Karuzela podatkowa przestała się kręcić

W dniu 5 maja br. funkcjonariusze Centralnego Biura Śledczego dokonali kolejnych zatrzymań osób, podejrzanych o udział w oszustwie podatkowym typu „karuzelowego" w podatku VAT na znaczną szkodę Skarbu Państwa.

Działania te mają związek ze skoordynowanymi i prowadzonymi na terenie całego kraju na szeroką skalę kontrolami skarbowymi, w związku z ujawnionym nadużyciem w podatku VAT na łączną kwotę, co najmniej, 79 mln zł - z tytułu wprowadzenia do obrotu prawnego faktur w kwocie 439 mln zł, dokumentujących czynności niedokonane w obrocie telefonami komórkowymi i innymi towarami.

Zatrzymania dotyczą określonego wątku sprawy wyłudzeń podatku VAT w wysokości 37,6 mln zł.

Działania organów ścigania są efektem wielomiesięcznej, ścisłej współpracy organów kontroli skarbowej Ministerstwa Finansów z Prokuraturą Apelacyjną w Krakowie i mają bezpośredni związek z materiałem dowodowym uzyskanym przez Urzędy Kontroli Skarbowej z Gdańska, Bydgoszczy, Krakowa i Poznania w kontroli podmiotów dokonujących wewnątrzwspólnotowego obrotu telefonami komórkowymi i innymi towarami. Są elementem realizacji priorytetowych zadań kontroli skarbowej, ukierunkowanych na zwalczanie zorganizowanej przestępczości podatkowej.

Kontrole zostały uruchomione w związku z rozpoznaniem przez służby skarbowe nowych rodzajów oszustw o charakterze „karuzelowym" z udziałem podmiotów z wielu krajów członkowskich Unii Europejskiej, w tym podmiotów krajowych.

Po wejściu Polski do Unii Europejskiej zaobserwowano bowiem zjawisko wykorzystywania w kraju, na olbrzymią skalę, do nadużyć w podatku VAT wspólnego dla UE, zharmonizowanego mechanizmu opodatkowania obrotu towarowego w kraju „przeznaczenia" towaru. W praktyce oznacza to opodatkowanie wewnątrzwspólnotowych transakcji przez nabywcę towaru (przy jednoczesnym zwolnieniu dostawcy z opodatkowania), co przy swobodnym przepływie towarowym ułatwia pozorowanie dostaw na podmioty nie wywiązujące się z obowiązków podatkowych i w konsekwencji unikanie zapłaty należnego podatku VAT w transakcjach między podmiotami z różnych państw członkowskich UE. Brak kontroli granicznych ułatwia wielokrotny obieg tych samych towarów pomiędzy tymi samymi podmiotami funkcjonującymi w organizacji przestępczej na terytorium co najmniej dwóch państw członkowskich (w przedmiotowej sprawie występują podmioty z siedmiu państw UE).

Porady prawne

Jednocześnie brak granic umożliwia symulacje obiegu towarów bez ponoszenia kosztów transport - z udziałem wielu firm pośredniczących, w celu utrudnienia wykrycia oszustwa.

Ujawniony proceder można zdefiniować jako: Oszustwo popełnione przy użyciu systemów i mechanizmów mających na celu uchylanie się od obowiązku dotyczącego podatku VAT poprzez niezapłacenie VAT należnego lub nieuprawnione domaganie się zwrotu VAT dzięki procederowi obejmującego firmy działające w otoczeniu międzynarodowym.

Zdiagnozowany przypadek „karuzeli podatkowej" to wyrafinowane przestępstwo popełniane w sposób świadomy i zorganizowany, wykorzystujące konstrukcję podatku od wartości dodanej, w którym wyrażenie „karuzela" odnosi się do sposobu, w jaki sprzedawane towary krążąc między poszczególnymi podmiotami zaangażowanymi w przestępczy łańcuch dostaw „wracają" do państw pochodzenia i do pierwszego ogniwa w łańcuchu. Podmiot ten jako wiodący inicjuje następnie kolejny obrót z udziałem tych samych firm. W dostawach nie występuje nigdy ostateczny nabywca ( zamknięty krąg transakcji). Transakcje odbywają się bardzo szybko, często w ciągu 1-2 dni „przechodzą" przez podmioty z wielu krajów UE.

Istotną cechą ujawnionego oszustwa „karuzelowego"jest włączenie w łańcuch dostaw tzw. „znikających podatników", nazywanych również „słupami". Zysk wypracowany przez organizację przestępczą, równy jest wielokrotności kwot VAT niezapłaconych do budżetu państwa członkowskiego, na terytorium którego operują podmioty pełniące rolę znikającego podatnika (w tym przypadku w Polsce). Podatek ten jest wyłudzany na kolejnych etapach sztucznego łańcucha dostaw min. przez znaną na krajowym rynku firmę z branży sprzedaży telefonów komórkowych.

Rzeczywistym celem przeprowadzonych transakcji, jak ustalono, nie są racje gospodarcze (brak ekonomicznego uzasadnienia) lecz nieuprawnione uzyskanie korzyści podatkowych związanych z pozorowanymi transakcjami wewnątrzwspólnotowymi w celu wyłudzenia podatku VAT. Zgromadzono dowody świadczące o świadomym udziale zaangażowanych w proceder uczestników, pełniących w oszustwie określone, przypisane im, funkcje.

Ujawniony przypadek charakteryzuje się wysokim stopniem zorganizowania przestępczej „karuzeli" w wewnątrzwspólnotowym obrocie telefonami komórkowymi poprzez zmodyfikowanie na pewnym etapie modelowej koncepcji oszustwa i zastosowanie tzw.

karuzeli „przeciwstawnej" w obrocie innymi towarami - żarówkami ksenonowymi i końcówkami wtryskiwaczy. Złożony stan faktyczny sprawy wymagał od służb skarbowych zastosowania odpowiednich, wszechstronnych czynności dowodowych, w tym prowadzonych w ramach międzynarodowej pomocy prawnej.

W celu zacieśnienia współpracy międzynarodowej służącej uzyskaniu dowodów na istnienie karuzeli uruchomiono z inicjatywy polskiej administracji podatkowej kontrolę wielostronną (kontrole równoczesne), obejmującą kilka państw członkowskich UE. Polska jest Koordynatorem Projektu, finansowanego w części z unijnego programu FISCALIS 2013.
Prowadzono również szerokie działania w zakresie współpracy poszczególnych urzędów kontroli skarbowej z wywiadem skarbowym Ministerstwa Finansów, organami ścigania, w tym w zakresie prac Zespołu Koordynacyjnego, powołanego przez Komendanta Głównego Policji i Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej.

Istotnym efektem działań kontroli skarbowej jest eliminacja z rynku podmiotów zakłócających konkurencję, których działanie narusza w istotny sposób zasadę sprawiedliwego opodatkowania. Przedmiotowe działania organów kontroli skarbowej realizowane wspólnie z organami ścigania przyczyniły się do rozbicia przestępczych łańcuchów dostaw i w efekcie - z uwagi na bieżący i cykliczny charakter zdiagnozowanego oszustwa - zapobiegły stratom Skarbu Państwa w trudnym do oszacowania rozmiarze - liczonym w setkach milionów złotych.

Uzasadnione jest twierdzenie, iż faktyczna skala oszustw w podatku VAT na szkodę RP, w tym z tytułu funkcjonowania karuzel podatkowych może osiągać rozmiary zniekształcające statystyki gospodarcze w zakresie szeroko rozumianych deklarowanych transakcji importowo - eksportowych. W sprawozdaniu Parlamentu Europejskiego podano, że szacunkowe ogólne (bezpośrednie i pośrednie) straty podatkowe w skali roku spowodowane oszustwami wahają się w granicach od 200 do 250 mld EUR, co stanowi 2,25% PKB Unii Europejskiej - z czego kwota 40 mld EUR jest pochodną nadużyć związanych z podatkiem VAT i obejmuje szacunkowo 10% należności z tytułu podatku VAT.

Zdając sobie sprawę ze skali zjawiska Ministerstwo Finansów realizuje określoną kompleksową strategię zwalczania oszustw w podatku VAT, czego efektem są również wspólne działania kontroli skarbowej i organów ścigania. 

Źródło: www.mf.gov.pl


A.J.
Zespół e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika