Automatyczne zatwierdzanie pomocy na rzecz zatrudnienia i wzrostu gospodarczego
7 lipca 2008 r. Komisja Europejska przyjęła rozporządzenie, które wprowadza zasadę automatycznego zatwierdzania środków pomocy, dzięki czemu państwa członkowskie będą mogły udzielać takiej pomocy bez konieczności uprzedniego zgłaszania tego faktu Komisji. Rozporządzenie zatwierdza pomoc na rzecz małych i średnich przedsiębiorstw, badań naukowych, innowacji, rozwoju regionalnego, szkoleń zawodowych, zatrudnienia i kapitału podwyższonego ryzyka.
Rozporządzenie zatwierdza także pomoc przeznaczoną na ochronę środowiska, środki pomocy służące promocji przedsiębiorczości, np. pomoc dla młodych innowacyjnych przedsiębiorców, pomoc dla nowo utworzonych małych przedsiębiorstw w regionach objętych pomocą, a także środki przeciwdziałające takim problemom, jak trudności w dostępie do źródeł finansowania.
Dokument ten ma na celu zachęcanie państw członkowskich do przeznaczania zasobów państwowych na pomoc, która przyniesie korzyści w postaci zwiększenia zatrudnienia i konkurencyjności oraz ograniczanie obciążeń administracyjnych. Nowe rozporządzenie w sprawie wyłączeń grupowych konsoliduje w jednym tekście i ujednolica zasady zawarte dotychczas w pięciu różnych rozporządzeniach oraz rozszerza kategorie pomocy państwa objęte wyłączeniem. Rozporządzenie wejdzie w życie 20 dni po publikacji w Dzienniku Urzędowym.
Celem planu działań w zakresie pomocy państwa z 2005 r. jest stworzenie prostego, zrozumiałego i spójnego zbioru zasad udzielania pomocy przeznaczonej na wspieranie rozwoju gospodarczego bez nadmiernego zakłócania konkurencji. Najlepszym sposobem uproszczenia przepisów jest wprowadzenie „wyłączeń grupowych" zwalniających państwa członkowskie z obowiązku uprzedniego zgłaszania pomocy Komisji.
Rozporządzenie to stanowi również ważne i mające natychmiastowe zastosowanie uzupełnienie Small Business Act, przyjętego przez Komisję 25 czerwca 2008 r. Umożliwi ono państwom członkowskim wspieranie małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) znajdujących się w różnych fazach rozwoju. Pomoc w ramach wszystkich zawartych w rozporządzeniu 26 kategorii pomocy może być udzielana na rzecz MŚP. W zakresie w jakim pomoc ta będzie również dostępna dla dużych przedsiębiorstw, MŚP będą korzystać ze specjalnych dodatków.
Zgodnie z programem Komisji na rzecz lepszych uregulowań prawnych, rozporządzenie ujednolica w miarę możliwości wszystkie aspekty poziome dotyczące różnych właściwych obszarów pomocy. Dlatego rozporządzenie obejmuje treść szeregu istniejących aktów prawnych dotyczących pomocy państwa, przyjętych przez Komisję od 2001 r.: pomocy na rzecz MŚP, pomocy na badania i rozwój dla MŚP, pomocy na zatrudnienie, pomocy na szkolenia oraz pomocy regionalnej. Ponadto rozporządzenie ujmuje pięć kategorii pomocy, które nie były dotychczas objęte wyłączeniem grupowym: pomoc na ochronę środowiska, pomoc na innowacje, pomoc na badania i rozwój dla dużych przedsiębiorstw, pomoc w formie kapitału podwyższonego ryzyka oraz pomoc na rzecz nowych przedsiębiorstw zakładanych przez kobiety. Warunki wyłączenia ostatniego typu środków pomocy są zgodne z przyjętymi niedawno wytycznymi w sprawie pomocy państwa w dziedzinie ochrony środowiska, wytycznymi dotyczącymi kapitału podwyższonego ryzyka oraz programem ramowym w zakresie badań, rozwoju technologicznego i innowacji.
Rozporządzenie rozwija również wytyczne w sprawie pomocy państwa w dziedzinie ochrony środowiska naturalnego, zwalniając z obowiązku zgłoszenia zbiór różnych dotacji przeznaczonych na wspieranie ochrony środowiska naturalnego. Wprowadzone rozporządzeniem uproszczone zasady stanowią dla państw członkowskich kolejne narzędzie wdrażania unijnego planu działań na rzecz klimatu.
Środki pomocy nieujęte w rozporządzeniu niekoniecznie są niezgodne z prawem. Będą one po prostu podlegały tradycyjnej procedurze zgłoszenia - Komisja będzie badać takie zgłoszenia na podstawie obowiązujących wytycznych i zasad ramowych.
Rozporządzenie sankcjonuje kategorie pomocy przeznaczonej na rzecz:
- inwestycji i zatrudnienia w MŚP;
- nowo utworzonych małych przedsiębiorstw założonych przez kobiety;
- usług doradczych dla MŚP;
- udziału MŚP w targach handlowych;
- udostępniania kapitału podwyższonego ryzyka;
- badań i rozwoju;
- technicznych studiów wykonalności;
- kosztów nabycia praw własności przemysłowej przez MŚP;
- badań i rozwoju w sektorze rolnym i rybołówstwa;
- młodych innowacyjnych przedsiębiorców;
- usług doradczych w zakresie innowacji i usług dodatkowych dotyczących innowacji;
- wypożyczania wysoko wykwalifikowanych pracowników;
- szkoleń;
- zatrudnienia pracowników znajdujących się w szczególnie niekorzystnej sytuacji, w formie dopłaty do ich płac;
- zatrudnienia pracowników niepełnosprawnych, w formie dopłaty do ich płac;
- rekompensat dodatkowych kosztów zatrudnienia pracowników niepełnosprawnych;
- inwestycji regionalnych i zatrudnienia;
- nowo tworzonych małych przedsiębiorstw w regionach objętych pomocą;
- inwestycji przekraczających wspólnotowe standardy w zakresie ochrony środowiska;
- nabycia środków transportu przekraczających wspólnotowe standardy w zakresie ochrony środowiska;
- wczesnego przystosowania MŚP do przyszłych standardów ochrony środowiska;
- inwestycji w rozwiązania energooszczędne;
- inwestycji w dziedzinie kogeneracji o wysokiej sprawności;
- inwestycji promujących energię ze źródeł odnawialnych;
- badań środowiskowych;
- środowiska naturalnego, w formie ulg podatkowych.
Rozporządzenie dostępne jest na stronie internetowej.
Źródło: PKPP Lewiatan, www.pkpplewiatan.pl
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?