Pociąg się spóźnia? Żądaj zwrotu za bilet

Masz do tego prawo nawet wtedy, gdy przejechałeś połowę trasy. Sprawdź, gdzie zgłosić się po pieniądze.

Pasażer może zrezygnować z przejazdu przed rozpoczęciem podróży albo na dowolnej stacji na danej trasie. Możemy wówczas odzyskać pieniądze za bilet.

Nie zawsze jednak dostaniemy taki sam zwrot. Ważny jest nie tylko moment rezygnacji z podróży, lecz również powód naszej decyzji.

Całą kwotę za kupiony bilet dostaniemy w sytuacji, gdy podróż jeszcze się nie rozpoczęła i rezygnujemy z niej, ponieważ pociąg się spóźnia lub został odwołany. Inaczej będzie, jeśli postanowimy oddać bilet z innych powodów, które nie wynikają z zaniedbań przewoźnika.

Wtedy ma on prawo potrącić odstępne z tytułu zwrotu biletu. O ile mniej dostaniemy? O wysokości odstępnego dowiesz się z regulaminu przewozu danego przewoźnika kolejowego, informację taką możesz uzyskać również w kasie biletowej lub w punkcie informacyjnym na dworcu kolejowym.

Przykładowo Przewozy Regionalne czy Koleje Dolnośląskie odliczą 15 proc. odstępnego. Intercity odda natomiast o 10 proc. mniej. Zwracając bilet na początku trasy pieniądze odzyskamy w dworcowej kasie biletowej.

Spóźnienie pociągu w trakcie podróży

Gdy wystąpi taka sytuacja, to udajmy się do konduktora, który na bilecie poświadczy czas i przyczynę opóźnienia.

Możemy wówczas np. wrócić do miejsca wyjazdu lub pojechać następnym lub innym wybranym pociągiem przewoźnika. O swojej decyzji powinniśmy powiadomić konduktora, który umieści na bilecie dodatkową adnotacje.

Mając bilet z poświadczeniem opóźnienia możemy bez dodatkowych opłat podróżować innymi pociągami, w których honorowane są takie same bilety, jaki posiadamy. Nie będziemy też dopłacać za powrót do stacji wyjazdu lub kontynuowanie podróży innym pociągiem przewoźnika.

Rezygnuję z podróży w trakcie przejazdu…

Przy spóźnieniu, które wynikło w trakcie podróży, możemy również zrezygnować z przejazdu. Wówczas zaczynamy od znalezienia konduktora, który na bilecie poświadczy, na której stacji wysiadamy z pociągu.

Poświadczenie takie można uzyskać również na stacji kolejowej, na której przerwaliśmy podróż, np. w punkcie informacyjnym. Gdy na bilecie znajdzie się odpowiednia adnotacja, możemy udać się do kasy po zwrot pieniędzy.

PASAŻER EKSPRESÓW MA WIĘCEJ PRAW
CZYTAJ NA DRUGIEJ STRONIE

W takiej sytuacji nie odzyskamy całej kwoty za bilet, a jedynie różnicę między zapłaconą należnością, a należnością przypadającą za faktyczny przejazd. Gdy rezygnacja wynikła z winy przewoźnika (np. w razie opóźnienia pociągu na trasie), to nie będzie żadnych innych potrąceń. Jeśli sami zdecydujemy się na przerwanie podróży, to przewoźnik od zwrotu odejmie odstępne.

Pasażer ekspresów ma więcej praw

W niektórych sytuacjach możliwe jest również ubieganie się o rekompensatę bez straty prawa do przejazdu. Oznacza to, że nawet jeśli pociąg się spóźni, to możemy nim pojechać, a dopiero później odzyskać pieniądze za bilet.

Minimalna kwota rekompensaty wynosi 25 proc. ceny biletu w przypadku opóźnienia wynoszącego od 60 do 119 minut lub 50 proc. ceny biletu w przypadku opóźnienia wynoszącego 120 minut lub więcej (chodzi o opóźnienia występujące pomiędzy podanym na bilecie miejscem wyjazdu i miejscem docelowym).

O zwrot po podróży będziemy mogli wystąpić tylko wtedy, gdy spóźnienie dotyczy pociągu kursującego między państwami Unii Europejskiej oraz pociągów krajowych typu Express, Express Intercity, Eurocity czy Euronight (oprócz regionalnych).

Reklamację możesz złożyć w kasie biletowej przewoźnika lub wysłać na jego adres. Przewoźnik ma 30 dni na jej rozpatrzenie i wypłatę rekompensaty. We wniosku trzeba zaznaczyć, że żądamy zwrotu pieniędzy za przejazd. Należy do niego dołączyć bilet oraz zaświadczenie o opóźnieniu, o które powinniśmy poprosić w kasie przewoźnika w dniu spóźnienia pociągu.

W jakiej sytuacji odszkodowania nie dostaniemy? Jeżeli zostaliśmy poinformowani o opóźnieniu przed zakupem biletu lub jeżeli opóźnienie jest krótsze niż 60 minut.

Dariusz Madejski, e-prawnik.pl

Obserwuj nas na:

Potrzebujesz porady prawnej?

KOMENTARZE (2)

anćka

14.12.2011 12:43:39

Re: Pociąg się spóźnia? Żądaj zwrotu za bilet

A co mam zrobić jeśli mam miesięczny z Łodzi do W-wy i on się nagminnie spóźnia??????

animeks

14.12.2011 8:10:21

Re: Pociąg się spóźnia? Żądaj zwrotu za bilet

Oszuści kolejarze, łaskę robią że zwrócą pieniądze ! Powinni jeszcze płacić kary za opóźnienia !

Pokaż wszystkie komentarze (2)

Dodaj komentarz

DODAJ KOMENTARZ

ZOBACZ TAKŻE:

  • 3.7.2014

    Wakacje 2014 - jeśli pociąg się opóźnia ....

    ... mamy wówczas możliwość dochodzenia zwrotu kosztów za bilet bądź dochodzenia odszkodowania. Aktualnie możliwość dochodzenia zwrotu i odszkodowania dotyczy wyłącznie przejazdów na terenie (...)

  • 27.1.2019

    Mniej wymagań dot. biletów na finały Mistrzostw Świata

    Nowelizacja ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych wprowadza zmniejszenie wymogów formalnych w przypadku zaistnienia konieczności wymiany pomiędzy zainteresowanymi biletów na Turniej (...)

  • 9.6.2018

    Błyskawiczne pociągi?

    Projekt nowelizacji rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji zakłada umożliwienie prowadzenia ruchu kolejowego w Polsce (...)

  • 12.5.2017

    Zwrot VAT - Zasady zwrotu VAT

    W systemie podatku od towarów i usług (VAT) prawo uzyskania zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym jest cechą umożliwiającą realizację zasady neutralności tego podatku dla podatnika (...)

  • 16.9.2017

    Jeden bilet kolejowy w podróży z przesiadkami...

    Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom pasażerów podróżujących po Polsce pociągami kilku przewoźników, spółki kolejowe oferują Pakiet Podróżnika. W ramach Pakietu (...)