(Niekoniecznie) wymarzony koncert
Odwołany koncert? Krajowy artysta zamiast zagranicznej gwiazdy? Organizatorzy imprez mogą okazać się dla konsumenta trudnym kontrahentem - wynika z analizy działalności agencji koncertowych przeprowadzonej przez UOKiK.
Wybierając się na koncert oprócz sympatii do artysty lub zespołu, powinniśmy kierować się również warunkami oferty przygotowanej przez organizatora imprezy. Nabywając bilet zawieramy bowiem umowę i podlegamy ochronie, podobnie jak w przypadku kontraktów z biurami turystycznymi, deweloperami czy bankami. Organizator koncertu powinien zapewnić uczestnikom dostęp do wszelkich informacji ułatwiających podjęcie decyzji, przede wszystkim dotyczących warunków świadczenia usługi. UOKiK skontrolował wybranych losowo organizatorów imprez masowych, przede wszystkim koncertów. Zastrzeżenia wzbudziły stosowane przez nich regulaminy, ogólne warunki oraz wzorce umów.
Zdaniem Urzędu niekorzystne dla kupujących bilet na koncert są zbyt szerokie uprawnienia organizatora imprezy do dokonania zmian dotyczących przebiegu imprezy, łącznie z jej odwołaniem, usunięciem uczestników, zmianą miejsc czy sektorów. W efekcie konsument nigdy nie ma pewności, że koncert, na którym mu zależy, odbędzie się na ustalonych wcześniej i opłaconych warunkach. Zdaniem Prezes UOKiK dokonywanie w programie imprezy zmian m.in. artystycznych bądź czasowych jest dopuszczalne, o ile organizator wskazał ważne, uzasadnione przyczyny. Zgodnie z prawem, w przypadku zmiany istotnych warunków umowy konsument powinien mieć możliwość odstąpienia od niej i zwrotu pieniędzy proporcjonalnie do kosztów poniesionych przez przedsiębiorcę.
Wątpliwości Urzędu wzbudziły również zastrzeżenia organizatorów, że nie odpowiadają za zmiany w programie imprezy/koncertu, wynikające z odwołania występu przez wykonawcę. Stanowi to istotne ograniczenie odpowiedzialności agencji za nienależyte wykonanie zobowiązania. W praktyce bowiem odstąpienie przez artystę od realizacji umowy może wynikać z niedopełnienia przez organizatora warunków przewidzianych odrębnym kontraktem - łączącym artystę z agencją. Konsumentowi przysługuje w takim wypadku prawo do zwrotu biletu bez ponoszenia dodatkowych kosztów.
Urząd zakwestionował ponadto wyłączanie odpowiedzialności organizatorów imprezy za bezpieczeństwo uczestników.
Zgodnie z przepisami dotyczącymi imprez masowych, organizatorzy zobowiązani są do jego zapewnienia. Tymczasem zastrzegają, że kupujący przebywa na imprezie na własne ryzyko i odpowiedzialność - organizator nie ponosi jakiejkolwiek odpowiedzialności za powstałe ewentualne uszkodzenia słuchu i/lub utratę zdrowia.
Według ustaleń UOKiK, konsument ma ograniczone możliwości dochodzenia roszczeń w związku z nienależytą realizacją świadczenia. Organizatorzy wskazują, że w związku z odwołaniem koncertu, zmianą wykonawcy - konsumentowi nie należy się rekompensata ani odszkodowanie. Tymczasem konsument może dochodzić ich na drodze sądowej niezależnie od zwrotu pieniędzy bezpośrednio od przedsiębiorcy.
UOKiK skontrolował 12 przedsiębiorców, organizujących imprezy masowe. Obecnie wyniki są analizowane w ramach postępowań wyjaśniających w sprawie Agencji INDEPENDA z Katowic, Agencji Artystycznej „GO AHEAD" z Poznania, Live Nation, Good Music Productions oraz Makroconcert Media z Warszawy. W przypadku stwierdzenia, że przedsiębiorcy stosują postanowienia tożsame z umieszczonymi w Rejestrze klauzul niedozwolonych, zostaną wszczęte postępowania właściwe. Ponadto Prezes UOKiK może skierować do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów pozwy o uznanie kwestionowanych postanowień za niedozwolone.
UOKiK zwraca uwagę, że zgodnie z prawem wzorzec umowny ustalony przez jedną ze stron - w szczególności ogólne warunki umów, regulamin - wiąże drugą stronę, jeżeli został jej doręczony przed zawarciem umowy. Jeśli konsument znajdzie w nich klauzule, które w trakcie realizacji świadczenia mogą naruszać jego interesy, powinien negocjować z przedsiębiorcą ich treść.
Jednocześnie, w przypadku spornej sytuacji z przedsiębiorcą lub wątpliwości związanych z zawarciem umowy konsumenci mogą liczyć na pomoc Stowarzyszenia Konsumentów Polskich, które udziela porad pod bezpłatnym numerem telefonu 0 800 800 008 w dni powszednie od 9.00 do 17.00. Finansowana przez UOKiK Infolinia Konsumencka działa od 2006 roku. Pomogą również miejscy i powiatowi rzecznicy konsumentów oraz Federacja Konsumentów.
Źródło: www.uokik.gov.pl
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?