Nowy obowiązek dla partii politycznych dotyczący prowadzenia rejestrów umów i wpłat
1 lipca 2022 roku wejdą w życie przepisy ustawy o partiach politycznych, które zobowiązują je do prowadzenia rejestrów wpłat i umów. Ministerstwo Finansów (MF) przygotowało rozporządzenia, które zawierają wzory takich rejestrów.
Zgodnie z przepisami ustawy o partiach politycznych partie polityczne od 1 lipca 2022 roku są zobowiązane do prowadzenia i bieżącego aktualizowania rejestru wpłat (art. 25 ust. 6) oraz rejestru umów (art. 27a ust. 1).
Wzory rejestrów
Aby umożliwić partiom politycznym realizację tego obowiązku, Ministerstwo Finansów przygotowało rozporządzenia, które określają wzory:
1. rejestru wpłat na rzecz partii politycznej, który będzie zawierać informacje na temat:
- danych osoby dokonującej wpłaty,
- wysokości i daty wpłaty,
2. rejestru umów zawartych przez partię polityczną, który będzie zawierać m.in.:
- numer, datę i miejsce zawarcia umowy,
- okres obowiązywania umowy,
- oznaczenie stron umowy,
- określenie przedmiotu umowy,
- wartość przedmiotu umowy,
- tryb zawarcia umowy.
Rozporządzenia stanowią wykonanie upoważnienia dla ministra właściwego do spraw finansów publicznych, które wynikają z art. 25 ust. 13 oraz z art. 27a ust. 10 ustawy o partiach politycznych.
Od kiedy będą obowiązywać nowe przepisy?
Rozporządzenia, podpisane 23 maja 2022 roku, wejdą w życie z 1 lipca 2022 roku.
Podstawa prawna:
- ustawa o partiach politycznych (Dz.U. z 2022 r., poz. 372);
- rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23 maja 2022 r. w sprawie wzoru rejestru umów zawartych przez partię polityczną (Dz.U. z 2022 r., poz. 1119);
- rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23 maja 2022 r. w sprawie wzoru rejestru wpłat na rzecz partii politycznej (Dz.U. z 2022 r., poz. 1120).
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?