Koncesje i zezwolenia

Inwestycje

Ochrona środowiska

Nowe Prawo wodne

Ustawa z dnia 20 lipca 2017 r. – Prawo wodne zastępuje obowiązującą dotąd ustawę z dnia 18 lipca 2001 r. – Prawo wodne, która reguluje gospodarowanie wodami, w tym kształtowanie i ochronę zasobów wodnych, korzystanie z wód oraz zarządzanie zasobami wodnymi, sprawy własności wód oraz gruntów pokrytych wodami, a także zasady gospodarowania tymi składnikami w odniesieniu do majątku Skarbu Państwa.

Jakie zmiany wprowadza nowe Prawo wodne?

Zasadność opracowania nowego aktu normatywnego podyktowana jest koniecznością stworzenia nowego, efektywnego systemu finansowania gospodarki wodnej oraz bodźców finansowych kształtujących potrzeby wodne społeczeństwa i gospodarki, opartych na odpłatności za usługi wodne przekraczające zakres zwykłego lub powszechnego korzystania z wód. Regulacja taka stanowić ma warunek korzystania ze środków pochodzących z programów operacyjnych Unii Europejskiej na lata 2014-2020, który zostanie spełniony w wyniku pełnej implementacji Dyrektywy 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2000 r. ustanawiającej ramy wspólnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej.

Ponadto, w celu realizacji Dyrektywy Rady 91/676/EWG z dnia 12 grudnia 1991 r. dotyczącej ochrony wód przed zanieczyszczeniami powodowanymi przez azotany pochodzenia rolniczego, ustawa zawiera przepisy zobowiązujące gospodarstwa rolne, pod rygorem nałożenia opłaty, do określonych działań związanych z przechowywaniem nawozów naturalnych, prowadzenia dokumentacji w tym zakresie oraz realizacji programu działań dotyczących środków i sposobów postępowania w zakresie praktyki rolniczej związanej z procesami nawożenia w gospodarstwach rolnych. W celu zmniejszenia zanieczyszczenia wód azotanami, minister właściwy do spraw gospodarki wodnej w uzgodnieniu z ministrem właściwym do spraw rolnictwa opracowuje program działań.

Ustawa dokonuje zmiany systemu zarządzania zasobami wodnymi, przewidując zastąpienie dotychczasowych organów właściwych w sprawach gospodarki wodnej jednym podmiotem, jakim ma być Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie, zwane dalej „Wody Polskie”. Podmiot ten ma realizować politykę zlewniową gospodarowania wodami na każdym poziomie zlewni, regionu wodnego oraz dorzecza.

Ustawa reguluje także kwestie zgody wodnoprawnej, która jest udzielana przez wydanie pozwolenia wodnoprawnego, przyjęcie zgłoszenia wodnoprawnego, wydanie oceny wodnoprawnej, określając zakres przedmiotowy każdej z wymienionych czynności, wraz z trybem ubiegania się o pozwolenie wodnoprawne oraz wymogami poszczególnych operatów wodnoprawnych. Za zgodę wodnoprawną ustawa uznaje również wydanie decyzji w przedmiocie zwolnienia z niektórych zakazów obowiązujących na obszarach szczególnego zagrożenia powodzią, związanych z ruchem pojazdów po wodach powierzchniowych oraz gruntach pokrytych wodami lub związanych z ochroną wałów przeciwpowodziowych.

Przepisy działu X zawierają regulacje dotyczące spółek wodnych i związków wałowych, które zasadniczo utrzymując w mocy dotychczasowe rozwiązania, nieznacznie je modyfikują.

Jedną z istotnych modyfikacji obowiązujących dotychczas regulacji ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. – Prawo wodne są przepisy określające gospodarowanie mieniem Skarbu Państwa, zawarte w dziale VI ustawy. W świetle przyjętych rozwiązań, prawa właścicielskie w stosunku do wód publicznych stanowiących własność Skarbu Państwa będą wykonywać:

  • Wody Polskie – w stosunku do śródlądowych wód płynących oraz wód podziemnych, z wyłączeniem śródlądowych dróg wodnych o szczególnym znaczeniu transportowym;
  • minister właściwy do spraw gospodarki morskiej – w stosunku do wód morza terytorialnego oraz morskich wód wewnętrznych;
  • minister właściwy do spraw żeglugi śródlądowej – w stosunku do śródlądowych dróg wodnych o szczególnym znaczeniu transportowym.

Zgodnie z przepisem przejściowym, wprowadzenie opłat za usługi wodne nie może stanowić podstawy do zmiany taryf, o których mowa w przepisach ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków, określonych na rok 2018 oraz rok 2019.

Od kiedy obowiązują nowe przepisy?

Ustawa weszła w życie z dniem 1 stycznia 2018 r., z wyjątkiem m.in. przepisów dotyczących ochrony wód przed zanieczyszczeniem azotanami pochodzącymi ze źródeł rolniczych, wprowadzających zmiany w ustawie z dnia 7 czerwca 2011 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków oraz umożliwiających Prezesowi Rady Ministrów, w celu wykonania przepisów ustawy, przeniesienie planowanych dochodów i wydatków budżetowych. Przepisy te weszły w życie z dniem 24 sierpnia 2017 r.

Z dniem 31 grudnia 2017 r. mają wejść w życie przepisy, w myśl których Prezes Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej oraz minister właściwy do spraw żeglugi śródlądowej podpisują protokoły zdawczo-odbiorcze dotyczące przejęcia przez tego ministra uprawnień właścicielskich do składników mienia ruchomego o szczególnym znaczeniu transportowym.

Z kolei z dniem 1 stycznia 2020 r. mają wejść w życie przepisy, które określają górne jednostkowe stawki opłat za określone usługi wodne.

Wyjaśnienie Ministerstwa Środowiska dot. dróg rowerowych na wałach przeciwpowodziowych

Nowe Prawo wodne, które zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2018 r., umożliwia zarówno kontynuowanie realizacji dróg rowerowych na wałach przeciwpowodziowych rozpoczętych w trakcie obowiązującej obecnie ustawy – Prawo wodne, jak również rozpoczęcie i prowadzenie tego typu działań.

W nowym Prawie wodnym na nowo określono katalog podmiotów uprawnionych do wykonywania praw właścicielskich w stosunku do stanowiących własność Skarbu Państwa nieruchomości pod wałami przeciwpowodziowymi oraz wałów przeciwpowodziowych przyległych do śródlądowych wód płynących. Kompetencje w tym zakresie z dniem 1 stycznia 2018 r. utraci marszałek województwa na rzecz Państwowego Gospodarstwa Wodnego „Wody Polskie”.

Aby  kontynuować  realizację drogi rowerowej rozpoczętej przed 1 stycznia 2018 r., marszałkowie województw będą musieli zawrzeć z Wodami Polskimi umowy na dzierżawę korony wału lub jej części na cele związane z budową drogi rowerowej, a także, w dalszej perspektywie, na cele związane z potrzebami zarządzania taką drogą.

Obserwuj nas na:

Potrzebujesz porady prawnej?

KOMENTARZE (0)

Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!


Dodaj komentarz

DODAJ KOMENTARZ

ZOBACZ TAKŻE:

  • 12.8.2018

    Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską

    Nowelizacja specustawy dotyczącej przekopu Mierzei Wiślanej dostosowuje ją do obowiązujących przepisów Prawa wodnego. Według wprowadzonych zmian, to Wody Polskie, a nie jak dotychczas marszałkowie (...)

  • 28.6.2018

    Prawo wodne do poprawki

    Rządowy projekt, przygotowany przez ministra gospodarski morskiej i żeglugi śródlądowej, rozstrzyga wątpliwości interpretacyjne dotyczące postępowań administracyjnych związanych z (...)

  • 4.4.2018

    Będą kolejne usprawnienia w ustawie Prawo wodne

    W Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej trwają prace nad kolejnym usprawnieniem Prawa wodnego. Chodzi m.in. o obniżenie rygorów formalnych związanych z postępowaniami (...)

  • 29.6.2017

    Nowe Prawo wodne a ceny wody dla mieszkańców

    Projekt nowego Prawa wodnego ma na celu wdrożenie unijnej Ramowej Dyrektywy Wodnej. Uregulowano w nim m.in. gospodarowanie wodami zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju, w szczególności (...)

  • 13.1.2018

    Usługi wodno-kanalizacyjne uregulowane

    Nowe regulacje rynku usług dotyczących zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków zmierzają do prawnego zabezpieczenia interesu odbiorców usług przez ustanowienie (...)