Nowe sposoby oceniania i promocji uczniów
W dniu 20 sierpnia 2010 r. Minister edukacji narodowej Katarzyna Hall podpisała rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych.
Jak podaje MEN nowelizacja rozporządzenia jest konsekwencją wprowadzenia nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego. W związku z wprowadzeniem nowego programu kształcenia, powstała konieczność reformy zasad przeprowadzania:
-
sprawdzianu w VI klasie szkoły podstawowej,
-
egzaminu gimnazjalnego oraz
-
egzaminu maturalnego.
Nowe rozporządzenie reformuje przede wszystkim zasady przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego, który w nowej formule zostanie przeprowadzony po raz pierwszy w roku szkolnym 2011/2012.
Tak więc uczniowie klas gimnazjalnych – od roku szkolnego 2010/2011 – będą mieli obowiązek realizacji nowego projektu edukacyjnego. Wskazać przy tym należy, iż obowiązek ten nie będzie dotyczył uczniów klas III gimnazjum, w których stosuje się dotychczasową podstawę programową. Informacja o udziale ucznia w realizacji projektu edukacyjnego oraz temat projektu będą zamieszczone na świadectwie ukończenia gimnazjum – wskazuje dalej Ministerstwo.
Następnie od roku szkolnego 2011/2012 na nowych zasadach zostanie przeprowadzony egzamin gimnazjalny. Zgodnie z nowymi zasadami obejmować on będzie trzy części:
-
Część humanistyczną – dzielącą się na dwa zakresy: zadania z zakresu języka polskiego oraz zadania z zakresu historii i wiedzy o społeczeństwie;
-
Część matematyczno-przyrodniczą – dzielącą się na dwa zakresy: zadania z zakresu matematyki oraz zadania z zakresu przedmiotów przyrodniczych (biologii, geografii, chemii i fizyki);
-
Część z zakresu języka obcego nowożytnego – dzielącą się na dwa zakresy: poziom podstawowy i poziom rozszerzony.
Część III egzaminu gimnazjalnego z języka obcego nowożytnego na poziomie rozszerzonym będzie obowiązkowa dla uczniów, którzy kontynuowali w gimnazjum naukę języka obcego nowożytnego rozpoczętą w szkole podstawowej. Dla pozostałych uczniów poziom rozszerzony nie będzie obowiązkowy, uczniowie ci jednak będą mogli skorzystać z możliwość przystąpienia do egzaminu na tym poziomie. Na zaświadczeniu o szczegółowych wynikach egzaminu uczeń otrzyma wynik procentowy i wynik centylowy dla każdego z 5 lub 6 zakresów.
Nowelizacja rozporządzenia wprowadza również zmiany w uprawnieniach rad pedagogicznych. Radom przekazano dodatkowe kompetencje. Wśród nich MEN wskazuje przede wszystkim na następujące:
-
Zrezygnowanie z konieczności uzyskiwania opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej przy podejmowaniu decyzji o powtarzaniu klasy przez ucznia klas I-III szkoły podstawowej. W skutek nowelizacji decyzję w tej sprawie, na podstawie opinii nauczyciela, będzie podejmować wyłącznie rada pedagogiczna;
-
Rozszerzenie uprawnienia rady pedagogicznej w przedmiocie promowaniu konkretnego ucznia do klasy programowo wyższej pomimo niezdania przez tego ucznia egzaminu poprawkowego z jednego obowiązkowego przedmiotu – również w szkołach ponadgimnazjalnych. Uprawnienie takie dotychczas dotyczyło wyłącznie szkół podstawowych oraz gimnazjów. Dzięki temu przepisowi uczeń, który z powodu zdarzenia losowego (np. długotrwała choroba, tragedia rodzinna) nie zaliczył przedmiotu obowiązkowego w danym roku szkolnym, będzie mógł uzyskać promocję do następnej klasy. W konsekwencji taki uczeń będzie musiał nadrobić ten materiał w nowym roku szkolnym.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?