Rozwój elektroenergetycznej sieci przesyłowej i zapewnienie ciągłości dostaw prądu

Modernizacja i niezbędny rozwój elektroenergetycznych sieci przesyłowych i dystrybucyjnych jest możliwy w oparciu o obowiązującą procedurę art. 48 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Dokonaliśmy przeglądu tej procedury i zaproponujemy jej usprawnienia - mówił 3 marca br. w Warszawie podsekretarz stanu Olgierd Dziekoński podczas panelu dyskusyjnego "Elektroenergetyka - rozwój sieci przesyłowej i zapewnienie ciągłości dostaw prądu" na konferencji "Energetyczne bezpieczeństwo Polski i Europy - Międzynarodowa Konferencja Ekspertów".

Porady prawne

Stan techniczny wynikający z wieku, przestarzałe, reaktywne zarządzanie i niedokończona topologia charakteryzują najlepiej złą sytuację, w jakiej znajdują się polskie elektroenergetyczne sieci przesyłowe i dystrybucyjne - mówił otwierając dyskusję prof. Krzysztof Żmijewski z Politechniki Warszawskiej. Dodał, że 80% sieci przesyłowych 220 kV oraz 21% sieci 400kV mają ponad 30 lat. Tak starych jest także 38% transformatorów. Rzadko które miasto ma optymalne z punktu widzenia zapobieżeniu zagrożeniom co najmniej 4 linie zasilające i linię obwodową w formie zamkniętej pętli.

Wiceprezes PSE Operator Jerzy Andruszkiewicz charakteryzując problemy z modernizacją i rozwojem sieci wskazywał na problem pozyskania gruntów dla rozległych inwestycji liniowych i przeszacowywanie przez dysponentów nieruchomości roszczeń odszkodowawczych, co powoduje trudność uzgodnienia przebiegu linii. Brak prawa przejścia, ciągłe odwołania i trudności z wywłaszczeniem skutecznie blokują rozwój sieci. Konieczna jest specustawa dla inwestycji liniowych zanim "zgaśnie światło" - podsumował prof. Krzysztof Żmijewski.

Wiceminister O. Dziekoński ustosunkowując się do wyrażanej w dyskusji potrzeby stworzenia "specustawy" do lokalizacji sieci powiedział, że usprawnienie procedury programów zawierających zadania rządowe, opisanej w art. 48 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym będzie korzystniejsze dla inwestorów i dla właścicieli nieruchomości, przez które będą przebiegać planowane sieci oraz dla samorządów.

Programy zawierające inwestycje służące realizacji celu publicznego o znaczeniu krajowym, zgodnie z obowiązującymi już dziś przepisami, podlegają zaopiniowaniu przez sejmiki właściwych województw. Rada Ministrów przyjmuje, w drodze rozporządzenia, programy, uwzględniając cele zrównoważonego rozwoju. Natomiast procedura ta - z różnych powodów - dotychczas nie była stosowana. W przygotowanym projekcie ustawy o zmianie ustawy prawo budowlane, ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz niektórych innych ustaw, Ministerstwo Infrastruktury proponuje m.in. uczytelnienie kompetencji wojewody w zakresie wykonania zastępczego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy. Ministerstwo Infrastruktury współpracuje także merytorycznie z Ministerstwem Gospodarki i Urzędem Regulacji Energetyki przy przygotowaniu koncepcji programów zawierających zadania rządowe. 

Źródło: www.mi.gov.pl


A.J.
Zespół e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika