Co przewiduje ustawa z dnia 12 września 2025 r. o zmianie ustawy – Prawo pocztowe?
Celem ustawy z dnia 12 września 2025 r. o zmianie ustawy – Prawo pocztowe, jak wskazano w uzasadnieniu do projektu ustawy, jest:
- uproszczenie sprawozdawczości operatorów pocztowych wobec Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej, przez: rezygnację z umieszczania w sprawozdaniach nadmiarowych lub zdublowanych danych, wyłączenie z obowiązku sprawozdawczego mikro- i małych operatorów pocztowych oraz operatorów, którzy w danym roku nie świadczyli usług pocztowych, oraz zmianę formy składania sprawozdań z papierowej na elektroniczną;
- optymalizacja kosztów ponoszonych przez operatorów pocztowych w związku z obowiązkiem przechowywania przesyłek niedoręczalnych przez skrócenie terminu obowiązku ich przechowywania z 12 na 6 miesięcy.
Ustawa dokonuje zmian w ustawie z dnia 23 listopada 2012 r. – Prawo pocztowe (Dz.U. z 2025 r. poz. 366 i 820), które polegają na:
- wyłączeniu z obowiązku corocznego przedkładania sprawozdań z działalności pocztowej Prezesowi Urzędu Komunikacji elektronicznej, przez operatora pocztowego, którego roczne przychody, osiągnięte z działalności pocztowej w poprzednim roku kalendarzowym, nie przekroczyły 400 000 złotych;
- zobowiązaniu operatora pocztowego, którego roczne przychody osiągnięte z działalności pocztowej w poprzednim roku kalendarzowym były niższe niż 400 000 złotych, jak również operatora pocztowego, który w poprzednim roku kalendarzowym nie wykonywał działalności pocztowej, do złożenia Prezesowi Urzędu Komunikacji Elektronicznej jedynie oświadczenia odpowiednio o niepodleganiu obowiązkowi przedłożenia sprawozdania z działalności pocztowej albo oświadczenia o niewykonywaniu tej działalności;
- rezygnacji z umieszczania w sprawozdaniach z działalności pocztowej informacji dotyczących okresu wykonywania działalności pocztowej oraz formy prawnej przedsiębiorcy i danych teleadresowych oraz rezygnacji z dołączenia do sprawozdania aktualnego wykazu adresów placówek pocztowych w podziale na jednostki organizacyjne operatora pocztowego i inne wyodrębnione oraz oznaczone przez niego miejsca, w których można zawrzeć umowę o świadczenie usługi pocztowej lub odebrać przesyłkę pocztową lub kwotę pieniężną określoną w przekazie pocztowym oraz jednostki organizacyjne agentów pocztowych;
- zmianie formy składania sprawozdań z działalności pocztowej, a także oświadczeń o niepodleganiu obowiązkowi przedłożenia sprawozdania albo oświadczeń o niewykonywaniu działalność pocztowej, z papierowej na elektroniczną;
- określeniu terminu złożenia sprawozdania z działalności pocztowej, oświadczenia o niepodleganiu obowiązkowi przedłożenia sprawozdania albo o niewykonywaniu działalności pocztowej (do 31 marca każdego roku);
- skróceniu termin przechowywania przesyłek niedoręczalnych z 12 do 6 miesięcy (w przypadku gdy otwarcie przesyłki niedoręczalnej nie umożliwi jej doręczenia albo zwrócenia nadawcy albo gdy nadawca odmówi przyjęcia zwróconej przesyłki zawartość inna niż korespondencja stanowiąca przesyłkę i jej opakowanie podlegać będzie zniszczeniu przez operatora pocztowego, w sposób uniemożliwiający odtworzenie informacji zawartej w przesyłce i na jej opakowaniu, nie wcześniej niż po upływie 6 miesięcy od dnia otwarcia przesyłki);
- uzupełnieniu katalogu przyczyn wykreślenia przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej wpisu z rejestru operatorów pocztowych (wykreślenie nastąpi z powodu niewypełnienia przez operatora pocztowego, przez dwa kolejne lata, obowiązku polegającego na złożeniu Prezesowi Urzędu Komunikacji Elektronicznej oświadczenia o niewykonywaniu działalności pocztowej albo oświadczenia o niepodleganiu obowiązkowi przedkładania sprawozdania z działalności pocztowej z powodu osiągnięcia rocznych przychodów z działalności pocztowej w poprzednim roku kalendarzowym niższych niż 400 000 złotych).
Nowelizacja zawiera przepisy przejściowe. Do przesyłek, które przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy zostały otwarte, jeżeli
otwarcie przesyłki nie umożliwiło jej doręczenia albo zwrócenia nadawcy albo gdy nadawca odmówił przyjęcia zwróconej przesyłki, będą stosowane przepisy dotychczasowe.
Nowe regulacje w zakresie sprawozdawczości z działalności pocztowej oraz składania odpowiednich oświadczeń będą stosowane po raz pierwszy do wypełniania tych obowiązków za rok 2025.
Dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 43 ust. 7 ustawy (tj. rozporządzenie Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 26 listopada 2013 r. w sprawie wzoru formularza służącego do przedkładania Prezesowi Urzędu Komunikacji Elektronicznej sprawozdania z działalności pocztowej) zachowają moc do dnia wejścia w życie nowych przepisów wykonawczych, nie dłużej jednak niż przez okres 3 miesięcy od dnia wejścia w życie nowelizacji.
Kiedy nowe przepisy wejdą w życie?
Ustawa wejdzie w życie z dniem 1 listopada 2025 r.