Ochrona zabytków na nowych zasadach

Właściciele budynków, które widnieją w gminnej ewidencji zabytków, zostali obarczeni nowymi obowiązkami. Od jutra muszą uzgadniać z konserwatorem zabytków m.in. decyzje o warunkach zabudowy, pozwolenia na budowę czy rozbiórkę.

Obowiązująca od 5 czerwca znowelizowana ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz.U., nr 75, poz. 474) zmienia charakter prawny gminnej ewidencji zabytków.

Nowe przepisy wskazują zabytki, których ochrona musi być bezwarunkowo uwzględniona w decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego, warunkach zabudowy, zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, ustaleniu lokalizacji linii kolejowej lub w decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji w zakresie lotniska użytku publicznego.

Porady prawne

Według noweli takiej ochronie podlegają nie tylko zabytki wpisane do rejestru zabytków, lecz również budynki, które widnieją w gminnej ewidencji zabytków. Obiekty z obu niezależnych spisów zostały poddane podobnym restrykcjom prawnym.

W praktyce oznacza to, że właściciele nieruchomości z ewidencji mają od jutra obowiązek uzgadniania z wojewódzkim konserwatorem zabytków np. decyzji o warunkach zabudowy, pozwolenia na budowę czy rozbiórkę. Spowoduje to wydłużenie czasu na zdobycie takich decyzji.

W porównaniu z właścicielem obiektu z rejestru, znajdują się oni w gorszej sytuacji. Nie mogą bowiem starać się o dotację. Wpis do ewidencji nie jest ponadto dokonywany w drodze decyzji administracyjnej. Właścicielom nie przysługuje więc tryb odwoławczy.

Ewidencja. To uporządkowany zbiór zawierający podstawowe informacje o obiektach zabytkowych: dane administracyjne i adresowe, rys historyczny, opis obiektu, fotografie i plany. Ewidencja obejmuje pojedyncze obiekty architektoniczne, zespoły budowlane (np. folwarki), zespoły urbanistyczne, zabytkowe parki i cmentarze. Ewidencja zabytków jest działaniem obowiązkowym dla wojewódzkich urzędów ochrony zabytków i gmin.

Rejestr. Działaniami administracyjnymi w zakresie wpisu obiektu do rejestru zabytków zajmuje się Wojewódzki Konserwator Zabytków, który z urzędu bądź na wniosek właściciela lub użytkownika obiektu rozpoczyna procedurę wpisu. Całe postępowanie zakończone jest wydaniem przez konserwatora decyzji, która - o ile strony nie wniosą sprzeciwu czy uwag - nabiera mocy prawnej. Dopiero wtedy zabytek otrzymuje numer rejestru zgodny z kolejnym zapisem w księdze rejestru zabytków.

Dariusz Madejski, e-prawnik.pl


Zespół
e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

  • anka 2013-02-20 18:32:33

    czy właściciele nieruchomości z ewidencji powinni zostać poinformowani o wciągnięciu budynku do tejże ewidencji??????

  • ela 2010-06-05 21:23:03

    u mnie jest dach ikominy do remontu,a dom /kamienica/ w ktorej mieszkam podlega ochronie zabytkow .To mam rozumiec ze wspolnota ma ze swoich funduszy pokryc koszta remontu,ze ZGKiM NIE OTRZYMA DOTACJIna ten remon dachu.Prosze o odpis.PILNE -10.06.2010 MAM W TEJ SPRAWIE ZEBRANIE


Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika