Kary za kolejowy kartel

Nieuprawnione dzielenie się klientami, wymiana poufnych informacji, ustalanie cen poza grą rynkową - to główne zarzuty, jakie spowodowały nałożenie przez Komisję Europejską prawie 50 mln euro grzywy na trzy firmy kolejowe. Zmowa, którą KE nazwała kartelem, funkcjonowała od 2004 do 2012 r. Komisja wszczęła postępowanie m.in. na podstawie niezapowiedzianych kontroli przeprowadzonych w czerwcu 2013 r.

Komisja Europejska nałożyła grzywny w wysokości 49 154 000 euro na przedsiębiorstwo Express Interfracht, część austriackiego operatora zasiedziałego linii kolejowych Österreichische Bundesbahnen („ÖBB”), oraz przedsiębiorstwo Schenker, część niemieckiego operatora zasiedziałego linii kolejowych Deutsche Bahn AG („DB”), za udział w kartelu, co jest naruszeniem unijnych przepisów antymonopolowych na rynku usług towarowych tzw.
Porady prawne
pociągów odcinkowych bezpośrednich. Trzy przedsiębiorstwa ustalały ceny i dzieliły się klientami swoich usług „Balkantrain” i „Soptrain” w Europie przez prawie osiem lat.

Szwajcarskie przedsiębiorstwo Kühne Nagel, jedno z największych w europejskim sektorze transportu i logistyki, również uczestniczyło w kartelu, ale nie zostało obciążone grzywną, ponieważ uzyskało zwolnienie na podstawie obwieszczenia Komisji z 2006 r. w sprawie łagodzenia kar za ujawnienie istnienia kartelu. Grzywny przedsiębiorstw Express Interfracht oraz Schenker zostały obniżone na podstawie obwieszczenia w sprawie łagodzenia kar w zamian za współpracę podczas postępowania. Jako że wszystkie trzy przedsiębiorstwa zawarły ugodę z Komisją, nałożone grzywny zmniejszono o kolejne 10 proc.

Komisarz Margrethe Vestager, odpowiedzialna za politykę konkurencji, stwierdziła: - Jestem bardzo rozczarowana faktem, że projekt mający na celu podniesienie wydajności transportu i promowanie przyjaznych środowisku przewozów towarowych skończył jako kartel. Unia Europejska potrzebuje rynków kolejowych przewozów towarowych, aby sprawnie funkcjonować w oparciu o skuteczną konkurencję i nie ulegać partykularnym interesom ze szkodą dla klientów.

„Pociągi odcinkowe bezpośrednie” tworzą system transportu kolejowego towarów bez konieczności rozdzielania wagonów między stacjami ani ich przechowywania w jakikolwiek sposób. Pozwala to zaoszczędzić czas i pieniądze klientom z wielu branż, zwłaszcza przewożącym duże ilości towarów. Zasadniczo takie pociągi są ekonomicznie bardziej wydajne niż tradycyjny kolejowy transport towarowy, zwłaszcza w przypadku przewozu jednej kategorii towaru.

Pociągami odcinkowymi bezpośrednimi należącymi do kartelu, „Balkantrain” i „Soptrain”, zarządzały wspólnie Kühne Nagel, Express Interfracht oraz Schenker. „Balkantrain” zapewnia połączenia między Europą Zachodnią i Środkową a Europą Południowo-Wschodnią. „Soptrain” łączy Europę Środkową z Rumunią.

Zespół
e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika