Nauka języków obcych w Polsce na poziomie europejskich standardów
Uczeń opuszczający szkołę ponadgimnazjalną będzie znał dwa języki obce, a jednym z nich będzie język angielski - zapowiedział Zbigniew Marciniak podsekretarz stanu w resorcie edukacji podczas spotkania z dziennikarzami na temat języków obcych w nowej podstawie programowej.
W spotkaniu, które odbyło się w gmachu Ministerstwa Edukacji Narodowej 24 lipca 2008 roku wzięli udział także eksperci: dr Magdalena Szpotowicz z Centrum Kształcenia Nauczycieli Języków Obcych i Edukacji Europejskiej Uniwersytetu Warszawskiego, mgr Joanna Gregorczyk, nauczyciel języka rosyjskiego oraz dr Paweł Poszytek, dyrektor Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji.
- Najważniejszą zmianą, jaką niesie ze sobą reforma programowa jest obniżenie wieku rozpoczęcia nauki języków obcych - podkreśliła Magdalena Szpotowicz, która kierowała zespołem przygotowującym nową podstawę programową dla języków obcych. - Obniżenie wieku rozpoczęcia nauki języka obcego to powszechna tendencja na świecie. - dodała Szpotowicz.
Zgodnie z założeniami reformy programowej rozpoczęcie nauki pierwszego języka obcego zostanie przesunięte z czwartej do pierwszej klasy szkoły podstawowej a drugiego języka obcego z pierwszej klasy szkoły ponadgimnazjalnej do pierwszej klasy gimnazjum.
Inną ważną zmianą jest wprowadzenie do programu nauczania sześciostopniowego opisu biegłości językowej zgodnego z opisem przygotowanym przez Radę Europy.
Nowa podstawa programowa zakłada między innymi, że na zakończenie szkoły podstawowej uczeń będzie się posługiwał językiem obcym na poziomie A1 a uczeń, który zda maturę z języka obcego na poziomie rozszerzonym będzie się nim posługiwał na poziomie B2.
Pozostałe zmiany to przede wszystkim zapewnienie kontynuacji nauki języka obcego od pierwszej klasy podstawówki aż do matury i zastąpienie podziału klasowego na grupy podzielone pod względem poziomu zaawansowania.
- Chcemy położyć nacisk na warunki, w jakich będą uczyć się dzieci, szczególnie w szkole podstawowej gdzie chcemy im zaszczepić pasję do nauki języków. Bardzo ważnym elementem będzie na przykład zapewnienie komputerów z dostępem do internetu w każdej sali lekcyjnej - dodała Joanna Gregorczyk, współtwórczyni nowej podstawy programowej dla języków obcych.
Równie ważne będzie metodologiczne przygotowanie nauczycieli języków obcych do kształcenia dzieci na etapie nauczania początkowego. - Pracujemy nad tym bardzo intensywnie zaangażowanych jest w to między innymi szereg uczelni wyższych, które już prowadzą specjalne kursy dla filologów - wyjaśnił minister Zbigniew Marciniak.
- W mojej ocenie założenia nowej podstawy programowej w zakresie nauczania języków obcych bardzo dobrze wpisują się w założenia systemu kształcenia językowego stworzonego przez Radę Europy - podsumował dr Paweł Poszytek, dyrektor Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji.
Uczniowie pierwszej klasy szkoły podstawowej naukę języków obcych w nowym systemie rozpoczną już od września tego roku a pierwszoklasiści z gimnazjum w roku szkolnym 2009/2010.
Projekt stworzonej przez 100 osobowy zespól ekspertów nowej podstawy programowej, w tym podstawę programową dla języków obcych został po raz pierwszy zaprezentowany przez MEN w połowie kwietnia tego roku. Od tego czasu do połowy czerwca był poddawany konsultacjom społecznym, m.in. odbyły się spotkania ze środowiskami oświatowymi w każdym województwie. Ministerstwo zbierało też uwagi poprzez stronę internetową.
Nowy projekt, już po konsultacjach ministerstwo przedstawiło 11 lipca br. Projekt podstawy programowej dla języków obcych jest dostępny na stronie MEN: www.reformaprogramowa.men.gov.pl.
Źródło: www.men.gov.pl
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?