Komisja przedstawia zmieniony wniosek dot. unijnej reformy telekomunikacyjnej

Komisja Europejska publikuje nowe dokumenty prawne dotyczÄ…ce unijnej reformy sektora telekomunikacji, w których uwzglÄ™dnione zostaÅ‚y wyniki gÅ‚osowania Parlamentu Europejskiego z dnia 24 wrzeÅ›nia 2008 r. oraz dyskusji trwajÄ…cych obecnie w Radzie. W listopadzie 2007 r. Komisja przedstawiÅ‚a propozycje dotyczÄ…ce reformy unijnych przepisów w dziedzinie telekomunikacji, których celem byÅ‚oby stworzenie jednolitego unijnego rynku telekomunikacyjnego, a tym samym wzmocnienie praw konsumentów i przedsiÄ™biorców, zwiÄ™kszenie konkurencyjnoÅ›ci oraz przyciÄ…gniÄ™cie inwestycji z myÅ›lÄ… o przyspieszeniu upowszechniania siÄ™ usÅ‚ug transgranicznych i bezprzewodowego szerokopasmowego dostÄ™pu dla wszystkich (IP/07/1677). Nowe dokumenty przedstawione przez KomisjÄ™ zostanÄ… omówione podczas posiedzenia Rady Ministrów Telekomunikacji w dniu 27 listopada. Zasadniczy element kompromisu stanowi utworzenie nowego, maÅ‚ego i niezależnego biura europejskich regulatorów telekomunikacji, którego zadaniem jest wsparcie Komisji przy zwiÄ™kszaniu spójnoÅ›ci Å›rodków regulacyjnych na europejskich rynkach telekomunikacji. Oczekuje siÄ™, że nowe ramy prawne zacznÄ… obowiÄ…zywać we wszystkich 27 paÅ„stwach czÅ‚onkowskich UE do 2010 r.

„Parlament Europejski i Rada zgadzajÄ… siÄ™ z KomisjÄ… co do potrzeby wzmocnienia jednolitego unijnego rynku telekomunikacyjnego. Kolejnym krokiem jaki należy wykonać teraz, po osiÄ…gniÄ™ciu konsensu w sprawie celów, jest porozumienie w sprawie konkretnych dokumentów legislacyjnych. Zamierzeniem dokumentów opublikowanych w dniu dzisiejszym przez KomisjÄ™ jest uÅ‚atwienie pracy twórcom europejskiego prawa. SkupiliÅ›my siÄ™ na tym, co ważne, a opuÅ›ciliÅ›my to, co nie jest istotne w tym momencie", powiedziaÅ‚a Viviane Reding, unijna komisarz odpowiedzialna za telekomunikacjÄ™. „Mam nadziejÄ™, że pomoże to Francji, sprawujÄ…cej obecnie przewodnictwo w Radzie, w dokonaniu istotnych postÄ™pów w pracach nad unijnÄ… reformÄ… telekomunikacyjnÄ… w zwiÄ…zku z nadchodzÄ…cym posiedzeniem Rady w dniu 27 listopada."

Zmieniony wniosek Komisji dotyczÄ…cy unijnej reformy telekomunikacyjnej obejmuje nastÄ™pujÄ…ce gÅ‚ówne punkty:

1. Europejski urzÄ…d ds. telekomunikacji, którego stworzenie zaproponowaÅ‚a Komisja, bÄ™dzie znacznie mniejszy niż poczÄ…tkowo przewidywano, zarówno pod wzglÄ™dem rozmiaru, jak i kompetencji.

Zgodnie z życzeniem wyrażonym przez Parlament i RadÄ™, bÄ™dzie to niewielkie i wydajne biuro ukierunkowane na regulowanie telekomunikacji i nie bÄ™dzie posiadaÅ‚o kompetencji w zakresie widma i bezpieczeÅ„stwa sieci. W przeciwieÅ„stwie do pierwotnego wniosku Komisji, Europejska Agencja ds. BezpieczeÅ„stwa Sieci i Informacji (ENISA) nie zostanie połączona z nowym biurem i bÄ™dzie w dalszym ciÄ…gu dziaÅ‚ać osobno, zgodnie z życzeniem wyrażonym przez Parlament i RadÄ™. Zgodnie ze stanowiskiem wyrażonym niedawno przez EuropejskÄ… GrupÄ™ Regulatorów (ERG) , niezależne krajowe organy regulacyjne stanowić bÄ™dÄ… zrÄ…b nowego urzÄ™du pod nazwÄ… Organ Europejskich Regulatorów Telekomunikacji, która to nazwa ma podkreÅ›lać tÄ™ zmianÄ™ podejÅ›cia. Szefowie krajowych organów regulacyjnych ds. telekomunikacji bÄ™dÄ… odgrywać ważnÄ… rolÄ™ w zarzÄ…dzaniu nowym urzÄ™dem oraz w mianowaniu jego dyrektora zarzÄ…dzajÄ…cego, przy czym zagwarantowana zostanie peÅ‚na personalna i finansowa niezależność Organu Europejskich Regulatorów Telekomunikacji. Komisja akceptuje także propozycjÄ™ Parlamentu, by 50 proc. personelu nowego urzÄ™du stanowiÅ‚y osoby oddelegowane przez krajowe organy regulacyjne. Wniosek Komisji przewiduje, że łącznie z oddelegowanymi pracownikami nowy urzÄ…d powinien zatrudniać nie wiÄ™cej niż dwudziestu ekspertów, tj. dziesięć osób zatrudnionych przez sam urzÄ…d i kolejne dziesięć oddelegowanych przez krajowe organy regulacyjne.

2. Komisja podtrzymuje swojÄ… propozycjÄ™ z 13 listopada 2007 r. dotyczÄ…cÄ… zabezpieczenia personalnej i finansowej niezależnoÅ›ci krajowych organów regulacyjnych w zreformowanych unijnych przepisach dotyczÄ…cych telekomunikacji, która to propozycja uzyskaÅ‚a poparcie Parlamentu Europejskiego.

3. Bardziej spójne Å›rodki prawne dla unijnego rynku telekomunikacyjnego: IstniejÄ…ce przepisy, zgodnie z którymi krajowe organy regulacyjne konsultujÄ… projekty Å›rodków regulacyjnych z KomisjÄ… i swoimi odpowiednikami w innych paÅ„stwach czÅ‚onkowskich, zostaÅ‚y wzmocnione w celu zagwarantowania bezpoÅ›redniego i skutecznego udziaÅ‚u nowego Organu Europejskich Regulatorów Telekomunikacji w tym procesie. Przewidziano w szczególnoÅ›ci, że krajowe organy regulacyjne mogÄ… zostać zobowiÄ…zane do zmiany lub wycofania projektu Å›rodka regulacyjnego, który, zdaniem zarówno Komisji, jak i nowego organu, stwarza bariery na jednolitym rynku lub jest z innych wzglÄ™dów niezgodny z prawem wspólnotowym.



4. W zmienionym wniosku potwierdza siÄ™ uprawnienie krajowych organów regulacyjnych do stosowania Å›rodka naprawczego w postaci rozdziaÅ‚u funkcjonalnego tam, gdzie jest to konieczne dla usuniÄ™cia trwaÅ‚ych utrudnieÅ„ dla istnienia konkurencji. Åšrodek naprawczy polegaÅ‚by na naÅ‚ożeniu na dominujÄ…cego operatora wymogu rozdzielenia swojej infrastruktury sieciowej od dziaÅ‚u usÅ‚ugowego (bez zmiany struktury wÅ‚asnoÅ›ci) w celu poprawy konkurencji na rynku. Åšrodek ten może być stosowany przez krajowy organ regulacyjny wyłącznie za zgodÄ… Komisji, która - jako instytucja stojÄ…ca na straży Traktatów - musi zapewnić stosowanie tego Å›rodka w sposób zgodny z zasadami zawartymi w unijnych przepisach w dziedzinie telekomunikacji.

5. OdnoÅ›nie do polityki w dziedzinie widma radiowego, dziÄ™ki procesowi, w ramach którego Komisja przedkÅ‚adać bÄ™dzie wieloletni program polityki w dziedzinie widma radiowego do wspólnego zatwierdzenia przez Parlament i RadÄ™, wzmocniona zostaÅ‚a strategiczna koordynacja dziaÅ‚aÅ„ dotyczÄ…cych spektrum na szczeblu politycznym. Zgodnie z poprawkami Parlamentu Europejskiego zwiÄ™kszono także wsparcie dla celów z dziedziny polityki kulturalnej i mediów, chociaż Komisja w zmienionym wniosku zawarÅ‚a Å›rodki gwarantujÄ…ce, że nie bÄ™dzie ono nadmiernie ograniczać zwiÄ™kszonej elastycznoÅ›ci wykorzystania widma ani nie stanie na przeszkodzie upowszechnianiu bezprzewodowej łącznoÅ›ci szerokopasmowej na terenach wiejskich i innych obszarach pozamiejskich, zgodnie z politykÄ… Komisji dotyczÄ…cÄ… „szerokopasmowego dostÄ™pu dla wszystkich". Rola Komisji w zakresie koordynacji warunków i procedur dotyczÄ…cych praw do wykorzystania widma skupia siÄ™ obecnie w wyraźny sposób na „usÅ‚ugach paneuropejskich", zgodnie z propozycjÄ… Parlamentu Europejskiego. Komisja nie uwzglÄ™dniÅ‚a jednak propozycji Parlamentu dotyczÄ…cej stworzenia nowego organu doradczego ds. polityki w dziedzinie widma radiowego, ponieważ jego prace powielaÅ‚yby dziaÅ‚ania istniejÄ…cego ZespoÅ‚u ds. Polityki Widma Radiowego.

6. Inwestycje w nowe sieci: Parlament potwierdził i wzmocnił istniejące unijne zasady dotyczące inwestycji w szybkie sieci szerokopasmowe, odrzucając wszystkie wnioski o vacatio legis i promując skuteczne inwestycje w nowe sieci światłowodowe, a Komisja z zadowoleniem przyjęła te ważne doprecyzowania.

Zgodnie z tym w 2009 r. Komisja przedstawi bardziej szczegóÅ‚owe wytyczne regulacyjne dotyczÄ…ce sieci dostÄ™pu nowej generacji (IP/08/1370).

7. Prawa konsumenta: GÅ‚ówne korzyÅ›ci dla konsumentów, które zostaÅ‚y zaproponowane przez KomisjÄ™ i uzyskaÅ‚y mocne poparcie Parlamentu Europejskiego, dotyczÄ… poprawy przejrzystoÅ›ci i jakoÅ›ci informacji, poprawy możliwoÅ›ci dostÄ™pu dla niepeÅ‚nosprawnych użytkowników, prawa konsumentów do zmiany operatora stacjonarnego lub komórkowego w ciÄ…gu jednego dnia roboczego z zachowaniem numeru, a także poprawy funkcjonowania europejskiego numeru alarmowego 112. W swoim zmienionym wniosku Komisja ponownie potwierdza zatem te prawa konsumenta. Komisja zgadza siÄ™ również z Parlamentem Europejskim co do potrzeby zapewnienia skutecznego wdrożenia zharmonizowanych numerów dla usÅ‚ug o walorze spoÅ‚ecznym, rozpoczynajÄ…cych siÄ™ od 116, takich jak linia alarmowa dla przypadków zaginięć dzieci pod numerem 116000. Oprócz tego krajowe organy regulacyjne uzyskajÄ… możliwość podejmowania dziaÅ‚aÅ„ w celu zagwarantowania minimalnej jakoÅ›ci usÅ‚ug dla użytkowników internetu w celu zachowania, tam gdzie jest to konieczne i stosowne, neutralnoÅ›ci sieci w Europie. Zgodnie ze zmienionymi wnioskami Komisji wszelkie wymogi na poziomie krajowym bÄ™dÄ… musiaÅ‚y być nakÅ‚adane w sposób spójny, tak by nie tworzyć barier w ramach rynku wewnÄ™trznego.

8. Poprawka 138 przyjÄ™ta przez Parlament w gÅ‚osowaniu plenarnym w dniu 24 wrzeÅ›nia stanowi, że: „nie można ograniczać podstawowych praw i wolnoÅ›ci użytkowników koÅ„cowych bez uprzedniego orzeczenia organu sÄ…dowego, w szczególnoÅ›ci zgodnie z art. 11 Karty Praw Podstawowych Unii Europejskiej dotyczÄ…cym wolnoÅ›ci wypowiedzi i prawa do informacji, z wyjÄ…tkiem przypadków zagrożenia bezpieczeÅ„stwa publicznego, w których orzeczenie może zostać wydane później." Jak już stwierdzono w dniu 6 października, Komisja może zaakceptować tÄ™ poprawkÄ™, która zostaÅ‚a przegÅ‚osowana wiÄ™kszoÅ›ciÄ… dziewięćdziesiÄ™ciu procent gÅ‚osów podczas sesji plenarnej Parlamentu Europejskiego (MEMO/08/681). Zdaniem Komisji poprawka ta jest ważnym potwierdzeniem podstawowych zasad prawnych porzÄ…dku prawnego Wspólnoty, w szczególnoÅ›ci podstawowych praw obywateli.

Pozwala ona paÅ„stwom czÅ‚onkowskim zapewnić wÅ‚aÅ›ciwÄ… równowagÄ™ pomiÄ™dzy poszczególnymi prawami podstawowymi, w szczególnoÅ›ci prawem do poszanowania życia prywatnego, prawem do ochrony mienia, prawem do skutecznego Å›rodka odwoÅ‚awczego oraz prawem do wolnoÅ›ci wyrażania opinii i informacji.

9. BezpieczeÅ„stwo danych: Komisja ponownie potwierdza konieczność informowania organów regulacyjnych i ogóÅ‚u spoÅ‚eczeÅ„stwa przez operatorów telekomunikacyjnych o naruszeniach bezpieczeÅ„stwa. Komisja podkreÅ›la, że powiadomienia muszÄ… z zasady być przekazywane osobom, których dane naruszenie dotyczy, a procedura powiadomienia musi pozostawać szybka, prosta i skuteczna. W celu obiektywnego wyjaÅ›nienia, w jakich przypadkach takie powiadomienia bÄ™dÄ… wymagane, Komisja na mocy nowych dokumentów legislacyjnych przedstawi bardziej szczegóÅ‚owe wytyczne na temat okolicznoÅ›ci naruszenia, w przypadku których powinno być przekazywane powiadomienie.

Kontekst:

Komisja Europejska zaproponowaÅ‚a reformÄ™ unijnych przepisów w dziedzinie telekomunikacji w dniu 13 listopada 2007 r. (IP/07/1677). W czerwcu bieżącego roku Rada Ministrów Telekomunikacji po raz pierwszy przedstawiÅ‚a swojÄ… opiniÄ™ na temat propozycji Komisji (MEMO/08/384). Parlament Europejski omówiÅ‚ proponowanÄ… reformÄ™ najpierw na szczeblu Komitetów (MEMO/08/491), a nastÄ™pnie na sesji plenarnej w dniu 2 wrzeÅ›nia (MEMO/08/551, MEMO/08/552). Parlament Europejski gÅ‚osowaÅ‚ nad caÅ‚ym pakietem reform w pierwszym czytaniu podczas sesji plenarnej w dniu 24 wrzeÅ›nia (MEMO/08/581).

Komisja ma prawo zmieniać swoje wnioski na dowolnym etapie procesu legislacyjnego. Stanowi to ważny element jej prawa inicjatywy i jest wyraźnie przewidziane w art. 250 Traktatu WE.

Dalsze działania:

- Posiedzenie Rady Ministrów Telekomunikacji w dniu 27 listopada.
- Głosowanie Parlamentu Europejskiego w drugim czytaniu jest przewidziane na kwiecień 2009 r.
- Publiczne konsultacje na temat przyszłości agencji ENISA, otwarte do dnia 9 stycznia 2009 r., prowadzone są pod adresem: http://ec.europa.eu/yourvoice/ipm/forms/dispatch?form=InfsoNis

źródÅ‚o: Komisja Europejska, z www.ukie.gov.pl