Przedsiębiorca telekomunikacyjny ukarany

Automatyczne przedłużanie umowy na kolejny okres bez pytania konsumenta o zgodę nie jest zgodna z prawem. Prezes UOKiK zakwestionowała praktykę spółki Niezależny Operator Międzystrefowy i nałożyła karę w wysokości blisko 195 tys. zł.

Niezależny Operator Międzystrefowy jest przedsiębiorcą telekomunikacyjnym. Postępowanie UOKiK wykazało, że w regulaminie świadczenia usług spółki znajdowało się niezgodne z prawem i niekorzystne dla konsumentów postanowienie.

NOM zastrzegał, że umowa zawarta na czas określony ulega automatycznemu przedłużeniu na kolejny, taki sam okres. Abonenci, którzy chcieli zrezygnować z nowego kontraktu, byli zobowiązywani do złożenia pisemnego oświadczenia, co najmniej 30 dni przed upływem starej umowy.

Porady prawne

Praktyka ta wymuszała na konsumentach podejmowanie działań zapobiegających przedłużeniu umowy oraz ograniczała możliwość rezygnacji z usług przedsiębiorcy. Jest to sprzeczne z dobrymi obyczajami a tym samym niezgodne z prawem. Zdaniem UOKIK przedsiębiorca powinien zapewnić konsumentowi możliwość podjęcia świadomej decyzji dotyczącej przedłużenia umowy na kolejny czas określony informując go o upływającym terminie i przedstawiając mu nową ofertę.

Wśród przedsiębiorców telekomunikacyjnych istnieje powszechna praktyka przedłużania umowy na czas nieokreślony jeżeli abonent nie składa deklaracji co do jej kontynuacji. Praktyka taka nie jest kwestionowana ponieważ rozwiązanie umowy na czas nieokreślony nie wiąże się z ponoszeniem przez konsumenta dodatkowych kosztów jak w przypadku kontraktu na czas określony (np. kara umowna, wynagrodzenie do końca obowiązywania umowy).

Prezes UOKiK nałożyła na spółkę Niezależny Operator Międzystrefowy karę w wysokości 194 833 zł. Przedsiębiorca zaniechał stosowania kwestionowanej praktyki dzięki czemu możliwe było obniżenie sankcji. Decyzja nie jest prawomocna spółka odwołała się do sądu.

Źródło: UOKiK


Zespół
e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

  • Anna 2016-03-13 20:05:39

    A ja zglosiłam Netii na dwa miesiące przed koncem umowy , ze rezygnyje z ich uslug. Naliczyli sobie opłate wyrównawczą , niezwiazaną z abonamentem promocyjnym, tylko po normalnych rzekomo kosztach usługi i do tego jeszcze jeden abonament .Też ktoś powinien sie za nich wziać . Mam teraz duzo wiecej do zaplacenia , niż normalny abonament.

  • lili 2016-03-12 12:56:23

    Niekorzystne zapisy posiada NC+, i tez powinni zapłacic karę.

  • Krystyna 2016-03-12 09:35:02

    Identyczne zapisy wprowadziły Orange i Polsat.

  • Nick 2016-03-11 16:50:56

    A to ciekawe...Vectra ma dokładnie taki sam zapis-mało tego-trzeba złożyć wypowiedzenie na 2 miesiące !


Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika