Nowe propozycje rządu w sprawie dostępu do informacji publicznej
Projekt ustawy o zmianie ustawy o dostępie do informacji publicznej jest projektem poselskim przygotowanym we współpracy z Rządem. Przewiduje on ograniczenie prawa do informacji publicznej ze względu na prywatność osoby fizycznej lub tajemnicę przedsiębiorcy. Dokument obejmuje zmiany dotyczące dwóch zagadnień: Centralnego Repozytorium Informacji Publicznej (CRIP) oraz Scentralizowanego Systemu Dostępu do Informacji Publicznej.
CRIP jest jednym z trybów dostępu do informacji publicznej. Pozostałe tryby dostępu do informacji publicznej tj. ogłaszanie w Biuletynie Informacji Publicznej, dostęp na wniosek, dostęp w drodze wyłożenia lub wywieszenia w miejscach ogólnie dostępnych oraz wstęp na posiedzenia kolegialnych organów władzy pochodzących z powszechnych wyborów, nie są
i nie były przedmiotem poselskiego projektu ustawy - czytamy w komunikacie Ministerstwa Cyfryzacji i Administracji.
Zostaje zachowana zasada, że informacje publiczne nieudostępnione w CRIP lub BIP będą podlegały udostępnieniu na wniosek. Niezasadne jest zatem twierdzenie jakoby koalicja rządowa próbowała przemycić poprawkę ograniczającą dostęp do informacji publicznej - tłumaczy MAC.
CRIP został wprowadzony nowelizacją z 16 września 2011 r. ustawy o dostępie do informacji publicznej. W CRIP mają być udostępniane wyłącznie zasoby informacyjne, rozumiane jako informacja publiczna, która ma szczególne znaczenie dla rozwoju innowacyjności i rozwoju społeczeństwa informacyjnego, czyli dane o charakterze dynamicznym, często zmieniane i aktualizowane. Powinny być przygotowane w sposób, który ułatwia ich przetwarzanie oraz ponowne wykorzystywanie w innowacyjnych aplikacjach i usługach.
Poselski projekt proponuje doregulowanie przepisów w zakresie sposobu uruchomienia
i prowadzenia CRIP. Jedną ze zmian jest doprecyzowanie normy kolizyjnej zawartej w art. 1 ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej. Art. 1 ust. 2 ustawy w obecnym brzmieniu powoduje, iż podmioty, które byłyby objęte obowiązkiem przekazywania zasobów informacyjnych do CRIP mogą kwestionować dopuszczalności ich udostępniania w CRIP w przypadku, gdy tryby udostępniania informacji publicznej są kompleksowo uregulowane w ustawach szczególnych. Natomiast proponowana zmiana treści art. 1 ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej jest ukierunkowana na użytkownika Internetu i stanowi odpowiedź na resortowość tworzenia prawnych zasad udostępniania zasobów publicznych, które mogłyby być udostępniane w CRIP przynajmniej przez administrację rządową. Ma zatem poprawić dostęp do informacji publicznej oraz realizować ideę otwartości.
Nad taką zmianą normy kolizyjnej pracowała Komisja Administracji i Cyfryzacji oraz powołana przez nią komisja nadzwyczajna do rozpatrzenia projektu ustawy o zmianie ustawy
o dostępie do informacji publicznej. Ostatecznie Komisja Administracji i Cyfryzacji 24 lipca br. przyjęła sprawozdanie z dodanym do komentowanego przepisu ust. 3 polegającym na wyłączeniu rejestrów sądowych (centralna baza danych ksiąg wieczystych, Krajowy Rejestr Karny, Krajowy Rejestr Sądowy, rejestr zastawów) z obowiązku przekazywania
i udostępniania informacji publicznej w CRIP.
Rada Ministrów przyjmując 6 września br. stanowisko do poselskiego projektu ustawy
o zmianie ustawy o dostępie do informacji publicznej podkreśliła, że niezwykle istotne jest, aby propozycje zmian w art. 1 ust. 2 nie naruszały systemów informacyjnych Państwa,
a w konsekwencji bezpieczeństwa i prywatności osoby fizycznej. Dlatego za zasadne uznała dodanie do projektu ustawy wyłączenia, które uniemożliwiłoby udostępnianie w CRIP zasobów informacyjnych z rejestrów zawierających dane osobowe, w szczególności dane wrażliwe chronione ustawą o ochronie danych osobowych.
Na gruncie ustawy o dostępie do informacji publicznej już aktualnie obowiązuje norma, zgodnie z którą prawo do informacji publicznej podlega ograniczeniu ze względu na prywatność osoby fizycznej lub tajemnicę przedsiębiorcy. Komentowana propozycja poprawki nie wprowadza zatem nowego wyłączenia, podkreśla jedynie jak ważna jest ochrona prywatności osoby fizycznej, w szczególności gdy dane są przetwarzane w systemach informatycznych. Jak już zostało powiedziane powyżej CRIP został wprowadzony jako narzędzie ułatwiające dostęp, przeszukiwanie oraz ponowne wykorzystywanie informacji publicznej. Wagę tych zagadnień dostrzega i podkreśla prawodawca unijny w znowelizowanej dyrektywie 2003/98/WE w sprawie ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego wyłączając wprost z ponownego wykorzystywania dokumenty lub ich części niepodlegające udostępnianiu z powodu ochrony danych osobowych.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?