Na jakich oponach jechać, by uniknąć mandatu?
W Niemczech za brak opon zimowych zapłacimy nawet 80 euro. W Polsce są one nieobowiązkowe.
Polscy policjanci nie mogą więc ukarać kierowcy mandatem za to, że przedziera się przez zaśnieżone ulice na letnim ogumieniu.
- Gdy zatrzymamy samochód do kontroli, to zwrócimy jedynie uwagę na brak zimówek i poprosimy, żeby w razie możliwości je założyć. Każdy powinien zadbać o to dla własnego bezpieczeństwa – mówi dla e-prawnik.pl młodszy aspirant Robert Nowicki z drogówki Komendy Wojewódzkiej Policji w Gdańsku.
Inaczej jest w przypadku łańcuchów zakładanych na koła. Podczas zimy, gdy drogi są zasypane śniegiem, musimy z nich korzystać na drogach oznaczonych znakiem C-18 (okrągły znak przedstawiający oponę z łańcuchem).
- Gdy kierowca wjedzie na taki zaśnieżony odcinek drogi bez łańcuchów, to policjant ukarze go mandatem w wysokości 200 złotych. Oprócz tego na konto kierowcy trafi jeden punkt karny – wyjaśnia Robert Nowicki.
Kiedy zmienić opony na zimowe? Dla własnego bezpieczeństwa powinniśmy to zrobić, gdy temperatura na dłuższy okres spada poniżej 7 stopni Celsjusza. Sygnałem do zmiany będą też opadające liście, duża ilość opadów deszczowych i poranne przymrozki.
Używanie łańcuchów jest dozwolone nie tylko na odcinkach poprzedzonych znakiem C-18. Można na nich jeździć również na innych drogach, ale tylko wtedy, gdy są one pokryte lodem i grubą warstwą śniegu.
- Za jeżdżenie na łańcuchach po drodze nieośnieżonej policjant ukarze mandatem wynoszącym 100 złotych. Kierowca nie dostanie natomiast punktów karnych – tłumaczy młodszy aspirant gdańskiej drogówki.
Taki sam mandat grozi za jazdę na oponach z trwałymi elementami metalowymi, czyli na tzw. kolcach. Są one całkowicie zakazane w Polsce.
A jak jest w innych krajach?
Wybierając się na narty do Austrii, Szwajcarii lub Czech musimy pamiętać, że obowiązują tam inne niż u nas przepisy drogowe.
Przykładowo w Niemczech od 29 listopada tego roku opony zimowe są obowiązkowe, gdy na drogach zalega śnieg, lód i błoto pośniegowe. Za brak takich opon można zapłacić 40 euro i dostać jeden punkt karny. W wyjątkowych sytuacjach – np. gdy utrudnimy ruch – kara wyniesie 80 euro.
Gdzie założyć kolce, łańcuchy i zimówki? Sprawdź w tabelce.
Zimowe obowiązki kierowcy w wybranych krajach Europy (według Continental)
Austria
Opony zimowe – obowiązkowe w okresie od 1 listopada do 15 kwietnia.
Łańcuchy na kołach – obowiązkowe na niektórych odcinkach drogi obowiązuje.
Opony z kolcami – dozwolona dla pojazdów o całkowitej masie do 3,5 tony.
Czechy
Opony zimowe – obowiązkowe od 1 listopada do 31 marca, ale tylko na niektórych trasach, np. D1.
Łańcuchy na kołach – dozwolone tylko na ośnieżonych i oblodzonych drogach.
Opony z kolcami – zakaz używania.
Francja
Opony zimowe – nie są wymagane.
Łańcuchy na kołach – obowiązkowe na niektórych odcinkach drogi.
Opony z kolcami – dozwolone od początku listopada do końca marca. Samochód musi mieć naklejkę informującą,
że jest w nie wyposażony.
Niemcy
Opony zimowe – obowiązkowe, gdy na drogach zalega śnieg, lód i błoto pośniegowe.
Łańcuchy na kołach – dozwolone w miejscach oznakowanych na ośnieżonych i oblodzonych drogach.
Opony z kolcami – dozwolone na terenach górskich w promieniu 15 km od granicy austriackiej.
Słowacja
Opony zimowe – obowiązkowe, gdy na jezdni znajduje się zwarta warstwa śniegu, lód lub gołoledź.
Łańcuchy na kołach – dozwolone tylko na ośnieżonych i oblodzonych drogach.
Opony z kolcami – zakaz używania.
Szwajcaria
Opony zimowe – nie są wymagane ustawowo, ale w przypadku wypadku wina jest po stronie kierowcy na oponach letnich.
Łańcuchy na kołach – obowiązkowe na oznakowanych drogach.
Opony z kolcami – dozwolone jedynie na niektórych trasach.
Włochy
Opony zimowe – nie są wymagane, lecz przydadzą się np. w północnych częściach kraju ze względu na zmienne warunki pogodowe.
Łańcuchy na kołach – obowiązkowe tylko na oznaczonych odcinkach, gdy zalega na nich śnieg.
Opony z kolcami – dozwolone dla samochodów do 3,5 tony od 15 listopada do 15 marca.
Dariusz Madejski, e-prawnik.pl
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?