Drogi krajowe też będą płatne

Urządzenia zliczające opłaty będą stały przy 650 km autostrad, około 570 km dróg ekspresowych oraz 520 km dróg krajowych. System elektronicznego poboru opłat zostanie wprowadzony na nasze drogi w przyszłym roku.

Winiety zostaną zastąpione od 1 lipca 2011 roku przez tzw. „opłatę elektroniczną”. Przy bramkach umieszczonych na drogach będą musieli się zatrzymać wszyscy kierowcy, prowadzący pojazdy o całkowitej masie powyżej 3,5 tony oraz autobusy.

Ministerstwo Infrastruktury opublikowało właśnie projekt rozporządzenia w sprawie wykazu dróg krajowych lub ich odcinków, na których pobiera się opłatę elektroniczną. Projekt stanowi, że już od lipca przyszłego roku opłatami zostanie objętych 650 km autostrad, około 570 km dróg ekspresowych oraz około 520 km dróg krajowych dwujezdniowych.

Porady prawne

Resort planuje rozbudowę systemu tak, aby w roku 2014 obejmował 4,4 tys. km dróg (bez autostrad koncesjonowanych). Planuje się również włączenie do systemu dróg alternatywnych. Chodzi m.in. o wybrane trasy, które są równoległe do dróg krajowych.

- Trzeba to zrobić, aby nie dopuścić do ucieczki ruchu na drogi pozostające poza systemem, co w konsekwencji mogłoby doprowadzić do zwiększenia kosztu eksploatacji, w tym utrzymania dróg alternatywnych – uzasadnia ustawodawca.

Elektroniczny system poboru opłat ma generować wyższe przychody w porównaniu z tymi, jakie są generowane w systemie winietowym.

Rada Ministrów przygotowała z kolei projekt rozporządzenia w sprawie obliczania maksymalnej stawki opłaty elektronicznej. Dokument ustala sposób wyliczania stawki za przejechany kilometr. Zaznaczono w nim, że nie może ona przekroczyć 2 złotych.

Opłata będzie odrębnie obliczana dla danej klasy technicznej dróg krajowych lub jej odcinka. Ma ponadto uwzględniać koszty przygotowania do realizacji inwestycji drogowej, kosztów budowy drogi krajowej, koszty jej funkcjonowania, koszty poboru opłaty elektronicznej oraz koszty eksploatacji danej drogi.

Rozpatrywane jest również zróżnicowanie opłaty w zależności od wpływu pojazdu na środowisko.

Dariusz Madejski, e-prawnik.pl


Zespół
e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

  • @ 2012-12-11 17:31:05

    Ktoś zapomniał ,że w tym kraju już płacimy PODATEK DROGOWY !!! przy paliwie.Jakie prawo zezwala 2 razy to samo opodatkowywać ? -tylko bezprawie na to zezwala ,więc pora zaskarżyć chory pomysł do Strasburga zanim zdążą oskubać ludzi,bo nawet jak przegrają to co wzięli nie oddadzą ludziom. Przykład: opłaty za samochody z importu.

  • m.jarecki 2012-05-19 01:31:22

    Jeżeli pociągi płacą za tory to ciężarówki powinny płacić za drogi.Jedem samochód ciężarowy niszczy drogę tyle co 100.000 osobowych.Z tego powodu transport kolejowy upada.

  • POpelina 2012-05-19 00:09:33

    a bedzie lepiej nadchodzi pelna wladza jednej partii - beda robic co im sie bedzie podobalo, czy chcecie czy nie

  • Piopio 2012-05-18 09:05:55

    Polska najbardziej restrykcyjnym dla kierowców krajem na Świecie. Po radarach i innych pułapkach co kilkaset metrów /m.in. nieuzasadnione ograniczenia prędkości/ drakońskie opłaty na każdym kroku. Wszystko w trosce o bezpieczeństwo... własnej kasy.

  • cat 2012-05-18 08:30:02

    wieksze wplywy.... chuba komus ma mozg padlo. takie koszty przeniosa sie wprost na ceny wszystkich towarow i uslug. rozjedzie sie inflaacja a sfera budzetowa zazada podwyzek. tak sie to skonczy.

  • km 2012-05-18 07:48:15

    2 zł za km !!! Czyli za 100 km - 200 zł. Chyba komuś bardzo mocno brakuje gotówki. A drogi równoległe to bajka. A poza tym to, będą to pewnie już nie drogi podlegające rządowi lecz drogi powiatowe lub gminne - a samorządy rząd ma gdzieś.


Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika