Jakie prawa podczas świątecznych zakupów?

Przed świętami kupujemy więcej i często w ostatniej chwili. Zanim wejdziemy do sklepu, warto poznać swoje prawa.

Podczas świątecznych zakupów zdarza się nabyć całkowicie niepotrzebny produkt. Przyznaje się do tego 20 proc. badanych przez UOKiK respondentów. Niektóre towary możemy zwrócić, inne nie zawsze będziemy mogli oddać.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów postanowił przypomnieć konsumentom o ich prawach i podpowiada na co zwracać uwagę, kupując produkty na świąteczny stół.

Urząd zwraca uwagę, że „termin przydatności do spożycia” i „data minimalnej trwałości” to nie to samo.

- Data minimalnej trwałości dotyczy okresu, do którego prawidłowo przechowywany lub transportowany produkt spożywczy zachowuje wszystkie swoje właściwości. Na produktach znajdziemy więc napis: „najlepiej spożyć przed …” – tłumaczy Małgorzata Cieloch, rzecznik prasowy UOKiK.

Porady prawne

- Natomiast termin przydatności do spożycia określa się wyrażeniem „należy spożyć do …” i oznacza on, że po danym dniu produkt nie nadaje się do spożycia. Znajdziemy go na nietrwałych i łatwo psujących się artykułach spożywczych, mięsnych, sałatkach czy nabiale – wyjaśnia Urząd.

Kupując jaja powinniśmy zwrócić uwagę na informację o ich liczbie, klasie jakości (A, B), klasie wagowej  (S, M, L, XL) czy metodzie chowu kur. Cyfra „0” oznacza tutaj chów ekologiczny, 1– na wolnym wybiegu, 2 – ściółkowy, a 3 chów klatkowy.

Jeżeli zauważymy na półce sklepowej towar z tzw. gratisem, to sprawdźmy czy dodatek jest rzeczywiście darmowy. – Może się okazać, że za taki zestaw będziemy musieli zapłacić więcej niż gdybyśmy każdą z tych rzeczy kupili osobno – przestrzega Małgorzata Cieloch.

Wkładając produkty do koszyka pamiętajmy również, że ewentualny zwrot towaru, który nie ma wad, zależy wyłącznie od dobrej woli sprzedawcy.

Sklepikarz musi uwzględnić reklamację w sytuacji, gdy produkt okaże się niezgodny z umową. Każdą taką rzecz możemy reklamować w ciągu dwóch lat od zakupu, nie później jednak niż w ciągu dwóch miesięcy od wykrycia wady.

Krótsze terminy reklamacji dotyczą żywności. Na zwrot nieświeżego czy przeterminowanego produktu mamy 3 dni. W przypadku towaru paczkowanego termin ten jest liczony od chwili otwarcia opakowania, w przypadku żywności sprzedawanej luzem – od momentu zakupu.

- Do złożenia reklamacji niezbędny jest dowód zakupu, którym jest nie tylko paragon, ale również faktura, potwierdzenie płatności kartą czy wydruk z konta – przypomina UOKiK.

Co zrobić, gdy sprzedawca odmawia przyjęcia reklamacji? - Zwróćmy się do miejskiego lub powiatowego rzecznika konsumentów, których dane kontaktowe znajdziemy na stronie internetowej UOKiK – radzi Małgorzata Cieloch.

Dariusz Madejski, e-prawnik.pl


Zespół
e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika