preferencje.

Przedsiębiorcy z terenów objętych powodzią mogą opłacić składki za okres od 1 sierpnia do 31 grudnia 2024 r. w terminie do 15 września 2025 r. Muszą tylko złożyć oświadczenie, że zostali poszkodowani przez powódź. Do opłaconych w ten sposób składek nie będą naliczane odsetki za zwłokę.

Przedsiębiorcy poszkodowani w wyniku powodzi mogą złożyć specjalne oświadczenie do ZUS. Dzięki temu będą mogli zapłacić składki za okres od 1 sierpnia do 31 grudnia 2024 r. dopiero we wrześniu 2025 r.

Przedsiębiorcy z terenów objętych powodzią mogą także wystąpić do ZUS z wnioskiem o odroczenie terminu płatności składek lub rozłożenie na raty. Mogą również wnioskować o zawieszenie realizacji umowy o odroczenie terminu płatności składek lub zawieszenie realizacji umowy o rozłożenie należności na raty. W przypadku zawieszenia realizacji umowy ZUS wyznaczy nowy termin odroczenia lub nowy termin płatności rat.

ZUS uprościł procedury rozpatrywania wniosków o udzielenie ulgi. Będą się one opierały głównie na oświadczeniu płatnika. Przedsiębiorcy nie będą musieli zatem składać m.in. dokumentów obrazujących ich sytuację ekonomiczno-finansową z ostatnich 3 lat.

​​​​​​Zob. Oświadczenie dla poszkodowanych w wyniku skutków powodzi z września 2024 r.

Przedsiębiorcy opłacający składki na własne ubezpieczenia mogą też wystąpić do ZUS z wnioskiem o ich umorzenie.

Zakład Ubezpieczeń Społecznych może umorzyć należności z tytułu składek, jeżeli zobowiązany wykaże, że ze względu na stan majątkowy i sytuację rodzinną nie jest w stanie opłacić tych należności, ponieważ niosłoby to za sobą zbyt ciężkie skutki dla niego oraz jego rodziny.

Chodzi w szczególności o przypadek, kiedy przedsiębiorca poniesie straty materialne w wyniku klęski żywiołowej lub innego nadzwyczajnego zdarzenia, które powodują, że po opłaceniu należności z tytułu składek zobowiązany nie mógłby dalej prowadzić działalności.

Okres, za który zostały umorzone składki na ubezpieczenia społeczne, nie będzie uwzględniany przy ustalaniu prawa do emerytur i rent z ubezpieczeń społecznych ani innych świadczeń, do których prawo zależy od posiadania wymaganego okresu składkowego i nieskładkowego w rozumieniu przepisów ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Okres ten nie wpłynie także na wysokość emerytur, rent i innych świadczeń.

Płatnicy składek z terenów objętych powodzią nie zostali zwolnieni z obowiązku przekazania do ZUS kompletów rozliczeniowych za bieżące okresy. Płatnicy, którzy będą mieli problem z ich złożeniem, mogą je przekazać do ZUS później. Nie będą wyciągane konsekwencje z tego tytułu. Jeżeli przedsiębiorca nie przekaże dokumentów rozliczeniowych za dany miesiąc, wymiar składek zostanie utworzony z urzędu. Płatnik zostanie o tym poinformowany na PUE ZUS/eZUS. Prosimy zignorować to powiadomienie.

Pomoc dla osób z niepełnosprawnością

PFRON pomoże poszkodowanym osobom z niepełnosprawnością. Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych będzie rozdzielał środki na utrzymanie miejsc pracy dla osób z niepełnosprawnościami, odtworzenie dostosowanej infrastruktury, zakup sprzętu, usunięcie szkód w infrastrukturze czy dofinansowania do kredytów.

Wsparcie poszkodowanych kredytobiorców z Funduszu Wsparcia Kredytobiorców

Z Funduszu Wsparcia Kredytobiorców (FWK) mogą skorzystać poszkodowani w powodzi, posiadający kredyt mieszkaniowy (czyli wg ustawy o wsparciu kredytobiorców, którzy zaciągnęli kredyt mieszkaniowy i znajdują się w trudnej sytuacji finansowej - kredyt hipoteczny wzięty na zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych, m.in. nabycie, budowę, przebudowę i remont), jeżeli utracili, choćby czasowo, możliwość korzystania z domu lub lokalu mieszkalnego oraz których dom czy mieszkanie, którego dotyczy kredyt, zostały uszkodzone lub zniszczone w trakcie powodzi. Kredytobiorca może złożyć wniosek do swojego kredytodawcy (banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej) do 31 grudnia 2024 r. Wniosek może być złożony w postaci papierowej lub elektronicznej, w tym przez system bankowości elektronicznej.

FWK będzie spłacał raty przez 12 miesięcy. Pomoc będzie bezzwrotna i niezależna od wysokości raty i waluty, w której udzielono kredytu. Pomoc ta będzie zwolniona z opodatkowania.

Podstawa prawna:

  • ustawa z dnia 1 października 2024 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2024 r. poz. 1473);
  • ustawa z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (Dz.U. z 2023 r. poz. 2780);
  • rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 16 września 2024 r. w sprawie wykazu gmin, w których są stosowane szczególne rozwiązania związane z usuwaniem skutków powodzi z września 2024 r., oraz rozwiązań stosowanych na ich terenie (Dz.U. z 2024 r. poz. 1371);
  • rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 16 września 2024 r. w sprawie wprowadzenia stanu klęski żywiołowej na obszarze części województwa dolnośląskiego, lubuskiego, opolskiego oraz śląskiego (Dz.U. z 2024 r. poz. 1395).

A.J.
Zespół e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika