Obowiązkowe raportowanie transakcji na platformach pośredniczących w e-handlu
Platformy internetowe, które pośredniczą w transakcjach handlowych, jak np. OLX, Allegro, Booking, będą musiały przesyłać organom podatkowym raporty o sprzedawcach handlujących za ich pośrednictwem. Co to oznacza dla małych i średnich firm współpracujących z takimi platformami?
Kogo obejmują nowe obowiązki?
Nowe obowiązki wiążą się z wdrożeniem w Polsce dyrektywy Unii Europejskiej tzw. DAC7.
Dyrektywa nie nakłada nowych podatków ani obowiązków na małych przedsiębiorców, a jedynie na platformy internetowe pośredniczące w transakcjach handlowych.
Operatorzy platform mają obowiązek corocznie, do końca stycznia, przesyłać organom podatkowym raporty o sprzedawcach handlujących za ich pomocą oraz ich przychodach za rok ubiegły.
Wyjątkowo, do końca stycznia 2025 r., platformy złożą raporty za 2 ostatnie lata. Po raz pierwszy platformy muszą przekazać raporty o sprzedawcach - za lata 2023 i 2024 - do 31 stycznia 2025 roku.
Które platformy będą musiały przekazywać informacje?
Obowiązek gromadzenia oraz przekazywania informacji o sprzedawcach, którzy dokonali transakcji przez platformy, dotyczy podmiotów prowadzących:
- internetowe platformy e-handlu,
- platformy rezerwacji noclegów,
- platformy najmu środków transportu,
- platformy służące do zamawiania przejazdów samochodem.
Jakie transakcje podlegają raportowaniu?
Platformy internetowe pośredniczące w transakcjach handlowych będą musiały przekazywać organom podatkowym raporty o następujących czynnościach sprzedawców wykonywanych za wynagrodzeniem:
- udostępnienie nieruchomości bądź ich części, w tym pomieszczeń przynależnych, bądź też udziału w nieruchomościach;
- usługi świadczone osobiście obejmujące pracę wykonywaną w trybie zadaniowym albo czasowym przez osobę fizyczną działającą niezależnie albo na rzecz bądź w imieniu podmiotu, wykonywaną na żądanie użytkownika online lub fizycznie offline po umożliwieniu jej wykonania poprzez platformę;
- sprzedaż towarów;
- udostępnienie środka transportu.
Udostępnianie nieruchomości obejmuje nieruchomości mieszkalne oraz komercyjne, a także inne nieruchomości i ich części (m.in. garaże, pola kempingowe, pokoje, parkingi).
Przykład:
Pani Ola mieszka nad morzem. Podczas wakacji kilka pokoi w swoim domu wynajmuje turystom. Zawarcie umowy oraz opłacenie pobytu przez gości odbywa się za pośrednictwem platformy internetowej. Operator tej platformy przekaże organowi podatkowemu informacje o udostępnianiu przez panią Olę nieruchomości.
Usługi świadczone osobiście to m.in. przewóz osób, usługi transportowe, dostawcze lub drobne usługi codzienne, takie jak usługi hydrauliczne, fryzjerskie, roboty budowlane.
Przykład:
Pan Wincenty jest "złotą rączką". Przez internet oferuje swoje usługi polegające na drobnych pracach domowych oraz remontowych (na przykład montaż mebli, naprawa sprzętu AGD i RTV). Klienci znajdują go poprzez platformę internetową, na jakiej zamawiają jego usługi oraz je opłacają. Operator platformy internetowej ma obowiązek przekazać organom podatkowym informacje o pracach pana Wincentego.
Towary to wszelkie rzeczy w rozumieniu polskiego Kodeksu cywilnego.
Przykład:
Pani Maria w wolnych chwilach zajmuje się szydełkowaniem. Swoje rękodzieła sprzedaje na znanej stronie internetowej. Przez tę stronę odbywa się zakup towaru oraz organizacja wysyłki. Transakcje pani Marii zostaną zgłoszone do organów podatkowych.
Udostępnienie środka transportu to m.in. najem pojazdu.
Przykład:
Pan Marian przez platformę internetową wynajmuje swój zabytkowy samochód na imprezy okolicznościowe (m.in. śluby, sesje zdjęciowe i inne). Operator platformy internetowej zgłosi najem tego pojazdu do organów podatkowych.
Jakie dane sprzedawców platforma przekaże organom podatkowym?
Informacje o sprzedawcach przekazywane przez operatorów platformy internetowych do szefa Krajowej Administracji Skarbowej zawierają w szczególnosci dane obejmujące:
- imię i nazwisko sprzedawcy,
- adres sprzedawcy,
- numer identyfikacyjny podatnika (NIP bądź PESEL),
- numer identyfikacji VAT podatnika, jeśli jest dostępny,
- identyfikator rachunku finansowego sprzedawcy,
- imię i nazwisko bądź firmę posiadacza rachunku finansowego, na który jest wpłacane wynagrodzenie,
- wartość łącznego wynagrodzenia wypłaconego bądź uznanego w każdym kwartale okresu sprawozdawczego i liczbę stosownych czynności, z tytułu których wynagrodzenie to zostało wypłacone albo uznane,
- składki, prowizje czy podatki zatrzymane bądź pobrane przez raportującego operatora platformy w każdym kwartale okresu sprawozdawczego.
W przypadku sprzedawców udostępniających nieruchomości raport zawiera również:
- adres nieruchomości,
- numery ksiąg wieczystych nieruchomości,
- liczbę dni, przez które każda z nieruchomości była udostępniana.
Platforma internetowa ma obowiązek przekazać sprzedawcy, którego transakcje podlegają raportowaniu, informację o tym, jakie dane na jego temat zawiera raport. Sprzedawca powinien otrzymać tę informację do końca miesiąca następującego po zakończeniu okresu sprawozdawczego, tj. do końca stycznia.
O kim nie trzeba przekazywać raportów?
Przepisy przewidują kilka wyjątków od obowiązku raportowania. Raportowaniu przez operatorów platform internetowych nie podlegają:
- podmioty rządowe,
- podmioty notowane na giełdzie,
- podmioty, które zawarły ponad 2000 czynności udostępnienia nieruchomości w odniesieniu do grupy obiektów w okresie sprawozdawczym (to wyjątek przewidziany dla branży hotelarskiej),
- osoby dokonujące sprzedaży okazjonalnie – sprzedawca dokonujący w trakcie roku kalendarzowego mniej niż 30 czynności dotyczących sprzedaży towarów, jeśli łączne wynagrodzenie w tym okresie na jego rzecz nie przekroczyło równowartości 2000 euro.
Przykład:
Pani Anna zrobiła porządki w szafie. Wystawiła na popularnym serwisie służącym do sprzedaży odzieży z drugiej ręki kilka sukienek. Udało jej się sprzedać wszystkie sukienki. Po kilku miesiącach wystawiła na sprzedaż 3 pary starych spodni, które także sprzedała.
Pani Anna w ciągu roku kalendarzowego sprzedała mniej niż 30 rzeczy, dlatego operator platformy internetowej nie przekaże organom podatkowym informacji o jej transakcjach, gdyż była to sprzedaż okazjonalna.
Przykład:
Pani Małgorzata postanowiła dorobić do domowego budżetu. W sklepach z odzieżą używaną wyszukuje markowe ubrania, pierze je, prasuje, a czasami też naprawia. Następnie wystawia ubrania oraz sprzedaje je przez popularny portal internetowy. W trakcie roku kalendarzowego pani Małgorzata sprzedaje ponad 30 ubrań i uzyskuje z tego tytułu ponad 2000 euro przychodu.
Taka działalność podlega raportowaniu. Pani Małgorzata nie jest sprzedawcą okazjonalnym, ponieważ sprzedaje za pośrednictwem platformy internetowej więcej niż 30 rzeczy rocznie. Nawet jeśli pani Małgorzata nie przekroczyłaby progu 2000 euro, to i tak dane o jej sprzedaży trafią do organu podatkowego.
Organ podatkowy na podstawie danych otrzymanych od operatora platformy internetowej stwierdzi, czy pani Małgorzata prowadzi działalność gospodarczą i czy powinna rozliczyć podatek dochodowy od sprzedanych przez platformę internetową przedmiotów.
Co organ podatkowy zrobi z danymi sprzedawców?
Jeśli sprzedawca zrealizował ponad 30 transakcji za pośrednictwem jednej platformy, to organ podatkowy otrzyma od tej platformy dane, dzięki którym będzie mógł go zidentyfikować.
Samo zgłoszenie danych sprzedawcy przez platformę internetową z powodu przekroczenia rocznych limitów nie wywołuje żadnych skutków. Na podstawie takiego zgłoszenia organ podatkowy sprawdzi, co i na ilu platformach sprzedawał. Na tej podstawie zdecyduje, czy jego transakcje należy potraktować jako sprzedaż okazjonalną, czy działalność gospodarczą. W zależności od tej klasyfikacji oraz od tego, czy ma zarejestrowaną firmę, czy nie, organ może podjąć różne działania.
Jeżeli sprzedawca prowadzi zarejestrowaną działalność gospodarczą...
Jeśli sprzedawca ma zarejestrowaną działalność gospodarczą i prowadzisz handel za pośrednictwem platformy, to organ podatkowy sprawdzi, czy prawidłowo rozliczył VAT i podatek dochodowy od transakcji przeprowadzonych na platformach internetowych.
Jeśli przedsiębiorca dokonuje sprzedaży okazjonalnej, która nie wchodzi w zakres prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, to nie rozlicza podatku VAT ani podatku dochodowego od takiej sprzedaży.
Przykład:
Pan Józef prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie doradztwa podatkowego. Kupił prywatnie ekspres do kawy, który po roku postanowił sprzedać. Pomimo że pan Józef jest zarejestrowanym przedsiębiorcą, to sprzedaż ekspresu nie jest związana z jego działalnością gospodarczą. Pan Józef w tej sytuacji nie rozliczy VAT ani podatku dochodowego od sprzedaży ekspresu, ponieważ sprzedał składnik swojego majątku prywatnego, a zatem była to sprzedaż okazjonalna.
Jeżeli sprzedawca nie prowadzi działalności gospodarczej...
Jeśli sprzedawca nie ma zarejestrowanej działalności gospodarczej, to organ podatkowy, na podstawie danych od platform internetowych, sprawdzi, czy wykonane przez niego transakcje nie mają charakteru takiej działalności.
Gdy organ podatkowy może uznać, iż:
- transakcje sprzedawcy na platformach internetowych należy zakwalifikować jako prowadzenie działalności gospodarczej, nakaże ich opodatkowanie podatkiem dochodowym na zasadach ogólnych i VAT, albo
- sprzedaż sprzedawcy miała charakter okazjonalny - i nie podejmie żadnych działań.
Działalność gospodarcza to działalność zarobkowa prowadzona we własnym imieniu, bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły.
Sprzedaż okazjonalna przedmiotów w internecie nie jest działalnością gospodarczą i nie powoduje konieczności zapłaty żadnego podatku (ani dochodowego, ani VAT).
Przykład:
Pani Wiesława poprzez platformę internetową sprzedaje używane ubranka swojego dziecka. Raz na jakiś czas wystawia różne rodzaje ubrań w jednym rozmiarze, z którego jej dziecko wyrosło. Mimo że w ciągu roku pani Wiesława wykonuje ponad 30 transakcji, to urząd skarbowy najprawdopodobniej nie uzna jej zachowania za działalność gospodarczą. Jest to przypadek zarządzania majątkiem prywatnym, które jest traktowane jako sprzedaż okazjonalna oraz nie podlega opodatkowaniu.
Przykład:
Pan Czesław poprzez platformę internetową sprzedaje buty sportowe. Wystawia ogłoszenia z nowymi butami, w oryginalnych pudełkach, w różnych rozmiarach oraz kolorach. W ciągu roku pan Czesław realizuje ponad 30 transakcji. Właściwy organ podatkowy najprawdopodobniej uzna działanie pana Czesława za prowadzenie działalności gospodarczej oraz nakaże opodatkowanie tych transakcji.
Podstawa prawna:
- ustawa z dnia 9 marca 2017 r. o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami (Dz.U. z 2017 r. poz. 648, ze zm.) - art. 75a. – art. 75j.
Na podst.: biznes.gov.pl
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?