Milionowa kara za zastraszenie osób zalęgających z ratą kredytu
Działania windykacyjne nie mogą wywoływać lęku, presji psychicznej i wprowadzać konsumentów w błąd.
Stwierdził tak prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów nakładając grzywnę na Euro Bank. Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów na przedsiębiorcę nałożono karę ponad 1,2 mln zł.
- Płacenie rat w terminie to obowiązek każdego kredytobiorcy. Zaległości powodują poważne konsekwencje, o których niejednokrotnie przypominają pracownicy banków. Warto pamiętać, że informowanie o zadłużeniu musi odbywać się w granicach obowiązującego prawa – podkreśla Małgorzata Cieloch, rzecznik prasowy UOKiK.
Dodaje, że wywoływanie lęku, presji psychicznej i wprowadzenie w błąd to główne zarzuty, jakie przedstawiono wobec działań windykacyjnych banku. Praktyki takie stosowano przy telefonicznej windykacji należności.
Co dłużnicy Euro Banku słyszeli podczas rozmowy? (…) Skoro w świetle powyższego stanowiska Euro Banku nadal nie chce Pan/i oddać pieniędzy to nie mamy innego wyjścia. Bank jest zmuszony skierować Pana/i akta do Windykacji Ulicznej. Pod podane przez Pana/ią adresy wyślemy jednostkę interwencyjną z naszymi egzekutorami, którzy zajmą się prowadzeniem z Panem/ią negocjacji u Pana/i w domu. Proszę się nie martwić, nasi egzekutorzy są specjalistami w odzyskiwaniu rat, których Klienci nie chcą oddać. Przyjadą do Pana/i do domu w swoich uniformach i jestem przekonany, że po kwadransie negocjacji mimo tych wszystkich problemów życiowych zdecyduje się Pan/i oddać pieniądze do Banku! (…)
Według UOKiK dłużnicy byli po prostu zastraszani. Takie działanie w efekcie miało zmusić konsumentów do spłaty zaległych rat.
- Działania windykacyjne powinny odbywać z poszanowaniem dobrych obyczajów, godności, prywatności konsumenta. Przedsiębiorca powinien rzetelnie informować o konsekwencjach braku spłaty zadłużenia – wyjaśnia Małgorzata Cieloch, rzecznik prasowy UOKiK.
Decyzja UOKiK jest ostateczna. Bank zapłacił już karę i zaprzestał stosowania niezgodnych z prawem działań.
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?
Masz inne pytanie do prawnika?
Komentarze
mene 2013-11-07 22:31:25
te milionową kare odbiją sobie na kredytach albo coś wymyślą aby upieprzyć tych co w terminie nie spłacają rat szkoda ,że społeczeństwo u nas jest ubogie i zaciąga kredyty na takich lichwiarskich warunkach w innych krajach jest to nie do pomyślenia dlatego u nas tyle banków.Apeluje nie bierzcie kredytów niech zbankrutują te banki
Czytelnik. 2013-10-09 08:16:17
Tak zgadzam sie z ta kara.Moja corka wyjechala za granice i ja matka co miesiac splacam za corke raty w Eurobanku,no i przyszedl taki miesiac ,ze nie zaplacilam jednej raty i zalegalam jeden miesiac z oplata.Wowczas przyszedl jakis pan z Eurobanku po ta rate ,ze mam mu zaplacic bo jak nie to bedzie mnie scigal komornik.Pan byl bardzo niemily i za to ,ze do mnie przyszedl wolal ode mnie 75 zl ,za to ze on przyszedl do domu.Ja powiedzialam ze mu nie zaplace tego 75 zl ,bo zalegam tylko z jedna rata ,ktora zaplace .Kredyt splacilam ,a pan znowu przyszedl po 75 zl i za to ze przyszedl policzyl sobie jeszcze raz 75 zl,i sie darl na klatce i wygrazal.Po kilku miesiacach przyszedl do mnie komornik i musialam zaplacic za to ze ten pan chodzil do domu komornikowi.To jest niewiarygodne,jakie to sa przepisy,zeby to bylo za niespalcone raty ,ale za to ze zalegalam z jedna rata ktora splacilam ,a pan sobie poprostu przychodzil bo za to mu placili.Smieszne .Jestem bardzo szczesliwa ,ze ta sprawa ujrzala swiatlo dzienne.Bo ludzie miesiacami nie placa kredytow w innych bankach i tego nie ma Nreszcie jakas sprawiedliwosc.Pozdrawiam ...
_arp 2013-10-07 22:58:55
Mam wiele do powiedzenia w tym temacie. Windykacja jest potrzebna ale w innym wydaniu niż dotychczas. Potrzebna jest re_organizacja i to w szerokim zakresie zarządzaniem wierzytelnościami. Zaostrzenie i zwiększenie kontroli nad polityką kredytową banków przez Komisję Nadzoru Finansowego to działania w dobrym kierunku bo od tego trzeba było zacząć. Jest rzeczą pewną, że pomimo prawidłowych procedur kredytowania oraz ujednoliceniu regulaminów będą występować sytuacje losowe, że kredytobiorcy w poślizgi płatnicze wpadać będą. Podstawowym założeniem powinno być w takiej sytuacji, że dłużnik jest podmiotem spłaty i już w chwili uruchamiania kredytu procedury wyjścia z sytuacji kryzysowych powinny być obopólnie ustalone i doprecyzowane. Nie może to odbywać się drogą egzekucji i upadłości. Słowo upadłość nie może istnieć w obiegu finansowym i stopniowo takie nazewnictwo powinno być eliminowane. Instytucja finansowa która udziela kredytu celowego, szczególnie na inwestycję jest również odpowiedzialna za ciągły rozwój i nadzór nad postępami w jej działalności. Potrzebni są w takich sytuacjach doradcy/opiekunowie z prawdziwego zdarzenia i w pełnym tego słowa znaczeniu. Ich rola nie powinna kończyć się tylko na etapie podpisania umowy kredytowej. Mamy w tych tematach wystarczający zasób naukowej wiedzy aby wszystko wprowadzić na tory właściwe.
marmarek 2013-10-07 17:07:54
Kiedy UOKiK zajmie się TeleNOVUM, która w jeszcze bardziej haniebny sposób naciąga, oszukuje i żeruje na "swoich klientach" w przeważającej większości emerytach i rencistach? Może po wygranych wyborach zajmie się nimi PIS, bo jeden z dyrektorów to Radosław Fotyga?
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?