Nie możesz wrócić do kraju? Organizator wycieczki musi pomóc

W związku z chmurą pyłu wulkanicznego, która spowodowała utrudnienia w ruchu lotniczym w wielu krajach świata, około 7,5 tys. polskich turystów pozostaje jeszcze poza granicami kraju.

Zgodnie z danymi Eurocontrol, Europejskiej Organizacji ds. Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej, między 15 a 18 kwietnia w europejskiej przestrzeni powietrznej zostało anulowanych około 63 tys. lotów.

- Według wczorajszych informacji od 19 największych biur podróży, które kontrolują praktycznie cały rynek usług turystycznych w Polsce, do kraju nie wróciło jeszcze około 7,5 tysiąca osób – mówi dla e-prawnik.pl Jakub Kwiatkowski, rzecznik Ministerstwa Sportu i Turystyki. – Ich liczba ciągle jednak spada – dodawał Kwiatkowski.

Porady prawne

Turyści, którzy wylecieli na wycieczkę jeszcze przed utrudnieniami w ruchu lotniczym i "utknęli" za granicą, muszą uzyskać pomoc od organizatora wyjazdu. Ustawa o usługach turystycznych (Dz. U. z 2004 r. Nr 223, poz. 2268 z późn. zm.) nakłada na niego pewne obowiązki.

Organizator turystyki musi udzielić w czasie trwania imprezy turystycznej pomocy poszkodowanemu klientowi.

- Powinien on, bez obciążania turystów dodatkowymi kosztami, zapewnić im opiekę swojego przedstawiciela oraz zagwarantować nocleg wraz z wyżywieniem do czasu powrotu do Polski – tłumaczy Ministerstwo Sportu i Turystyki.

Uczestnicy „przedłużonych” wycieczek nie mogą natomiast występować z roszczeniami wobec organizatora. Zgodnie z przywołaną ustawą biura podróży nie odpowiadają za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy o świadczenie usług turystycznych m.in. wtedy, gdy zaniechania są spowodowane siłą wyższą.

Prawo „zabezpiecza” również klientów biur podróży, które zbankrutowały w trakcie trwania wycieczki.

- Organizacją powrotu takich osób zajmuje się wówczas marszałek województwa, na terenie którego zarejestrowane było biuro podróży. Gdy biuro upadnie to on jest gwarantem ubezpieczenia wycieczki. Koszty powrotu turystów do kraju pokrywane są z pieniędzy z zabezpieczenia finansowego biura, którego marszałek jest dysponentem – tłumaczy Jakub Kwiatkowski.

O swoje prawa mogą się ubiegać także turyści, którzy nie zdążyli wyjechać na opłaconą wycieczkę przed zamknięciem portów lotniczych.

Organizator, który przed rozpoczęciem imprezy turystycznej jest zmuszony, z przyczyn od niego niezależnych, zmienić istotne warunki umowy z klientem, powinien niezwłocznie go o tym powiadomić.

Klient może wówczas zrezygnować z umowy i zażądać natychmiastowego zwrotu wszystkich wniesionych wpłat. Ma ponadto prawo uczestniczyć w imprezie zastępczej o tym samym lub wyższym standardzie, chyba że zgodzi się na imprezę o niższym standardzie za zwrotem różnicy w cenie.

Klient nie może natomiast żądać od organizatora odszkodowania za odwołanie wycieczki, która nie odbyła się z przyczyn od niego niezależnych.

Dariusz Madejski, e-prawnik.pl


Zespół
e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika