Status bezrobotnego a uczestnictwo w zajęciach w centrum integracji społecznej
Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej odpowiadając na liczne zapytania podmiotów zainteresowanych świadczeniem usług reintegracji społecznej i zawodowej, zwłaszcza w kontekście zmiany przepisów ustaw: o zatrudnieniu socjalnym, o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, przedstawiło informację zawierającą wskazówki odnośnie problemów związanych ze statusem bezrobotnego uczestnika zajęć w centrum integracji społecznej (dalej: cis), odprowadzania za takiego uczestnika składek zdrowotnych, a także współpracy pomiędzy powiatowymi urzędami pracy, ośrodkami pomocy społecznej i centrami integracji społecznej. Poniżej je podajemy.
Kto traci statusu bezrobotnego?
Resort podkreślił, iż pozbawienie statusu bezrobotnego dotyczy tylko tych bezrobotnych, którzy zostali skierowani do uczestnictwa w zajęciach w centrum integracji społecznej po dacie 17 września 2007 r.Bezrobotni uczestnicy zajęć w cis. skierowani przed tą datą zachowują status bezrobotnego, gdyż zmiana interpretacji przepisów nie stanowi podstawy do zmiany decyzji administracyjnych.
Czy pozbawienie uczestnika zajęć w cis statusu osoby długotrwale bezrobotnej jest krzywdzące?
Odnosząc się do opinii, że pozbawienie uczestnika zajęć w cis statusu osoby długotrwale bezrobotnej jest krzywdzące i demotywujące dla tej osoby, Ministerstwo podkreśliło, iż brak statusu osoby długotrwale bezrobotnej nie powinien być postrzegany jako pogorszenie sytuacji takiej osoby, a wręcz przeciwnie. Status długotrwale bezrobotnego w ustawie o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy został stworzony, by umożliwić tym osobom skorzystanie z form aktywizacji zawodowej i społecznej przewidzianych dla osób zagrożonych wykluczeniem społecznym. Zatem, jeśli:
-
osoba bezrobotna jest aktywizowana (uczestnictwo w zajęciach w centrum integracji społecznej),
-
w trakcie tej aktywizacji korzysta z pełnej ochrony ubezpieczeniowej (ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne)
- to nie istnieje potrzeba utrzymywania fikcji posiadania statusu osoby długotrwale bezrobotnej w rozumieniu ustawy o promocji zatrudnienia, tzn. osoby, która jest w każdej chwili zdolna i gotowa do podjęcia zatrudnienia.
Czy powinny być wobec tej samej osoby bezrobotnej jednoczesne stosowane działania aktywizacyjne przez powiatowe urzędy pracy oraz przez centra integracji społecznej?
Z uwagi na fakt, iż zgodnie z art. 14 ust. I w zw. z art. 15 ust. 3 ustawy o zatrudnieniu socjalnym czas dziennego pobytu w centrum jest nie krótszy niż 6 godzin, a okres uczestnictwa w cis może trwać do 12 miesięcy(a nawet być przedłużony do 18 miesięcy), to uczestnik zajęć w cis nie ma przymiotu osoby zdolnej i gotowej do podjęcia zatrudnienia.
Należy również zauważyć, że 16 marca 2007 r. zostały ogłoszone - aktualnie już obowiązują dwa rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej:
-
z dnia 2 marca 2007 r. w sprawie standardów usług rynku pracy oraz
-
z dnia 2 marca 2007 r. w sprawie szczegółowych warunków prowadzenia przez publiczne służby zatrudnienia usług rynku pracy,
- które m.in. precyzują realizację przez powiatowe urzędy pracy zasad postępowania z osobami bezrobotnymi. W załączniku do rozporządzenia w sprawie standardów usług rynku pracy w Części I pkt 10.1. i 10.2 został nałożony na urzędy pracy obowiązek analizy - co najmniej raz na 3 miesiące - informacji zawartych w karcie rejestracyjnej bezrobotnego o ofertach pracy, usługach rynku pracy lub innych propozycjach powiatowego urzędu pracy przedstawianych bezrobotnemu. W przypadku nieprzedstawienia bezrobotnemu oferty pracy lub innych propozycji w okresie 3 miesięcy, powiatowy urząd pracy jest zobowiązany do wyznaczenia w okresie 21 dni terminu stawiennictwa bezrobotnemu w celu przedłożenia propozycji odpowiedniego zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej lub ustalenie możliwości udzielenia innej formy pomocy przez powiatowy urząd pracy.
Zdaniem obu Departamentów Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, jednoczesne stosowanie działań aktywizacyjnych - w tym samym czasie - wobec tej samej osoby bezrobotnej, zarówno przez powiatowe urzędy pracy (zgodnie z nowymi standardami usług rynku pracy), jak i przez centra integracji społecznej (indywidualny program zatrudnienia socjalnego), np. poprzez kierowanie na szkolenie przez cis i urząd pracy, udzielanie porady indywidualnej czy grupowej przez doradcę zawodowego itp., jest działaniem nieracjonalnym, noszącym znamiona nieprawidłowego gospodarowania środkami publicznymi, wprowadzającym chaos w udzielanej pomocy osobie bezrobotnej.
Kiedy jest możliwe uzyskanie środków z Funduszu Pracy przez osobę, która zakończyła zajęcia w centrum integracji społecznej i chce podjąć działalność gospodarczą?
W odniesieniu do możliwości uzyskania środków z Funduszu Pracyprzez osobę, która zakończyła zajęcia w centrum integracji społecznej i chce podjąć działalność gospodarczą w formie indywidualnej lub w formie spółdzielni socjalnej konieczne jest, by osoba ta po zakończeniu zajęć w cis zarejestrowała się w powiatowym urzędzie pracy i uzyskała status osoby bezrobotnej. Dopiero bowiem posiadanie statusu osoby bezrobotnej uprawnia do wystąpienia z wnioskiem do starosty o przyznanie środków z Funduszu Pracy na podjęcie działalności gospodarczej czy też założenie lub przystąpienie do spółdzielni socjalnej.
Jakie wskazówki dotyczą kierowania bezrobotnych do cis?
W kontekście zmiany przepisów w zakresie składek na ubezpieczenie zdrowotne za uczestników zajęć w cis, dokonanej ustawą z dnia 15 czerwca 2007 r. o zmianie ustawy o zatrudnieniu socjalnym oraz zmianie niektórych innych ustaw oraz z uwagi na to. iż ośrodki pomocy społecznej nie posiadają wystarczających środków finansowych na pokrycie kosztów tych składek za uczestników zajęć w cis. którzy byli osobami długotrwale bezrobotnymi, Departament Pomocy i Integracji Społecznej wraz z Departamentem Rynku Pracy sugerują, by przy kierowaniu do cis uwzględniać możliwości finansowe tych podmiotów, tj. ośrodków pomocy społecznej.
W związku z powyższymi argumentami Departament Rynku Pracy i Departament Pomocy i Integracji Społecznej stoją na stanowisku, iż między powiatowymi urzędami pracy, ośrodkami pomocy społecznej oraz centrami integracji społecznej powinna być ścisła współpraca, by uczestnik zajęć w cis po zakończeniu uczestnictwa został jak najszybciej zaktywizowany, tak, aby umiejętności wyniesione z cis nie zostały zaprzepaszczone.
Podstawa prawna:
-
Ustawa z dnia 15 czerwca 2007 r. o zmianie ustawy o zatrudnieniu socjalnym oraz zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. 2007 r., Nr 115, poz. 793);
-
Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 14 czerwca 2006 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów, oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz. U. 2006 r., Nr 107, poz. 726, ze zm.)
Źródło: www.mps.gov.pl
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?