Co jemy? - Czyli jakość handlowa pieczywa

Zgodnie z Rocznym ramowym planem kontroli Inspekcji JHARS na 2008 rok, w I kwartale wszystkie wojewódzkie inspektoraty JHARS przeprowadziły kontrolę w zakresie jakości handlowej pieczywa pszennego, żytniego i mieszanego, ze szczególnym uwzględnieniem zgodności jakości wskazanego artykułu z deklaracją producenta.  

CEL KONTROLI

Celem kontroli było sprawdzenie jakości handlowej pieczywa, w zakresie zgodności jakości handlowej z wymaganiami ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych oraz zgodności z deklaracją producenta.

ZAKRES KONTROLI

Kontrolę przeprowadzono łącznie w 198 piekarniach (tj. w 7,0% piekarni znajdujących się w ewidencji WIJHARS).

Kontrolą objęto:

  • w zakresie oceny organoleptycznej - 575 partii pieczywa, o łącznej masie 51 ton,
  • w zakresie oznaczania parametrów fizykochemicznych  - 408 partii pieczywa, o łącznej masie 41 ton,
  • w zakresie znakowania - 561 partii pieczywa, o łącznej masie 52 ton.

WYNIKI KONTROLI

  • ocena organoleptyczna

Nieprawidłowości w zakresie cech organoleptycznych stwierdzono w przypadku 12 partii pieczywa (2,1% ogółu skontrolowanych partii), o łącznej masie 0,5 tony (co stanowiło 1,0% skontrolowanej masy).

Nieprawidłowości dotyczyły:

  • wyglądu skórki pieczywa: jasna skórka charakterystyczna dla pieczywa niewypieczonego,
  • zaniżonej w odniesieniu do deklarowanej przez producenta masy produktu.
  • parametry fizykochemiczne

Nieprawidłowości w zakresie parametrów fizykochemicznych ze względu na zaniżoną w odniesieniu do deklarowanej przez producenta zawartość tłuszczu stwierdzono w przypadku 2 partii pieczywa (0,5% ogółu skontrolowanych partii), o łącznej masie 0,03 tony (co stanowiło 0,1% skontrolowanej masy).

  • znakowanie

Nieprawidłowe znakowanie stwierdzono w przypadku 210 partii pieczywa (37,4% ogółu skontrolowanych partii), o łącznej masie 15,9 ton (co stanowiło 30,6% skontrolowanej masy).

Nieprawidłowości dotyczyły:

  • braku informacji o warunkach przechowywania w przypadku pieczywa pakowanego,

  • niepełnej informacji dotyczącej składu pieczywa,

  • nieprecyzyjnego określenia producenta, tj. brak adresu, nazwy lub formy prawnej,

  • braku określenia rodzaju pieczywa,

  • wyszczególnienia składników nie w kolejności malejącej,

  • nieprawidłowego określenia zawartości netto produktu, tj. użycie określenia „waga", „waga netto" zamiast „masa netto" lub braku tego wyrażenia przed ilością nominalną,

  • braku informacji o terminie przydatności do spożycia lub daty minimalnej trwałości oraz poprzedzenia daty minimalnej trwałości nieprawidłowym wyrażeniem, tj. „należy spożyć do" „data ważności", „data spożycia" zamiast „najlepiej spożyć przed",

  • umieszczania tolerancji wagowej przy określeniu ilości nominalnej pieczywa,

  • braku informacji o zastosowanej substancji dodatkowej,

  • braku numeru partii produkcyjnej,

  • braku wykazu składników,

  • braku informacji o wyprodukowaniu pieczywa z ciasta głęboko mrożonego.


Inne ustalenia z kontroli

  • warunki składowania i transportu pieczywa

Zastrzeżenia wniesiono do:
- braku monitoringu temperatury i wilgotności względnej w pomieszczeniach magazynowych w 35 piekarniach (17,7% ogółu skontrolowanych podmiotów),
- niewłaściwego stanu technicznego pomieszczeń magazynowych w 17 piekarniach (8,6% ogółu skontrolowanych podmiotów),
- przechowywania w magazynie przeterminowanych surowców w 15 piekarniach
(7,6% ogółu skontrolowanych podmiotów),
- braku sprzętu kontrolno pomiarowego w 9 piekarniach (4,5% ogółu skontrolowanych podmiotów).

  • kontrola jakości surowców oraz pieczywa prowadzona przez przedsiębiorcę

W toku kontroli ustalono:
- większość piekarni do wypieku pieczywa używała mąki charakteryzującej się dobrą jakością, która pochodziła od stałych dostawców,
- piekarnie opracowały dokumenty zakładowe, opisujące proces produkcji oraz tryb postępowania z pieczywem nieodpowiadającym wymaganiom jakości, które najczęściej przekazywano na pasze lub utylizowano, 
- stosowanie w 27 piekarniach do produkcji pieczywa karmelu jako barwnika, który
nie może być dodawany do chleba w świetle przepisów rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 23 kwietnia 2004 roku w sprawie dozwolonych substancji dodatkowych i substancji pomagających w przetwarzaniu.

  • prawidłowość pakowania i paczkowania pieczywa

Kontrola prawidłowości pakowania i paczkowania wykazała, że 42 piekarnie, w których przeprowadzono kontrolę jakości handlowej pieczywa, używały przyrządy pomiarowe niemające cech legalizacji (21,0% skontrolowanych podmiotów).

  • wymagania formalno-prawne

W wyniku kontroli stwierdzono, że 76 kontrolowanych piekarni (w tym 21 podmiotów dokonało zgłoszenia działalności w trakcie trwania kontroli) nie dopełniło obowiązku zgłoszenia podjęcia działalności gospodarczej w zakresie produkcji, składowania, konfekcjonowania i obrotu, do właściwego miejscowo Wojewódzkiego Inspektora Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych, co stanowi 38,0% ogółu skontrolowanych podmiotów.

Należy zaznaczyć, że większość podmiotów, które nie dopełniły obowiązku zgłoszenia podjęcia działalności gospodarczej, rozpoczęło działalność przed wejściem w życie ustawy z dnia 21 grudnia 2000 roku o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych.


SANKCJE

W związku z zaistniałymi nieprawidłowościami w zakresie jakości handlowej pieczywa, wojewódzkie inspektoraty JHARS zastosowały następujące sankcje:

- wydano ogółem 117 decyzji administracyjnych, w tym:

  • 42 decyzje administracyjne nakazujące dostosowanie oznakowania do obowiązujących przepisów na partie o łącznej masie 3.591 kg,

  • 41 decyzji administracyjnych zakazujących wprowadzania artykułu rolno-spożywczego do obrotu do czasu właściwego oznakowania oraz ze względu na niewłaściwą jakość, na partie o łącznej masie 6.101 kg,

  • 22 decyzje administracyjne nakazujące zniszczenie przeterminowanych surowców, np. mieszanek piekarniczych, siemienia lnianego, cebulowego posypu, na partie o łącznej masie 268 kg,

  • 9 decyzji administracyjnych zakazujących składowania surowców do wypieku pieczywa, np. mąki pszennej i żytniej, w nieodpowiednich warunkach, na partie o masie 46.790 kg,

  • 1 decyzję określającą rodzaj i stopień wad towaru, na partię o łącznej masie 30 kg,

  • 2 decyzje umarzające wszczęte postępowanie administracyjne,

- nałożono 172 grzywny w drodze mandatu karnego na łączną kwotę 33.750 zł
na osoby odpowiedzialne za stwierdzone nieprawidłowości, w związku z:

  • niewłaściwym oznakowaniem artykułu rolno-spożywczego,

  • wprowadzaniem do obrotu artykułu o niewłaściwej jakości handlowej,

  • brakiem cech legalizacji wag,

  • niewłaściwym stanem sanitarnym pomieszczeń magazynowych,

  • niedopełnieniem obowiązku zgłoszenia działalności do właściwego miejscowo Wojewódzkiego Inspektora Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych.

Przekazano 17 informacji do Inspekcji Sanitarnej w związku z niewłaściwymi warunkami sanitarnymi panującymi w magazynach surowców i wyrobów gotowych stwierdzonymi
w kontrolowanych jednostkach.

Poinformowano Inspekcję Handlową o nieprawidłowościach w zakresie znakowania pieczywa stwierdzonych w 14 kontrolowanych podmiotach.

Zgodnie z właściwością rzeczową jedną sprawę przekazano do Sądu Grodzkiego z powodu odmowy przyjęcia nałożonego mandatu karnego oraz jedną sprawę skierowano do organów ścigania ze względu na podejrzenie prowadzenia produkcji pieczywa poza ewidencją w związku ze znacznymi różnicami między rzeczywistą ilością mąki znajdującej się w magazynie, a ilością tego surowca wynikającą z dokumentacji zakupu.
 

PODSUMOWANIE I WNIOSKI

Kontrolę jakości handlowej pieczywa pszennego, żytniego i mieszanego przeprowadzono w 198 piekarniach (tj. w 7,0% piekarni znajdujących się w ewidencji WIJHARS) na terenie 16 województw.

Stwierdzone w wyniku przedmiotowej kontroli nieprawidłowości dotyczyły przede wszystkim znakowania oraz w niewielkim stopniu parametrów fizykochemicznych (0,5%, ogółu skontrolowanych w tym zakresie partii), które nie spełniały deklaracji producenta z powodu zaniżonej zawartości tłuszczu.

W porównaniu do kontroli przeprowadzonej w 2007 roku nieznacznie wzrósł odsetek partii pieczywa zdyskwalifikowanego ze względu na masę (z 1% w 2007 roku do 2% w I kwartale 2008 roku), zmalał natomiast o 4 punkty procentowe odsetek partii pieczywa zakwalifikowanego na podstawie oceny punktowej do najniższych poziomów jakości, tj. III i IV (z 13% w 2007 roku do 9% w I kwartale 2008 roku) oraz wzrósł o 4 punkty procentowe odsetek partii pieczywa zakwalifikowanego do najwyższego poziomu jakości - I (z 61% w 2007 roku do 65% w I kwartale 2008 roku). Na niezmienionym poziomie pozostał odsetek partii pieczywa zakwalifikowanego do II poziomu jakości i wynosił 24,0%.
Powyższe wyniki wskazują na poprawę jakości pieczywa. Może to wynikać, ze stosowania do wypieku pieczywa surowców o dobrej jakości i doskonalenia przez piekarzy receptur, które mają wpływ na poprawę cech organoleptycznych głównie wyglądu zewnętrznego, barwy i grubości skórki, a także elastyczności i porowatości miękiszu.
Zaobserwowano także spadek o 7 punktów procentowych (z 44,8% - 2007 roku na 37,4% - I kwartał 2008 roku) udziału partii pieczywa niewłaściwie oznakowanego. Nadal utrzymujący się na wysokim poziomie odsetek partii pieczywa niewłaściwie oznakowanych może, wynikać m.in. z niezrozumienia przez producentów obowiązujących przepisów dotyczących znakowania.

Stwierdzone u producentów nieprawidłowości w zakresie znakowania wskazują na potrzebę kontynuacji przez Inspekcję JHARS kontroli pieczywa w tym zakresie.

Źródło: Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych, www.ijhar-s.gov.pl


A.J.
Zespół e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika