Ułatwienia i pomoc dla rolników...

Nowy minister rolnictwa i rozwoju wsi

Minister Krzysztof Jurgiel złożył 20 czerwca, ze względów osobistych, rezygnację ze stanowiska Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi. 26 czerwca został zaś powołany przez Prezydenta RP nowy minister rolnictwa i rozwoju wsi Jan Krzysztof Ardanowski.

Pomoc dla producentów świń

Rada Ministrów przyjęła rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu i sposobów realizacji niektórych zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, wraz z uchwałą w sprawie udzielenia zgody na dokonanie notyfikacji Komisji Europejskiej programu pomocowego dla producentów świń, którzy w związku z obowiązującym zakazem utrzymywania w gospodarstwie świń lub ich wprowadzania do gospodarstwa zaprzestali produkcji świń.

Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa będzie udzielać pomocy producentom rolnym

Pomoc udzielana przez ARiMR będzie dotyczyła wyrównania utraconych przez producentów świń dochodów w wyniku obowiązywania zakazu utrzymywania tych zwierząt w gospodarstwie lub ich wprowadzania do niego, który został wydany w związku z wystąpieniem afrykańskiego pomoru świń (ASF). Pomoc ta będzie przyznawana na wniosek producenta świń złożony na formularzu opracowanym i udostępnionym przez Agencję na jej stronie internetowej.

Agencja będzie udzielać pomocy finansowej producentowi świń:

  1. któremu nadano numer identyfikacyjny (w trybie przepisów o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności);
  2. który w związku obowiązującym zakazem utrzymywania w gospodarstwie świń lub wprowadzania ich do niego, wydanym w związku z ASF, zaprzestał produkcji świń.

Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi dokona notyfikacji w Komisji Europejskiej projektu programu pomocowego dla producentów świń, którzy w związku z obowiązującym zakazem utrzymywania ich w gospodarstwie lub wprowadzania do niego zaprzestali produkcji tych zwierząt.

Refundacja kosztów zakupu materiałów ochronno-dezynfekcyjnych przez producentów świń w tym roku nie będzie mogła przekroczyć 75 proc. tych kosztów, a w latach kolejnych – 50 proc.

Refundacja wydatków ma dotyczyć zakupu mat dezynfekcyjnych, sprzętu niezbędnego do wykonywania zabiegów dezynfekcyjnych, dezynsekcyjnych lub deratyzacyjnych oraz niezbędnych produktów lub środków do ich przeprowadzania, a także odzieży ochronnej i obuwia ochronnego oraz wydatków poniesionych na zabezpieczenie budynków, w których utrzymywane są świnie, przed dostępem do nich zwierząt domowych.

Przewidziano także możliwość ubiegania się przez kredytobiorców, w bankach współpracujących z Agencją, o preferencyjne kredyty bankowe przeznaczone na wznowienie produkcji rolnej i odtworzenie środków trwałych, w związku z wystąpieniem niekorzystnych zjawisk atmosferycznych (susza, grad, deszcz nawalny, ujemne skutki przezimowania, przymrozki wiosenne, powódź, huragan, piorun, obsunięcie się ziemi lub lawina). Chodzi o kredyty o obniżonej do 0,5% w skali roku wielkości płaconego przez kredytobiorców oprocentowania.

Rozwiązanie to będzie dotyczyć wyłącznie producentów rolnych, którzy w dniu wystąpienia szkód mieli ubezpieczone co najmniej 50% powierzchni upraw rolnych (z wyłączeniem łąk i pastwisk) lub ubezpieczyli co najmniej 50% liczby zwierząt gospodarskich (w gospodarstwie lub dziale specjalnym produkcji rolnej), od co najmniej jednego z tych ryzyk.

W 2018 r. przewidziano możliwość ubiegania się o preferencyjne kredyty obrotowe na zakup rzeczowych środków do produkcji rolnej przez producentów rolnych, którzy ze sprzedaży produktów rolnych uzyskali co najmniej 10 tys. zł, w roku poprzedzającym rok złożenia wniosku o udzielenie kredytu bankowego.

Preferencyjne kredyty obrotowe mają być przeznaczone na zakup: nawozów mineralnych, środków ochrony roślin lub pasz; kwalifikowanego materiału siewnego zbóż, rzepaku, kukurydzy, lnu, roślin motylkowych grubo- i drobnonasiennych, rzepiku ozimego, gorczycy, traw, buraków cukrowych i pastewnych, sadzeniaków ziemniaka, nasion warzyw lub kwalifikowanego materiału szkółkarskiego do nowych nasadzeń i odnowień; hodowlanych jałówek, loszek, owiec-maciorek, kózek czy rozpłodników buhajów, knurów, tryków, kozłów i ogierów – z wyłączeniem zakupu na eksport; pszczelich matek użytkowych lub reprodukcyjnych.

Kiedy proponowane przepisy mają wejść w życie?`

Nowe regulacje mają obowiązywać po 14 dniach od daty ich ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

Poselski projekt ustawy o zmianie ustaw o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt

Projekt, który jest w Sejmie, ma na celu zebranie w jednym akcie prawnym finansowych aspektów związanych z realizacją obowiązków nałożonych na posiadaczy świń w związku ze zwalczaniem ASF oraz jasne określenie, że za realizację tych obowiązków będzie przysługiwał zwrot faktycznie poniesionych kosztów na ten cel.

Będą ułatwienia w rejestracji zwierząt gospodarskich

W Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi został opracowany projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt, który ma na celu zmniejszenie obciążeń administracyjnych dla posiadaczy zwierząt gospodarskich. Po przyjęciu przez Radę Ministrów trafił on już do Sejmu.

Projekt ustawy zawiera zmiany wynikające z bieżącej oceny funkcjonowania przepisów ustawy z dnia 2 kwietnia 2004 r. o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt (Dz. U. z 2017 r. poz. 546) oraz z postulatów, wniosków i petycji zgłaszanych przez rolników oraz organizacje rolnicze. 

Przede wszystkim zaproponowano regulacje zmniejszające obciążenia administracyjne związane z identyfikacją i rejestracją zwierząt gospodarskich.

Projekt ustawy przewiduje między innymi:

  • wydłużenie terminu z 24 godzin do 2 dni na zgłaszanie Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa zwiększenia lub zmniejszenia liczebności stada i uboju świń w siedzibach stad na obszarze zapowietrzonym, zagrożonym lub innym obszarze podlegającym ograniczeniom, ustanowionym zgodnie z przepisami o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt;
  • wyłączenie urodzeń świń z obowiązku zgłaszania do Agencji w terminie 2 dni w siedzibach stad położonych na obszarze zapowietrzonym, zagrożonym lub innym obszarze podlegającym ograniczeniom;
  • zwiększenie elastyczności w stosowanych metodach oznakowania świń;
  • uchylenie obowiązku zgłaszania Agencji faktu dodatkowego oznakowania świni;
  • zniesienie obowiązku wykonywania spisu bydła;
  • zniesienie obowiązku przekazywania do Agencji wyników spisu owiec i kóz;
  • ograniczenie zakresu informacji, których dotyczyć będzie spis świń.

Zaproponowano wydłużenie do 2 dni (obecnie 24 godziny) terminów na zgłaszanie zdarzeń dotyczących świń w siedzibach stad położonych na obszarze zapowietrzonym, zagrożonym lub innym podlegającym ograniczeniom ze względu na zwalczanie chorób zakaźnych zwierząt. Posiadacz świń będzie miał 2 dni na zgłoszenie Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa zwiększenia lub zmniejszenia liczebności stada i uboju świń w takim stadzie. W tym terminie nie trzeba będzie zgłaszać Agencji urodzeń świń w siedzibach stad położonych na tych obszarach, a jedynie ich oznakowanie, które będzie musiało być wykonane do 30 dnia od daty urodzenia.

Jednoznacznie wskazano, że w przypadku utraty przez świnię kolczyka lub uszkodzenia go w sposób uniemożliwiający identyfikację – posiadacz zwierzęcia będzie musiał je oznakować numerem identyfikacyjnym zgodnym z numerem siedziby stada w ciągu jednego dnia od zaistnienia jednego z tych zdarzeń.

Przewidziano zwiększenie elastyczności w stosowaniu metod znakowania świń. Projekt wprowadza możliwość wyboru metody znakowania: kolczykiem lub tatuażem.

W przypadku użycia kolczyka w projekcie nie wskazano, na której małżowinie usznej ma być on umocowany (obecne przepisy wskazują na lewą małżowiną uszną, jako pierwszą metodę oznakowania zwierzęcia urodzonego w danej siedzibie stada). W przypadku przemieszczenia świni do innej siedziby stada  (niż siedziba urodzenia) i przebywania jej tam dłużej niż 30 dni – posiadacz zwierzęcia musi je dodatkowo oznakować numerem identyfikacyjnym, zgodnym z numerem identyfikacyjnym stada, w którym aktualnie ono przebywa. Doprecyzowano, że w takim przypadku oznakowanie musi być wykonane niezwłocznie, jednak nie później niż przed opuszczeniem siedziby stada przez zwierzę (obecne przepisy nie wskazują żadnego terminu na dodatkowe oznakowanie zwierzęcia). Jednocześnie zrezygnowano z obowiązku zgłaszania dodatkowego oznakowania świń Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, co zmniejsza obciążenia administracyjne.

Zlikwidowano obowiązek wykonywania spisów bydła przez ich posiadaczy oraz przekazywania jego wyników Agencji. Rozwiązanie to wychodzi naprzeciw oczekiwaniom organizacji zrzeszających hodowców i producentów bydła.

W przypadku świń spis ma dotyczyć tylko ich liczby w stadzie, i tylko taka informacja ma być przekazana Agencji oraz umieszczona w prowadzonej w siedzibie stada księdze rejestracji świń. W przypadku owiec i kóz zlikwidowano obowiązek przekazywania wyniku spisu tych zwierząt Agencji. Wynik spisu owiec lub kóz przebywających w stadzie ma być jedynie umieszczony w księdze rejestracji owiec lub kóz. Oznacza to zmniejszenie zakresu informacji przekazywanych ARiMR.

Zaproponowano wyłączenie podmiotów prowadzących targi zwierząt gospodarskich z obowiązku prowadzenia ksiąg rejestracji świń.

Obecnie podmioty te muszą prowadzić ewidencje zwierząt wprowadzanych na targ, w których gromadzone informacje powielają te zawarte w księgach rejestracji. W ten sposób uproszczono przepisy dotyczące prowadzenia działalności związanej z obrotem zwierzętami.

Ponadto, nie będzie już konieczne przedstawianie przez właściciela koniowatego, dla którego dokument identyfikacyjny wydał podmiot działający w państwie unijnym innym niż Polska – tłumaczenia sekcji I tego dokumentu na język polski, dokonanego przez tłumacza przysięgłego. Właściciel koniowatego będzie umieszczał we wniosku o zarejestrowanie dokumentu identyfikacyjnego w rejestrze koniowatych – odpowiednie informacje dotyczące zwierzęcia. Rozwiązanie to zmniejszy obciążenia administracyjne i koszty rejestracji dokumentu identyfikacyjnego w rejestrze koniowatych.

Znowelizowane przepisy mają obowiązywać po 14 dniach od daty ich ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

Porady prawne

Pomoc dla poszkodowanych przez suszę

Według Instytutu Uprawy Nawożenia i Gleboznawstwa (IUNG) suszą objętych było około 4 mln ha upraw. Poszkodowani przez suszę rolnicy mogą starać się o niskooprocentowane kredyty na wznowienie produkcji rolnej, odroczenia lub umorzenia w podatku rolnym, odroczenia bądź umorzenia w części lub w całości składek KRUS, odroczenia spłaty rat zaciągniętych kredytów.

Sporządzone przez komisje powołane w samorządach do szacowania start spowodowanych suszą protokoły będą stanowiły podstawę do udzielenia pomocy rolnikom, którzy ponieśli straty spowodowane przez tę klęskę, są więc niezbędne do ubiegania się o takie wsparcia.

Aktualnie ARiMR w związku ze szkodami spowodowanymi przez suszę udziela pomocy w formie dopłat do kredytów klęskowych - przejdź i zob. dalej.

Apel o zgłaszanie strat do 20 lipca

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi zaapelowało do rolników o zgłaszanie strat spowodowanych suszą 20 lipca br. W związku z warunkami klimatycznymi, przyspieszonym w tym roku okresem wegetacji i rozpoczętymi żniwami oszacowanie strat w późniejszym terminie będzie bardzo trudne, a wręcz niemożliwe.

Resort rolnictwa zabiega o jak najszybsze uruchomienie wsparcia dla poszkodowanych rolników, a do tego niezbędne jest zbilansowanie strat w całym kraju.

Instytut Uprawy Nawożenia i Gleboznawstwa podał najnowsze dane dotyczące stanu zagrożenia suszą. Oparte są ona na opracowanym przez Instytut wartościach klimatycznego bilansu wodnego dla wszystkich gmin Polski (2478 gmin) oraz w oparciu o kategorie gleb.

Na dzień 11 lipca br. w odniesieniu do zbóż jarych zagrożonych suszą było 1437 gmin (57,99%), zbóż ozimych i roślin bobowatych – 1227 (49,52%), krzewów owocowych – 1153 (46,53%).

Szczególnie dużą powierzchnię upraw zbóż jarych susza objęła w województwach: pomorskim, zachodniopomorskim, lubuskim, podlaskim, kujawsko-pomorskim, wielkopolskim (od 67,07 do 81,89% gruntów ornych tych województw).

Podobne wartości odnoszą się do zbóż ozimych i roślin bobowatych w woj. zachodniopomorskim, pomorskim, lubuskim, podlaskim, wielkopolskim (od 51,33 do 68,72% gruntów ornych tych województw).

Szacowanie szkód spowodowanych suszą

Zgodnie z obowiązującymi wytycznymi dla Komisji powołanych przez Wojewodę dotyczącymi ogólnych zasad szacowania szkód w gospodarstwach rolnych i działach specjalnych produkcji rolnej, w których wystąpiły szkody spowodowane przez suszę, grad, deszcz nawalny, ujemne skutki przezimowania, przymrozki wiosenne, powódź, huragan, piorun obsunięcie się ziemi lub lawinę straty spowodowane przez suszę można szacować wyłącznie wówczas, gdy na danym terenie zgodnie z Klimatycznym Bilansem Wodnym wystąpiła susza.

W przypadku, gdy dla danej rośliny, w tym łąk i pastwisk nie jest prowadzony monitoring suszy, szkody można szacować, jeżeli monitoring potwierdza wystąpienie suszy w uprawach o analogicznych wymaganiach wodnych.

W przypadku szacowania szkód w łąkach należy wziąć pod uwagę okres wystąpienia zjawiska oraz ilość pokosów i termin ich przeprowadzenia. Szacując straty, maksymalny poziom ustala się dla:

- łąk dwukośnych:

  • I pokos na poziomie 60%
  • II pokos na poziomie 40%  

- łąk trójkośnych:

  • I pokos 50%
  • II pokos 30%
  • III pokos 20%

Szacując straty w pastwiskach należy wziąć pod uwagę strukturę plonów zielonki pastwiskowej w okresie wegetacji, przyjmując, że:

  • I rotacja (maj, czerwiec) – 50%
  • II rotacja (lipiec, sierpień) – 30 %
  • III rotacja (wrzesień, październik) – 20%

W przypadku gospodarstw rolnych prowadzących jednocześnie produkcję roślinną i zwierzęcą w protokole należy zawrzeć informację o kosztach poniesionych z tytułu niezebrania plonów w wyniku wystąpienia szkód np. koszty związane z zakupem pasz, o ile ten zakup wynika z ujemnego bilansu paszowego w gospodarstwie rolnym spowodowanego szkodami powstałymi w wyniku niekorzystnych zjawisk atmosferycznych. Ilość nabytych pasz nie może przekroczyć ilości pasz nie wyprodukowanych w gospodarstwie, w związku z wystąpieniem niekorzystnego zjawiska atmosferycznego. Ww. informacje podaje się w protokole szacowania szkód w produkcji roślinnej, którego wzór zawiera załącznik nr 1 do protokołu, w kolumnie 13 – koszty poniesione z powodu niezebrania plonów w wyniku szacowania szkód łącznie (zł). Dane te umożliwiają prawidłowe naliczenie strat w dochodach z gospodarstwa rolnego.

W razie kilkakrotnego uszkodzenia tej samej uprawy, wysokość każdej następnej szkody ustala się z uwzględnieniem wysokości poprzednio ustalonych szkód w skali całego gospodarstwa rolnego w odniesieniu do średniej rocznej produkcji rolnej w gospodarstwie rolnym lub dziale specjalnym produkcji rolnej z trzech lat poprzedzających rok, w którym wystąpiły szkody, albo z trzech lat w okresie pięcioletnim, z pominięciem roku o najwyższej i najniższej wielkości produkcji. W takim przypadku w kolejnym protokole wysokość szkód powinna zostać pomniejszona o szkody wykazane w poprzednich protokołach w odniesieniu do tej samej uprawy rolnej. Jeżeli w poprzednim protokole oszacowane przez komisje szkody były niższe niż 30%, komisja w kolejnym protokole może podać łączną wartość i poziom szkód w skali gospodarstwa w odniesieniu do wszystkich niekorzystnych zjawisk atmosferycznych. W tym przypadku w protokole powinny być także wyodrębnione wartości szkód i ich poziom w skali gospodarstwa z wyodrębnieniem dla każdego niekorzystnego.

Kredyty klęskowe dla rolników, którzy ponieśli straty spowodowane przez suszę 

Kredyty klęskowe - ARiMR spłaca za rolników część odsetek od kredytu

Warunki uzyskania kredytu klęskowego:

  1. WARUNEK KONIECZNY - trzeba posiadać protokół oszacowania szkód przez komisje powołane przez wojewodów  - wniosek o powołanie komisji składa do wojewody wójt lub burmistrz. Zapytaj w gminie czy taki wniosek został złożony
  2. Wypełnij wniosek o kredyt klęskowy na formularzu przygotowanym przez ARiMR - dokument możesz wydrukować ze strony www.arimr.gov.pl (otwórz) lub otrzymać w banku
  3. Przygotuj inne dokumenty wymagane przez bank

Kto może ubiegać się o kredyt?

Indywidualni rolnicy, mikro, małe lub średnie przedsiębiorstwa, a także duże przedsiębiorstwa.  

Procedura ubiegania się o kredyt:

Gdzie ubiegać się o kredyt klęskowy?

O kredyt klęskowy można ubiegać się w następujących bankach:

  • Bank PEKAO S.A.
  • Bank Polskiej Spółdzielczości S.A. oraz zrzeszone w nim Banki Spółdzielcze
  • SGB-Bank S.A., a także zrzeszone w nim Banki Spółdzielcze
  • Bank BGŻ BNP Paribas S.A.
  • Bank Zachodni WBK S.A.
  • Krakowski Bank Spółdzielczy.

Uwaga: okres kredytowania i okres karencji w spłacie kredytu rolnik ustala z bankiem. Opłaty i prowizje można negocjować indywidualnie z bankiem.

Rada UE - szerokie poparcie dla polskiego wniosku w sprawie suszy

Podczas posiedzenia Rady ds. Rolnictwa i Rybołówstwa (AGRIFISH), na wniosek Polski, ministrowie oraz komisarz ds. rolnictwa omawiali sytuację rolników dotkniętych w Polsce suszą.

Polskiej delegacji na posiedzenie Rady Ministrów rolnictwa UE przewodniczył minister Jan Krzysztof Ardanowski. Przedstawił on niekorzystną sytuację klimatyczną w Polsce (brak opadów, wysokie temperatury) w ostatnim okresie oraz dotkliwe straty jakie w skutek takich warunków klimatycznych ponieśli rolnicy.

Minister Ardanowski, podkreślił, że dla rolników sytuacja jest bardzo trudna. Oznacza to w wielu regionach mniejsze zbiory zbóż i rzepaku, braki pasz dla zwierząt, przy jednoczesnej konieczności spłaty przez rolników  zobowiązań  finansowo-kredytowych. Minister zaapelował do  KE o uruchomienie działań nadzwyczajnych w ramach istniejących możliwości prawnych, a do kolegów ministrów, o solidarność europejską wobec trudnej sytuacji w polskim rolnictwie. W dyskusji zabrało głos 16. ministrów. Wszyscy oni poparli wniosek Polski. Wielu ministrów  podkreśliło również trudną w tym roku, z powodów klimatycznych, sytuację w ich krajach.

Komisarz Phil Hogan podkreślił, że Komisja uważnie monitoruje sytuację na rynkach rolnych. Pomimo, że ostateczne straty nie są jeszcze znane - zaproponował on działania, które pomogą rolnikom przetrwać ten trudny sezon rolniczy.

Rolnicy otrzymają wyższe w tym roku zaliczki na poczet dopłat bezpośrednich w wysokości 70% należnych kwot płatności bezpośrednich oraz 85% w ramach działań obszarowych PROW. Rolnicy państw dotkniętych suszą zostaną również zwolnieni z niektórych zobowiązań  wynikających z zazielenienia.  Dostępna będzie pomoc państwa w formule de minimis .

W punkcie porządku obrad dotyczącym uproszczenia i subsydiarności w nowych propozycjach legislacyjnych WPR po 2020 roku, komisarz P. Hogan podsumował wszystkie działania uproszczeniowe jakie zostały wykonane za jego kadencji oraz wskazał przykłady  uproszczeń w obecnych propozycjach legislacyjnych WPR po 2020r.  Prezentację przedstawił również dyrektor generalny JRC, w której zaprezentował możliwości uproszczenia realizacji WPR przy użyciu nowoczesnych technologii.

Minister Jan Krzysztof Ardanowski podkreślił, że nowe rozwiązania po 2020 r. muszą zapewnić rzeczywiste uproszczenia zarówno dla rolników, jak i administracji.

- "Nowy model wdrażania WPR poprzez plan strategiczny wymagać będzie wielu dodatkowych analiz i ocen  co nie służy uproszczeniu. Zaproponowana wspólna dla obu filarów procedura zatwierdzania i zmiany planu strategicznego rodzi ryzyko opóźnień lub wręcz braku możliwości uruchomienia na czas  płatności bezpośrednich" – podkreślił polski minister.

W dalszej dyskusji Polska będzie proponować utrzymanie  w systemie płatności bezpośrednich wyłączenia z warunkowości dla małych i innych gospodarstw, które już dziś, z uwagi na swoją strukturę (np. mozaikowatość, tradycyjne metody agrotechniki) w oczywisty sposób realizują funkcje środowiskowe. 

Na marginesie AGRIFISH minister Ardanowski odbył kilka ważnych spotkań bilateralnych.
Poranne spotkanie z komisarzem Philem Hoganem dotyczyło głównie problemów związanych z suszą w Polsce oraz konieczności podjęcia odpowiednich  działań by pomóc rolnikom,  którzy ponieśli dotkliwe straty.

Komisarz Hogan zaprosił ministra Ardanowskiego na kolejne spotkanie, które zaplanowane zostało, zaraz po wakacjach, na 10 września. Omówione zostaną wtedy istotne sprawy dotyczące przyszłości  rolnictwa, w tym  WPR po 2020r.

Minister Ardanowski spotkał się również z komisarzem ds. Zdrowia i Bezpieczeństwa Żywności, Panem Vytenisem Andriukaitisem. Spotkanie odbyło się na wniosek strony polskiej. Przedmiotem rozmów była sytuacja ASF w Polsce i innych krajach Europy oraz niezbędne  działania podejmowane wspólnie z KE by zahamować rozprzestrzenianie  się wirusa w państwach UE. Podczas rozmowy polski minister podkreślił, że walka z ASF jest nie tyko sprawą  Polski, ale choroba ta jest problemem całej Unii Europejskiej.

Podczas pobytu w Brukseli minister Ardanowski odbył też  krótką rozmowę z nowym ministrem rolnictwa Republiki Czech Miroslavem Tomanem. Szef polskiego resortu rolnictwa zaprotestował przeciwko używaniu bardzo ostrych określeń na temat jakości polskiej żywności. Zwrócił się do swojego rozmówcy o podanie konkretnych firm, co do których strona czeska ma zastrzeżenia. Podkreślił, że polskie służby podejmą właściwe kroki, aby wyeliminować z rynku nieuczciwych producentów, którzy szkodzą  wizerunkowi  polskiej żywności. Szef polskiego resortu rolnictwa zwrócił przy tym uwagę, że polska żywność cieszy się dużą popularnością wśród czeskich konsumentów i  jest sprowadzana na czeski rynek przez czeskich importerów. Wielu Czechów chętnie kupuje ją także w sklepach przygranicznych po polskiej stronie. Minister potwierdził również zainteresowanie wymianą handlową w zakresie żywności pomiędzy naszymi krajami.

Derogacja w zakresie zazielenienia - susza

Na wniosek ministra Jana Krzysztofa Ardanowskiego Komisja Europejska przygotowała decyzję umożliwiającą rolnikom w Polsce skorzystanie z odstępstwa od zakazu prowadzenia produkcji na ugorach w roku 2018 w ramach zazielenienia.

Susza jaka wystąpiła w Polsce w okresie maj-czerwiec 2018 r. spowodowała, że w wielu gospodarstwach nastąpiło znaczne pogorszenie dostępności zasobów paszowych dla zwierząt gospodarskich oraz wartości odżywczej pasz.

Decyzja umożliwi uznanie gruntów ugorowanych za odrębne uprawy w ramach dywersyfikacji upraw, nawet jeśli na takich gruntach dokonywano wypasu zwierząt lub w inny sposób były przeznaczone do celów produkcyjnych. Grunty takie będą też uznane za obszary proekologiczne EFA.

Z odstępstwa będą mogły skorzystać gospodarstwa, które zostały dotknięte suszą skutkującą stratami w zasobach paszowych dla zwierząt gospodarskich. Derogacja ma na celu umożliwienie wypasania zwierząt lub dokonywania zbioru na cele produkcyjne na ugorach z uwagi na niekorzystną sytuację.

Aktualna wersja PROW 2014 - 2020

Decyzją wykonawczą Komisji Europejskiej C(2018)3910 z dnia 15.06.2018 r. zatwierdzającą zmianę programu rozwoju obszarów wiejskich dla Polski do celów wsparcia w ramach Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz zmieniająca decyzję wykonawczą C(2014)9783, Komisja Europejska zatwierdziła zmiany Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. 

Aktualna wersja Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (PROW 2014-2020) uwzględniająca zatwierdzone przez Komisję Europejską zmiany PROW 2014-2020 została zamieszczona pod poniższym adresem: 

Zob. Program Rozwoju Obszarów Wiejskich 2014-2020 (PROW 2014-2020)

Więcej pieniędzy na sfinansowanie wniosków złożonych zimą 2018 r. na "Modernizację gospodarstw rolnych"

5 lipca 2018 r. weszła w życie nowelizacja rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie wysokości limitów środków dostępnych w poszczególnych województwach lub latach w ramach określonych działań lub poddziałań Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (Dz.U. poz. 1297). 

Nowelizacja zwiększa m.in. limity dostępnych środków finansowych na operacje typu "Modernizacja gospodarstw rolnych" związane z racjonalizacją technologii produkcji, wprowadzeniem innowacji, zmianą profilu produkcji, zwiększeniem skali produkcji, poprawą jakości produkcji lub zwiększeniem wartości dodanej produktu czyli tzw. obszarem D, na lata 2018-2020. Całkowity limit środków finansowych wzrósł z 609 467 898 euro  do 755 175 874 euro i stanowi obecnie równowartość ok. 3,2 mld zł.

Agencja szacuje, że dzięki tej zmianie wsparcie otrzyma dodatkowo ok. 3,6 tys. beneficjentów, którzy złożyli wnioski w ramach przeprowadzonego w dniach 19 lutego - 20 marca 2018 r. naboru wniosków.
Na opublikowanych 18 czerwca 2018 r. listach, określających kolejność przysługiwania pomocy w naborze z 2018 roku na inwestycje w "Modernizację gospodarstw rolnych" w limicie dostępnych środków mieściło się 11 986 wniosków. Dzięki nowelizacji rozporządzenia, wsparciem zostanie objęte 15 539 wniosków. Liczba ta będzie ulegać zmianom ze względu na zmieniający się kurs wymiany euro na złote oraz toczący się proces weryfikacji wniosków.

Wsparcie przyznawane jest w postaci dofinansowania kosztów poniesionych na realizację danej inwestycji. Poziom dofinansowania wynosi standardowo 50% poniesionych kosztów kwalifikowalnych. Może on być wyższy i wynieść 60%, ale tylko w przypadku, gdy o pomoc ubiega się młody rolnik lub gdy wniosek o wsparcie składa wspólnie kilku rolników.

Dofinansowanie można otrzymać na inwestycje związane z racjonalizacją technologii produkcji, wprowadzeniem innowacji, zmianą profilu produkcji, zwiększeniem skali produkcji, poprawą jakości produkcji lub zwiększeniem wartości dodanej produktu. Maksymalna kwota wsparcia nie może przekroczyć 500 tys. zł, przy czym w przypadku inwestycji niezwiązanych bezpośrednio z budową, modernizacją budynków inwentarskich, w tym ich wyposażeniem lub budową lub modernizacją magazynów paszowych w gospodarstwach, w których jest prowadzona produkcja zwierzęca, w tym ich wyposażaniem - maksymalna wysokość pomocy wynosi 200 tys. zł.

Nawet 900 tys. zł na inwestycje w "Modernizację gospodarstw rolnych". Wnioski o pomoc można składać do 27 lipca.

Od 28 czerwca do 27 lipca 2018 r. można ubiegać się o pomoc na inwestycje w "Modernizację gospodarstw rolnych" związane m.in z produkcją mleka krowiego.

W terminie od 28 czerwca do 27 lipca 2018 r. można ubiegać się o pomoc na inwestycje w "Modernizację gospodarstw rolnych" związane z produkcją prosiąt (obszar A), produkcją mleka krowiego (obszar B) czy produkcją bydła mięsnego (obszar C). Poprzedni nabór wniosków o tego typu wsparcie przeprowadzony został od 29 czerwca do 28 lipca 2017 r. 

Wnioski o przyznanie pomocy przyjmują oddziały regionalne ARiMR właściwe ze względu na miejsce realizacji inwestycji. Można je również złożyć za pośrednictwem biura powiatowego ARiMR, należącego do takiego OR. Dokumenty aplikacyjne można składać osobiście, przez upoważnioną osobę lub przesyłką rejestrowaną, nadaną w placówce pocztowej. W przypadku osób wspólnie ubiegających się o pomoc wniosek składa się w oddziale regionalnym ARiMR właściwym ze względu na położenie ich gospodarstw. Jeżeli gospodarstwa tych osób są położone na obszarze więcej niż jednego województwa, wniosek składa się w tym województwie, w którym jest położona największa część tych gospodarstw. Złożone przez rolników wnioski zostaną poddane ocenie punktowej. Suma uzyskanych punktów będzie decydowała o kolejności przysługiwania pomocy.

O pomoc mogą ubiegać się rolnicy, których gospodarstwa mają ściśle określoną wielkość ekonomiczną. I tak w przypadku inwestycji w produkcję prosiąt (obszar A) wielkość ekonomiczna gospodarstwa musi być nie mniejsza niż 10 tys. euro i nie większa niż 250 tys. euro. Natomiast jeżeli rolnik planuje inwestycje związane z produkcją mleka krowiego (obszar B) czy bydła mięsnego (obszar C) wielkość ekonomiczna gospodarstwa nie może być mniejsza niż 10 tys. euro i nie większa niż 200 tys. euro. Wyjątek stanowią gospodarstwa osób wspólnie wnioskujących. W takim przypadku wielkość ekonomiczna pojedynczego gospodarstwa może być mniejsza od 10 tys. euro, przy czym suma wielkości ekonomicznej wszystkich gospodarstw musi wynosić co najmniej 15 tys. euro, a po zrealizowaniu inwestycji, wielkość ekonomiczna gospodarstwa każdego z wspólnie wnioskujących rolników osiągnie wartość co najmniej 10 tys. euro.

Wsparcie przyznawane jest w postaci dofinansowania poniesionych kosztów na realizację danej inwestycji. Poziom dofinansowania wynosi standardowo 50% poniesionych kosztów kwalifikowalnych. Może on być wyższy i wynieść 60%, ale tylko w przypadku gdy o pomoc ubiega się młody rolnik lub gdy wniosek o wsparcie składa wspólnie kilku rolników.

Wysokość wsparcia zależy od rodzaju inwestycji i wynosi maksymalnie w całym okresie realizacji PROW 2014 - 2020:

  • 900 tys. zł w przedsięwzięciach związanych z rozwojem produkcji prosiąt;
  • 500 tys. zł dla operacji w rozwój produkcji mleka krowiego lub rozwój produkcji bydła mięsnego.

Limitów pomocy nie można łączyć.

Dokumenty niezbędne do ubiegania się o przyznanie pomocy - otwórz

100 tys. zł bezzwrotnej premii dla młodych rolników - wnioski można składać od 29 czerwca do 30 lipca 2018 r.

100 tys. zł premii można wykorzystać na zakup maszyn rolniczych.

Wnioski o przyznanie pomocy na "Premie dla młodych rolników" można składać od 29 czerwca do 30 lipca 2018 r. w oddziałach regionalnych ARiMR. Można to zrobić osobiście, za pośrednictwem upoważnionej osoby lub wysłać rejestrowaną przesyłką nadaną w placówce Poczty Polskiej. W tym ostatnim przypadku o dotrzymaniu terminu decyduje data nadania przesyłki. Operacje typu "Premie dla młodych rolników" finansowane są z budżetu Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 i dotychczas przeprowadzone zostały trzy nabory wniosków o taką pomoc. 

O premię może starać się osoba fizyczna, która m.in.: 

  • w dniu złożenia wniosku o przyznanie pomocy jest pełnoletnia i ma nie więcej niż 40 lat;
  • jest obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej;
  • posiada kwalifikacje zawodowe wynikające z posiadanego wykształcenia albo wykształcenia i stażu pracy w rolnictwie, bądź zobowiąże się do ich uzupełnienia, z wyłączeniem stażu pracy, w okresie 36 miesięcy od dnia doręczenia decyzji o przyznaniu pomocy;
  • przed dniem złożenia wniosku o przyznanie pomocy, lecz nie wcześniej niż w okresie 24 miesięcy przed dniem złożenia tego wniosku rozpoczęła prowadzenie działalności rolniczej w gospodarstwie o powierzchni użytków rolnych wynoszącej co najmniej 1 ha;
  • przedłożyła biznesplan dotyczący rozwoju gospodarstwa oraz zobowiązała się do zrealizowania tego biznesplanu w terminie przewidzianym w biznesplanie, lecz nie później niż do dnia upływu 3 lat od dnia wypłaty pierwszej raty pomocy;
  • najpóźniej w terminie 9 miesięcy od dnia doręczenia decyzji o przyznaniu pomocy rozpocznie jako kierujący prowadzenie gospodarstwa:
    • o powierzchni użytków rolnych równej co najmniej średniej powierzchni gruntów rolnych w gospodarstwie rolnym w kraju, a w województwach o niższej średniej - co najmniej średniej powierzchni gruntów rolnych w gospodarstwie rolnym w województwie oraz nie większej niż 300 ha;
    • którego wielkość ekonomiczna jest nie mniejsza niż 13 000 euro i nie większa niż 150 000 euro.

W pierwszej kolejności pomoc przysługuje wnioskodawcom, którzy uzyskali największą liczbę punktów, przy czym pomoc jest przyznawana, jeżeli wnioskodawca uzyskał co najmniej 8 punktów.

Wsparcie ma charakter bezzwrotnej premii o wysokości 100 tys. zł wypłacanej w dwóch ratach. Po wydaniu decyzji o przyznaniu pomocy rolnik otrzymuje 80 proc. premii, a po zrealizowaniu biznesplanu pozostałe 20 proc. Wysokość wydatków na inwestycje w środki trwałe musi wynieść co najmniej 70 proc. kwoty pomocy.

Dokumenty niezbędne do ubiegania się o pomoc i wypłatę wsparcia - otwórz

Więcej informacji - otwórz

Tylko do 31 lipca br. można składać wnioski o przyznanie wsparcia za wycofane z rynku owoce

Tylko do 31 lipca producenci mają czas na złożenie wniosków o przyznanie wsparcia, za wycofane z rynku owoce. Wnioski o przyznanie wsparcia oraz Informację o dostawach (bezpłatna dystrybucja/inne przeznaczenie) należy składać do Oddziału Regionalnego ARiMR właściwego ze względu na miejsce zamieszkania lub siedzibę podmiotu. Ostateczny termin przeprowadzenia operacji wycofania owoców z rynku, minął 30 czerwca.

Przejdź do informacji

100 tys. euro rocznie wsparcia na tworzenie grup i organizacji producentów - wnioski można składać od 30 lipca

O pomoc mogą starać się m.in. rolnicy zajmujący się produkcją zbóż. 

Wnioski o przyznanie wsparcia na "Tworzenie grup producentów i organizacji producentów" PROW 2014 - 2020 można składać od 30 lipca do 14 września 2018 r. w Oddziałach Regionalnych ARiMR. Wniosek należy złożyć osobiście, albo przesyłką rejestrowaną, nadaną w placówce Poczty Polskiej. Termin i zasady przyznawania wsparcia zostały podane przez Prezesa ARiMR w ogłoszeniu opublikowanym 29 czerwca na portalu Agencji (pełna treść ogłoszenia - otwórz) oraz w dzienniku o zasięgu ogólnopolskim.

Wsparcie takie kierowane jest do nowych grup producentów rolnych, w skład których wchodzą wyłącznie osoby fizyczne. Ponadto o pomoc mogą ubiegać się grupy producentów, które m.in.:

  • zostały uznane przez dyrektora oddziału regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, na podstawie planu biznesowego,
  • łączą producentów jednego produktu lub grupy produktów, którzy nie byli członkami grupy producentów lub organizacji producentów, utworzonej ze względu na ten sam produkt lub grupę produktów, której przyznano i wypłacono pomoc na rozpoczęcie działalności ze środków Unii Europejskiej po dniu 1 maja 2004 r. w ramach działań i mechanizmów określonych w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 2 sierpnia 2016 r.,
  • w skład grupy producentów nie wchodzą małżonkowie osób, o których mowa powyżej, oraz podmioty powiązane w sposób bezpośredni z osobami, o których mowa powyżej,
  • zadeklarują realizację planu biznesowego w celu osiągnięcia jego założeń w trakcie trwania 5-letniego okresu wsparcia.

Wsparcia nie można otrzymać na tworzenie grup producentów zajmujących się hodowlą drobiu, wyrobami z mięsa drobiowego i jego podrobów.

Pomoc przyznawana jest w okresie pierwszych 5 lat funkcjonowania grupy liczonych od dnia jej uznania. Wysokość pomocy finansowej, jaką może otrzymać grupa zależy od wartości przychodów netto uzyskanych ze sprzedaży produktów lub grupy produktów, wytworzonych przez jej członków w poszczególnych latach. Ważne jest, że odbiorcami produktów nie mogą być osoby należące do grupy producentów, współmałżonkowie takich osób, podmioty powiązane kapitałowo lub osobowo w sposób bezpośredni lub pośredni z beneficjentem lub jego współmałżonkiem. Wysokość wsparcia wynosi:

  • w pierwszym roku - 10 proc. przychodów netto,
  • w drugim roku - 8 proc. przychodów netto,
  • w trzecim roku - 6 proc. przychodów netto,
  • w czwartym roku - 5 proc. przychodów netto,
  • w piątym roku - 4 proc. przychodów netto.

Limit wsparcia to 100 tys. euro w każdym roku pięcioletniego okresu przyznawania pomocy i pozostaje na niezmienionym poziomie w kolejnych latach.

Złożone wnioski o pomoc poddawane są ocenie. Na podstawie liczby przyznanych punktów ustalona zostanie kolejność przyznawania pomocy.

To trzeci nabór wniosków o przyznanie pomocy na "Tworzenie grup producentów i organizacji producentów" finansowany z budżetu PROW 2014 - 2020. Pierwszy został przeprowadzony od 30 września do 28 listopada 2016 r., a drugi od 30 października do 28 grudnia 2017 r.

Dokumenty niezbędne do ubiegania się o pomoc - otwórz 

Więcej informacji - otwórz

Stosowanie środków ochrony roślin – krajowy plan działania

„Krajowy plan działania na rzecz ograniczenia ryzyka związanego ze stosowaniem środków ochrony roślin na lata 2018-2022” – to wsparcie dla krajowych producentów. Przepisy te pomagają w wytwarzaniu wysokiej jakości żywności, spełniającej wysokie wymagania w zakresie bezpieczeństwa konsumenta, przy zminimalizowaniu negatywnej presji na środowisko naturalne.

Dokument został podpisany 11 lipca 2018 r. i skierowany do ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Monitor Polski.

Stanowi on kontynuację krajowego planu działania na lata 2013-2017. Podobnie jak poprzedni plan nie nakłada obowiązków na rolników czy przedsiębiorców, lecz określa zadania dla jednostek administracji publicznej w zakresie ograniczania zagrożeń związanych z wykonywaniem chemicznych zabiegów ochrony roślin.

Realizacja Krajowego planu działania na lata 2018-2022 pozwoli nie tylko na ograniczenie presji rolnictwa na środowisko naturalne i ochronę jego zasobów, lecz także przyczyni się do zapewnienia bezpieczeństwa produkowanej w Polsce żywności. Jest to niezwykle istotne zarówno w kontekście ochrony rodzimych konsumentów, jak i realizowanych przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi intensywnych działań na rzecz pozyskiwania nowych rynków zbytu.

Niechemiczne metody oraz ochrona owadów zapylających i środowiska wodnego

W dokumencie przyjęto, że kluczowym celem dla Polski będzie, podobnie jak w latach 2013-2017, upowszechnianie ogólnych zasad integrowanej ochrony roślin. Wdrożenie zasad integrowanej ochrony roślin, w szczególności przez promowanie niechemicznych metod ochrony, prowadzi bowiem do zmniejszenia zależności produkcji roślinnej od preparatów chemicznych i w efekcie ogranicza ryzyko związane z ich użyciem – zarówno dla konsumentów płodów rolnych, osób wykonujących zabiegi, jak i środowiska, a w szczególności środowiska wodnego oraz owadów zapylających.

Podobnie jak w Krajowym planie działania na lata 2013-2017, w nowym dokumencie duży nacisk położony został na ochronę owadów zapylających oraz środowiska wodnego. Planowany jest także rozwój monitoringu obecności środków ochrony roślin w wodach powierzchniowych.

Platforma sygnalizacji agrofagów

Rozwijana i doskonalona będzie Platforma sygnalizacji agrofagów, jako podstawowe narzędzie transferu wiedzy do praktyki. Na Platformie udostępniane będą aktualne programy ochrony roślin, uwzględniające niechemiczne metody ochrony, metodyki integrowanej ochrony roślin oraz systemy wspomagania decyzji w ochronie roślin. Publikowane będą także komunikaty prezentujące aktualne, istotne informacje z zakresu ochrony roślin.

Szkolenia i monitoring zatruć oraz ochrona upraw eko

Doskonalony będzie system szkoleń z zakresu ochrony roślin, w tym poprzez opracowanie jednolitych materiałów dydaktycznych. Rozwijany będzie monitoring zatruć ludzi oraz pszczół środkami ochrony roślin. Prowadzone będą także działania na rzecz zapewnienia efektywnej ochrony upraw małoobszarowych oraz ekologicznych.

Współpraca kilku resortów

Krajowy plan działania będzie realizowany we współpracy z instytutami naukowo-badawczymi, Ośrodkami Doradztwa Rolniczego, a także służbami podległymi Ministrowi Zdrowia oraz Ministrowi Środowiska. Plan ten koresponduje także z innymi dokumentami strategicznymi opracowanymi przez MRiRW, w tym na rzecz ochrony zapylaczy i rozwoju rolnictwa ekologicznego.

Wymagania "programu azotanowego" - od 26 lipca br.

Wymagania "programu azotanowego" obowiązywać będą na obszarze całego kraju od 26 lipca 2018 r., za wyjątkiem wymagań dotyczących obowiązku sporządzania planu nawożenia azotem, które zaczną 2 obowiązywać z dniem 1 stycznia 2019 r. oraz przepisów odnoszących się do obowiązku dostosowania powierzchni lub pojemności miejsc do przechowywania nawozów naturalnych do wymogów określonych w "programie azotanowym", które zaczną obowiązywać podmioty prowadzące chów lub hodowlę zwierząt gospodarskich w liczbie większej niż 210 DJP z dniem 31 grudnia 2021 r., a podmioty prowadzące chów lub hodowlę zwierząt w liczbie mniejszej lub równiej 210 DJP z dniem  31 grudnia 2024 r.

12 lipca 2018 r. w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej opublikowane zostało rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 5 czerwca 2018 r. w sprawie przyjęcia „Programu działań mających na celu zmniejszenie zanieczyszczenia wód azotanami pochodzącymi ze źródeł rolniczych oraz zapobieganie dalszemu zanieczyszczeniu” (Dz.U. z 2018 r. poz. 1339) tzw. programu azotanowego.

"Program azotanowy" stanowi realizację wymagań zarówno Dyrektywy 91/676/EWG z 12 grudnia 1991 r. dotyczącej ochrony wód przed zanieczyszczeniem powodowanym przez azotany pochodzące ze źródeł rolniczych (tzw. dyrektywy azotanowej), jak i wyroku Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 20 listopada 2014 r. w sprawie C-365/13 i określa m.in.:

  • sposoby i warunki rolniczego wykorzystania nawozów azotowych,
  • terminy, w których dozwolone jest rolnicze wykorzystanie nawozów,
  • warunki przechowywania odchodów zwierzęcych, w tym powierzchnie i pojemności urządzeń do ich przechowywania,
  • zasady planowania prawidłowego nawożenia azotem.

Czasowe zezwolenie na zastosowanie zapraw nasiennych z grupy neonikotynoidów

Na wniosek Krajowego Zrzeszenia Producentów Rzepaku i Roślin Białkowych Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi zezwolił 9 lipca br. na czasowe - na okres do 120 dni - wprowadzanie do obrotu środków ochrony roślin Modesto 480 FS i Cruiser OSR 322 FS.

Środki te będą mogły być stosowane w sposób ograniczony i kontrolowany w uprawie rzepaku ozimego, do zwalczania pchełek ziemnych, chowacza galasówka, miniarki kapuścianej, gnatarza rzepakowca, mszycy brzoskwiniowej, rolnic, mączniaka rzekomego kapustnych oraz zgorzeli siewek.

KZPRiRB wskazało na wystąpienie sytuacji nadzwyczajnej, spowodowanej panującymi niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi i wzrastającą presję organizmów szkodliwych. Powoduje to brak możliwości zapewnienia skutecznej ochrony rzepaku ozimego z wykorzystaniem dostępnych metod. We wniosku Zrzeszenia podkreślono także, że w obecnej sytuacji  niezbędne jest wielokrotne wykonywanie zabiegów nalistnych powodujących dodatkowe obciążenie dla środowiska naturalnego. Natomiast stosowane metody niechemiczne są mało skuteczne.

Mając na uwadze konieczność zapewnienia bezpieczeństwa zapylaczy, wykonanie zabiegu zaprawienia nasion i ich wysiewu może zostać przeprowadzone pod następującymi warunkami. Zaprawianie będą mogły wykonać wyłącznie podmioty posiadające certyfikat ESTA. Na opakowaniach zaprawionych nasion zamieszczane będą informacje określające środki ostrożności związane z ochroną środowiska naturalnego, w tym również zapisy wskazujące na konieczność poinformowania zainteresowanych stron o wysiewie nasion zaprawionych środkiem ochrony roślin Modesto 480 FS lub Cruiser OSR 322 FS.

Plan Działań dla Żywności i Rolnictwa Ekologicznego 

Rozwój rolnictwa ekologicznego jest traktowany przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi priorytetowo. Sektor ten jest bardzo waży zarówno ze względów gospodarczych, społecznych jak i związanych z ochroną środowiska.

Kierownictwo Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi przyjęło w czerwcu zaktualizowany "Ramowy Plan Działań dla Żywności i Rolnictwa Ekologicznego w Polsce na lata 2014 – 2020". Jego celem jest rozwój rolnictwa ekologicznego i rynku żywności ekologicznej w Polsce.

Dokument wskazuje działania, jakie powinny być podejmowane i realizowane przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz jednostki podległe lub nadzorowane dla osiągnięcia tych celów. Przyjęty dziś dokument zakłada, że dla rozwoju rolnictwa ekologicznego konieczna jest realizacja działań w 7. obszarach, wskazanych jako cele szczegółowe. Są to:

  1. Zwiększenie konkurencyjności rolnictwa ekologicznego oraz wzrost podaży żywności ekologicznej na rynku;
  2. Rozwój przetwórstwa produktów ekologicznych;
  3. Dywersyfikacja oraz wzmocnienie kanałów dystrybucji produktów ekologicznych;
  4. Wzrost wiedzy konsumentów na temat rolnictwa ekologicznego i żywności ekologicznej;
  5. Podniesienie poziomu współpracy pomiędzy podmiotami działającymi w sektorze rolnictwa ekologicznego;
  6. Włączenie organów administracji rządowej i samorządowej w rozwój sektora rolnictwa ekologicznego;
  7. Utrzymanie wysokiego poziomu systemu kontroli i certyfikacji produktów ekologicznych.

Plan ten został przygotowany we współpracy z Radą do spraw Rolnictwa Ekologicznego, która została powołana przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w czerwcu 2016 r.  i stanowi płaszczyznę dialogu pomiędzy Ministrem, a organizacjami i instytucjami działającymi na rzecz rozwoju rolnictwa ekologicznego i rynku żywności ekologicznej. W jej skład wchodzą przedstawiciele podmiotów i instytucji działających w sektorze rolnictwa ekologicznego, w tym: organizacji oraz stowarzyszeń zrzeszających producentów ekologicznych, a także uczelni wyższych, instytutów, instytucji sprawujących nadzór nad produkcją ekologiczną oraz  podmiotów doradczych.

Ramowy Plan Działań dla Żywności i Rolnictwa Ekologicznego w Polsce na lata 2014 – 2020 został ujęty jako jeden z projektów strategicznych w Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju.

Pobierz plik: Ramowy Plan Działań dla Żywności i Rolnictwa Ekologicznego w Polsce na lata 2014 – 2020

Projekt ustawy o restrukturyzacji zadłużenia podmiotów prowadzących gospodarstwa rolne

Sejm pracuje też nad rządowym projektem ustawy o restrukturyzacji zadłużenia podmiotów prowadzących gospodarstwa rolne, Rząd przyjął też uchwałę w sprawie udzielenia zgody na dokonanie notyfikacji Komisji Europejskiej trzech programów pomocy na restrukturyzację zadłużenia podmiotów prowadzących gospodarstwa rolne – dokumenty przygotowane przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. 

Projekt ustawy przewiduje nowe formy pomocy dla zadłużonych gospodarstw rolnych.

Zadłużenie części gospodarstw rolnych, wynikające z powtarzających się szkód powstałych wskutek niekorzystnych zjawisk atmosferycznych czy kryzysów na rynkach rolnych, uniemożliwia wielu rolnikom dalsze prowadzenie produkcji rolnej.

Z informacji banków kredytujących rolnictwo wynika, że problem z obsługą kredytów ma prawie 2 tys. producentów rolnych.

Zaproponowane wsparcie zostanie skierowane do producentów rolnych prowadzących działalność rolniczą przez co najmniej trzy lata przed dniem utraty zdolności do obsługi zadłużenia.

Przewidziano cztery formy pomocy:

  • udzielanie przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa dopłat do oprocentowania bankowych kredytów restrukturyzacyjnych w celu restrukturyzacji zadłużenia podmiotów prowadzących gospodarstwo rolne znajdujące się w trudnej sytuacji ekonomicznej;
  • udzielanie przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa pożyczek na spłatę zadłużenia podmiotów prowadzących gospodarstwo rolne znajdujące się w trudnej sytuacji ekonomicznej;
  • udzielanie przez Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa gwarancji spłaty bankowych kredytów restrukturyzacyjnych;
  • przejęcie zadłużenia podmiotów prowadzących gospodarstwo rolne przez Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa.

Restrukturyzacji podlegać będą długi o charakterze pieniężnym, które powstały w związku z prowadzeniem działalności rolniczej obejmujące kapitał, odsetki i inne opłaty związane z obsługą zadłużenia.

Zaproponowano, aby nowe przepisy weszły w życie po 30 dniach od daty ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

Jednocześnie minister rolnictwa i rozwoju wsi dokona notyfikacji w Komisji Europejskiej projektów trzech programów pomocy, tj.: pożyczek i preferencyjnych kredytów na sfinansowanie spłaty zadłużenia powstałego w związku z prowadzeniem działalności rolniczej oraz gwarancji spłaty tych kredytów.

Dopłaty do kredytu restrukturyzacyjnego oraz pożyczki Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.



A.J.
Zespół e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika