Ochrona zabytków na nowych zasadach
Właściciele budynków, które widnieją w gminnej ewidencji zabytków, zostali obarczeni nowymi obowiązkami. Od jutra muszą uzgadniać z konserwatorem zabytków m.in. decyzje o warunkach zabudowy, pozwolenia na budowę czy rozbiórkę.
Obowiązująca od 5 czerwca znowelizowana ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz.U., nr 75, poz. 474) zmienia charakter prawny gminnej ewidencji zabytków.
Nowe przepisy wskazują zabytki, których ochrona musi być bezwarunkowo uwzględniona w decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego, warunkach zabudowy, zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, ustaleniu lokalizacji linii kolejowej lub w decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji w zakresie lotniska użytku publicznego.
Według noweli takiej ochronie podlegają nie tylko zabytki wpisane do rejestru zabytków, lecz również budynki, które widnieją w gminnej ewidencji zabytków. Obiekty z obu niezależnych spisów zostały poddane podobnym restrykcjom prawnym.
W praktyce oznacza to, że właściciele nieruchomości z ewidencji mają od jutra obowiązek uzgadniania z wojewódzkim konserwatorem zabytków np. decyzji o warunkach zabudowy, pozwolenia na budowę czy rozbiórkę. Spowoduje to wydłużenie czasu na zdobycie takich decyzji.
W porównaniu z właścicielem obiektu z rejestru, znajdują się oni w gorszej sytuacji. Nie mogą bowiem starać się o dotację. Wpis do ewidencji nie jest ponadto dokonywany w drodze decyzji administracyjnej. Właścicielom nie przysługuje więc tryb odwoławczy.
Ewidencja. To uporządkowany zbiór zawierający podstawowe informacje o obiektach zabytkowych: dane administracyjne i adresowe, rys historyczny, opis obiektu, fotografie i plany. Ewidencja obejmuje pojedyncze obiekty architektoniczne, zespoły budowlane (np. folwarki), zespoły urbanistyczne, zabytkowe parki i cmentarze. Ewidencja zabytków jest działaniem obowiązkowym dla wojewódzkich urzędów ochrony zabytków i gmin.
Rejestr. Działaniami administracyjnymi w zakresie wpisu obiektu do rejestru zabytków zajmuje się Wojewódzki Konserwator Zabytków, który z urzędu bądź na wniosek właściciela lub użytkownika obiektu rozpoczyna procedurę wpisu. Całe postępowanie zakończone jest wydaniem przez konserwatora decyzji, która - o ile strony nie wniosą sprzeciwu czy uwag - nabiera mocy prawnej. Dopiero wtedy zabytek otrzymuje numer rejestru zgodny z kolejnym zapisem w księdze rejestru zabytków.
Dariusz Madejski, e-prawnik.pl
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?