Gminy przechodzą na elektronikę. Dziś ostatni dzień

Po 31 sierpnia rejestracja aktów stanu cywilnego będzie się odbywała wyłączanie elektronicznie - w rejestrze Baza Usług Stanu Cywilnego. Zdecydowana większość urzędów stanu cywilnego w Polsce pracuje w systemie elektronicznym w pełnym zakresie. Niektóre gminy prowadzą jeszcze rejestrację w systemie mieszanym.

1 września br. kończy się okres przejściowy, w którym urzędy stanu cywilnego mogły prowadzić rejestrację stanu cywilnego w starym systemie papierowym. Ministerstwo Spraw Wewnętrznych na bieżąco monitoruje stopień przechodzenia urzędów stanu cywilnego na nowy system. Według danych z urzędów wojewódzkich na 25 sierpnia br. zdecydowana większość urzędów stanu cywilnego w Polsce pracuje w systemie elektronicznym w pełnym zakresie. Niektóre gminy - wykorzystując okres przejściowy - przeszły na system elektroniczny częściowo. Oznacza to, że stosowały system mieszany np. rejestrację zgonów prowadzą już w rejestrze Baza Usług Stanu Cywilnego (BUSC), natomiast poza BUSC (w formie papierowej) dokonują rejestracji np. urodzeń.

Okres przejściowy wprowadzono wychodząc naprzeciw oczekiwaniom gmin i dbając o dotychczasowy standard obsługi obywateli. W tym czasie urzędy stanu cywilnego mogły alternatywne dokonywać określonych czynności w formie tradycyjnej, papierowej na podstawie dotychczasowych przepisów prawa. Zastosowanie tego przepisu było fakultatywne i uzależnione od decyzji kierownika urzędu stanu cywilnego.

Urzędy stanu cywilnego, w których pojawiają się utrudnienia związane z koniecznością ostatecznego przejścia na nowy system, mogą skorzystać z pomocy zespołu złożonego z pracowników m.in. Centralnego Ośrodka Informatyki MSW. Specjalna grupa wspiera i będzie wspierać w terenie gminy, które stosują jeszcze system mieszany. Priorytetem Ministerstwa Spraw Wewnętrznych jest płynne przejście urzędów stanu cywilnego na nowy sposób rejestracji.

Od 1 marca br. w nowym Systemie Rejestrów Państwowych (SRP) zarejestrowano: 712 tys. aktów urodzenia, 365,5 tys. aktów małżeństwa i 224,5 tys. aktów zgonu.

Przypominamy, że do 1 marca br. musieliśmy osobiście jechać do miejsca, w którym przechowywany był nasz akt (w przypadku aktu urodzenia miejscowość, w której przyszliśmy na świat). Dla wielu z nas pozyskanie odpisu oznaczało konieczność długiej podróży i brania urlopu w pracy. Dzięki wprowadzonym zmianom po 1 marca możemy udać się do wybranego urzędu stanu cywilnego i poprosić o odpis. Jeśli nasz akt trzeba będzie wprowadzić do systemu, na odpis być może będzie trzeba poczekać kilka dni, ale nie będziemy musieli już nigdzie jeździć.

Źródło: Ministerstwo Spraw Wewnętrznych

Obserwuj nas na:

Potrzebujesz porady prawnej?

KOMENTARZE (0)

Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!


Dodaj komentarz

DODAJ KOMENTARZ

ZOBACZ TAKŻE:

  • 2.8.2018

    Zmiana terminów przedawnienia roszczeń

    Chcąc dochodzić naszych roszczeń zawsze musimy pamiętać o terminach przedawnienia. Jest to istotne, albowiem upływ terminu przedawnienia, może spowodować wyłączenie możliwości dochodzenia przed (...)

  • 26.7.2018

    Koniec gminy Ostrowice

    Nowa ustawa ma na celu stworzenie podstaw prawnych zniesienia gminy Ostrowice oraz włączenia jej terytorium do gmin sąsiednich bez przenoszenia na gminy ciężarów związanych z obsługą i spłatą (...)

  • 22.10.2013

    Umowa najmu lokalu - jak bezpiecznie ją zawrzeć? Podstawowe obowiązki wynajmującego i najemcy

    W umowie najmu lokalu wynajmujący zobowiązuje się do oddania najemcy lokalu do używania. Najemca natomiast zobowiązuje się płacić w zamian określony czynsz. Zgodnie z nowelizacją Kodeksu cywilnego (...)

  • 18.11.2018

    Opłata za posiadanie psa

    Niektóre gminy wymagają opłaty za posiadanie tych zwierząt. Sprawdź, czy powinieneś zapłacić i na jakich zasadach.

  • 17.11.2018

    Uporządkuj wpisy w CEIDG

    Przedsiębiorcy, którzy mają więcej niż jeden aktywny lub zawieszony wpis w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, powinni wiedzieć, że wiele wpisów jednego (...)