Zasady tworzenia prawa gospodarczego
Jakich aktów prawnych dotyczą zasady opracowywania prawa gospodarczego?
Prawo przedsiębiorców formułuje katalog zasad rangi ustawowej, wyznaczających wysoki standard procesu legislacyjnego, w którym tworzone jest prawo związane z działalnością gospodarczą. Obejmują one nie tylko projekty rządowe (odsyłając w szczegółach proceduralnych do Regulaminu Pracy Rady Ministrów), lecz również projekty poselskie, senackie i prezydenckie. Tylko projekty wnoszone z inicjatywy obywateli są wyłączone spodstosowania tych zasad.
Zasady opracowywania projektów aktów normatywnych z zakresu prawa gospodarczego oraz oceny ich funkcjonowania unormowano w rozdziale 6 Prawa przedsiębiorców.
Przepisy rozdziału 6 Prawa przedsiębiorców mają zastosowanie do generalnych aktów prawa gospodarczego, tzn. takich, których moc obowiązywania dotyczy obszaru całego kraju. Nie dotyczą zaś aktów prawa miejscowego.
Po co takie zasady?
Ustanowienie zasad ma na celu zwiększenie dyscypliny legislacyjneji ukształtowanie praktyki tworzenia prawa w taki sposób, żeby przy projektowaniu aktów dążyć do minimalizowania obciążeń nakładanych na przedsiębiorców, zwłaszcza z sektora MŚP.
Obowiązek przestrzegania przez właściwe organy państwa katalogu zasad rangi ustawowej przy tworzeniu prawa dla przedsiębiorców ma służyć ukierunkowaniu prawotwórczej działalności na minimalizowanie obciążeń nakładanych na przedsiębiorców z sektora MŚP.
Dzięki nim, dedykowane przedsiębiorcom prawo ma mieć wyższą jakość. Przedsiębiorcom mają one zaś dać gwarancję, że nakładane na nich obciążenia będą proporcjonalnie ograniczane.
Oceny i analizy wykonywane przed rozpoczęciem prac nad opracowaniem projektu aktu normatywnego - zasada dokonywania OSR, test zgodności z Prawem przedsiębiorców i interwencja legislacyjna jako ostateczność
- analizy możliwości osiągnięcia celu tego aktu normatywnego za pomocą innych środków;
- oceny przewidywanych skutków społeczno-gospodarczych, w tym oceny wpływu na mikroprzedsiębiorców, małych i średnich przedsiębiorców oraz analizy zgodności projektowanych regulacji z przepisami ustawy - Prawo przedsiębiorców.
Zasady proporcjonalności i adekwatności projektowanych rozwiązań
- dążyć do nienakładania nowych obowiązków administracyjnych, a jeżeli nie jest to możliwe, dążyć do ich nakładania jedynie w stopniu koniecznym do osiągnięcia ich celów;
- dążyć do ograniczenia obowiązków informacyjnych, zwłaszcza gdy wymagane informacje są przekazywane przez obowiązanych organom władzy publicznej na podstawie obowiązujących przepisów;
- dążyć do umożliwienia realizacji obowiązków informacyjnych w postaci elektronicznej;
- implementując prawo Unii Europejskiej i prawo międzynarodowe, dążyć do nakładania wyłącznie obowiązków administracyjnych niezbędnych do osiągnięcia celów implementowanych przepisów.
Ograniczanie obowiązków administracyjnych wobec mikro-, małych i średnich przedsiębiorców - czyli test MŚP
Wniosek Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców o przygotowanie oceny funkcjonowania aktu normatywnego
Obowiązkowe bieżące przeglądy deregulacyjne
Wyłączenie stosowania zasad z Prawa przedsiębiorców do wykonywania inicjatywy ustawodawczej przez obywateli
Podstawa prawna:- ustawa z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2018 r., poz. 646);
- Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U. poz. 483, z 2001 r. poz. 319, z 2006 r. poz. 1471 oraz z 2009 r. poz. 946).
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?