Bezpieczne wideokonferencje
Ważne bezpieczeńswo
Nowe technologie otworzyły zupełnie nowe możliwości. Podczas pracy zdalnej, a także kontaktów online z przyjaciółmi i rodziną spowodowanych obecną sytuacją związaną z ograniczeniem rozprzestrzeniania COVID-19, jednym z najczęściej wybieranych sposobów komunikacji są wideokonferencje i połączenia wideo.
W związku z tym pojawiają się obawy, jak bezpiecznie korzystać z szerokiej gamy oferowanych programów, aplikacji i usług oraz jak sprawić, aby ta forma kontaktów zapewniała odpowiedni poziom ochrony danych osobowych.
Poznaj podpowiedzi UODO, jak przeprowadzić wideokonferencję w bezpieczny sposób. Poniżej znajduje się kilka porad dotyczących korzystania z programów, aplikacji i usług, aby zapewnić odpowiedni poziom ochrony danych osobowych.
Przed rozpoczęciem wideokonferencji
Zapoznaj się z ogólnymi warunkami użytkowania lub polityką prywatności programu, z którego chcesz skorzystać.
Sprawdź, czy Twoje rozmowy będą nagrywane i przechowywane.
Zweryfikuj, do jakich celów wykorzystywane będą Twoje dane osobowe.
Sprawdź, o jakie uprawnienia do danych jesteś proszony – lista kontaktów, lokalizacja itp.
Do zainstalowania aplikacji na komputerze użyj oficjalnej strony aplikacji z której chcesz korzystać; w przypadku urządzeń mobilnych wybierz oficjalny sklep – Google Play lub App Store.
Upewnij się, że osoby postronne nie mają dostępu do Twojego ekranu.
Sprawdź, czy aplikacja dysponuje niezbędnymi środkami bezpieczeństwa, takimi jak szyfrowanie. 8. Korzystaj z aplikacji webowych, nie desktopowych.
Zabezpiecz sieć Wi-Fi silnym hasłem.
Przed udostępnieniem swojego ekranu podczas rozmowy zamknij wszystkie okna, tak aby inni uczestnicy konferencji ich nie zobaczyli.
Przy podłączeniu się do telekonferencji korzystaj z kodów dostępu/PIN-ów.
Przeskanuj program do telekonferencji systemem antywirusowym lub antymalware-owym.
W trakcie korzystania z wideokonferencji
Ogranicz ilość podawania danych osobowych – użyj pseudonimu i służbowego adresu e-mail.
Użyj innego hasła, niż używane przez Ciebie w innych usługach.
Nie udostępniaj linków do konferencji w mediach społecznościowych.
Włącz, jeśli to możliwe, domyślną ochronę hasłem spotkania on-line.
Zarządzaj opcjami udostępniania ekranu.
W celu wykonywania rozmów służbowych wykorzystuj dostęp do sieci za pomocą szyfrowanego połączenia VPN.
Nie udostępniaj dokumentów służbowych, za pomocą czatu, który może być publiczny.
Jeżeli to możliwe korzystaj z opcji zamazywania tła (tak, żeby rozmówcy nie widzieli Twojego otoczenia).
Korzystaj z opcji „poczekalnia” tak, abyś mógł kontrolować osoby uczestniczące w telekonferencji, unikniesz przypadkowych lub niechcianych osób.
Logując się do telekonferencji, wyłącz mikrofon i kamerę (włączysz je jak będzie to potrzebne).
Po skorzystaniu z wideokonferencji
Wyłącz mikrofon i kamerę.
Upewnij się, że zakończyłeś spotkanie on-line i zamknąłeś aplikację.
Sprawdź, czy program do telekonferencji nie działa w tle.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?