Prezent na Walentynki - jak go zwrócić?
W ciągu 10 dni możemy oddać prezent kupiony w sklepie internetowym. Gorzej, gdy zakupy robiliśmy w sklepie tradycyjnym.
Wtedy nie mamy możliwości zwrotu, jeśli towar nie ma wad i po prostu przestał się nam podobać, nie odpowiada nam jego kolor czy rozmiar. – W takiej sytuacji tylko od dobrej woli sprzedawcy zależy, czy zgodzi się przyjąć nieudane z naszego punktu widzenia zakupy – tłumaczy Małgorzata Cieloch, rzecznik prasowy UOKiK.
Inaczej jest w przypadku sklepów elektronicznych. Tutaj sprzedawca musi przyjąć zwrot, ponieważ taki obowiązek nakłada na niego ustawa.
Ważne są terminy
Zawierając umowę na odległość możemy od niej odstąpić bez podawania przyczyn. Według prawa musimy wtedy przesłać sprzedawcy pisemne oświadczenie, że odstępujemy od umowy kupna np. pierścionka czy aparatu fotograficznego. W praktyce często wystarczy telefon do sklepu, jednak handlarz zawsze może zażądać informacji na papierze.
Przepisy regulują również termin, w jakim musimy powiadomić sklep o zwrocie. Jest na to 10 dni od wydania rzeczy, czyli – jak tłumaczy UOKiK – od czasu, gdy przyniesie nam ją kurier lub listonosz. Niechciany prezent musimy natomiast odesłać do 14 dni od otrzymania.
Pamiętajmy również, że sprzedawca nie może zażądać dodatkowej opłaty za zwrot. Sklep musi nam ponadto oddać całą sumę, jaką zapłaciliśmy za przedmiot – ma na to 14 dni od otrzymania zwrotu. Wszystkie koszty związane z odesłaniem przedmiotu musimy jednak ponieść z własnej kieszeni.
Większe prawa za „kup teraz”
Ustawodawca wymienił sytuacje, w których mimo zakupu na odległość nie mamy prawa do 10-dniowego zwrócenia towaru bez podania przyczyny.
Prawo to nie przysługuje m.in. w przypadku nagrań audio-wizualnych, jeśli usuniemy z nich zabezpieczenia. Nie oddamy więc rozpakowanych filmów i muzyki na płytach CD lub DVD. Nie zwrócimy ponadto programów komputerowych, których pudełka zostały już otworzone. Tak samo będzie przy zakupie artykułów spożywczych i przedmiotów zrobionych na zamówienie.
Zwrot nie przysługuje również w przypadku aukcji internetowych, z wyjątkiem zakupu przedmiotu np. na Allegro w trybie „kup teraz”.
Czy mogę zwrócić towar po 10 dniach?
Przepisy zobowiązują e-sklepy do umieszczenia na swoich stronach internetowych informacji o tym, że mamy prawo do zwrotu towaru. Jeśli sprzedawca tego nie zrobi, to konsument ma na odstąpienie od umowy nie 10 dni, a trzy miesiące.
PODSTAWA PRAWNA: Ustawa z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz. U. Nr 22, poz. 271 ze zm.).
Dariusz Madejski, e-prawnik.pl
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?