Nowelizacja przepisów zakłada utworzenie nowego centralnego systemu teleinformatycznego (Ewidencja Potencjału Świadczeniodawcy - EPS), który umożliwi monitorowanie materialnych i ludzkich zasobów systemu ochrony zdrowia, w czasie rzeczywistym co będzie miało m.in. kluczowe znaczenie w sytuacjach kryzysowych i związanych z obronnością państwa. System nie będzie gromadził danych medycznych pacjentów. Dzięki jednemu systemowi poprawi się jakość opieki przedszpitalnej, m.in. poprzez zapobieganie odmowom przyjęcia pacjenta w szpitalnych oddziałach ratunkowych i izbach przyjęć. Ograniczone zostanie także przewożenie pacjenta pomiędzy szpitalami. Ponadto, przyjęte rozwiązania poprawią zarządzanie zasobami systemu ochrony zdrowia w czasie kryzysów, czyli np. ewentualnej pandemii, klęsk żywiołowych czy działań zbrojnych.
Co przewiduje ustawa z dnia 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia oraz ustawy o ochronie ludności i obronie cywilnej?
Głównym celem ustawy jest przekształcenie z dniem 1 stycznia 2027 r. obecnie funkcjonującego na podstawie ustawy z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia Systemu Ewidencji Zasobów Ochrony Zdrowia (SEZOZ) w System Ewidencji Potencjału Świadczeniodawcy (EPS). W tym celu ustawa dokonuje zmian w wymienionej wyżej ustawie oraz w ustawie z dnia 5 grudnia 2024 r. o ochronie ludności i obronie cywilnej, która polega na dostosowaniu przepisów tej ustawy dotyczących Centralnej Ewidencji Zasobów Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej, w zakresie pozyskiwania danych z EPS.
Ustawa wprowadza nowe brzmienie art. 24 ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia, zastępując dotychczasowy SEZOZ nowym, znacznie szerszym w zakresie i funkcjonalności EPS. Dotychczasowy system koncentrował się na gromadzeniu przez ministra właściwego do spraw zdrowia danych o wyrobach medycznych i środkach ochrony osobistej posiadanych przez usługodawców, a w specjalnym module, danych dotyczących pacjentów z COVID-19 oraz liczby łóżek i ich wykorzystania. Dane te były przekazywane przez podmioty lecznicze do jednostki podległej ministrowi zdrowia oraz do Rządowego Centrum Bezpieczeństwa, a szczegółowy zakres i sposób raportowania określano w rozporządzeniu. Nowe brzmienie art. 24 zmienianej ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia znacznie poszerza zarówno zakres gromadzonych informacji, jak i cele systemu. Nowy system EPS ma służyć monitorowaniu dostępności do świadczeń opieki zdrowotnej i wspieraniu procesów decyzyjnych, w tym w zakresie przygotowania obrony państwa, zwalczania klęsk żywiołowych, likwidacji ich skutków oraz zarządzania kryzysowego. W systemie mają być gromadzone szczegółowe dane o usługodawcach, obejmujące podstawowe informacje identyfikacyjne, takie jak nazwa, adres, REGON czy identyfikator podmiotu, a także liczbę i adresy lokalizacji, w których prowadzona jest działalność lecznicza. Wprowadza się również obowiązek przekazywania danych dotyczących zasobów mających kluczowe znaczenie dla funkcjonowania systemu ochrony zdrowia, w tym liczby łóżek szpitalnych, zatrudnionych pracowników medycznych wraz z informacjami o miejscu wykonywania zawodu, infrastruktury medycznej obejmującej dostępność, stan techniczny, instalacje, wyposażenie i strukturę komórek organizacyjnych, a także informacji o wyrobach medycznych, środkach ochrony indywidualnej, zapasach gazów medycznych oraz zapasach krwi i jej składników. Ponadto w EPS mają być gromadzone dane o przerwach w udzielaniu świadczeń zdrowotnych oraz o czasowym zaprzestaniu działalności leczniczej.
Ustawa przewiduje także powiązanie EPS z innymi systemami teleinformatycznymi. Narodowy Fundusz Zdrowia będzie obowiązany do przekazywania danych o wyrobach medycznych z własnych systemów, natomiast administrator systemu e-krew będzie miał obowiązek przekazywania danych o zapasach krwi i jej składników. Jednocześnie określono obowiązki usługodawców w zależności od rodzaju prowadzonej działalności. Podmioty wykonujące działalność w zakresie stacjonarnych i całodobowych świadczeń zdrowotnych będą obowiązane do przekazywania pełnego zestawu danych, natomiast podmioty świadczące wyłącznie ambulatoryjne świadczenia zdrowotne będą raportować jedynie informacje dotyczące wyrobów medycznych i środków ochrony indywidualnej. Administratorem EPS będzie jednostka podległa ministrowi właściwemu do spraw zdrowia właściwa w zakresie systemów informacyjnych ochrony zdrowia, natomiast administratorem danych przetwarzanych w EPS będzie minister właściwy do spraw zdrowia. Dane przetwarzane w EPS będą stanowić tajemnicę prawnie chronioną i nie będą podlegać udostępnianiu lub przekazywaniu w celu ponownego wykorzystania na podstawie ustawy z dnia 11 sierpnia 2021 r. o otwartych danych i ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego. W postaci zagregowanej dane będą mogły być przekazywane, w celu i zakresie niezbędnym do realizacji zadań ustawowych związanych z ochroną zdrowia, szerokiemu kręgowi odbiorców określonemu enumeratywnie, w tym Ministrowi Obrony Narodowej, ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych, NFZ, ZUS, Głównemu Inspektorowi Sanitarnemu, wojewodom, jednostkom samorządu terytorialnego, organom odpowiedzialnym za ratownictwo medyczne, a także komendantom rejonów zabezpieczenia medycznego wojsk, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 27 ust. 2 pkt 7 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny w celu i zakresie niezbędnym do realizacji ich zadań na potrzeby obronności lub bezpieczeństwa państwa.
Kiedy nowelizacja wejdzie w życie?
Ustawa przewiduje wejście w życie z dniem 1 stycznia 2027 r.