„W ciągu pięciu lat po akcesji Polski do Unii Europejskiej, dzięki liberalizacji przewozów prywatni przewoźnicy kolejowi przekonali się, że transport kolejowy może być dobrym biznesem" - powiedział Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Juliusz Engelhardt podczas debaty „Rynek kolejowy w pięć lat po akcesji Polski do Unii Europejskiej".
Wiceminister podkreślił konieczność obniżenia kosztów działalności spółki PKP Polskie Linie Kolejowe i przyspieszenia jej restrukturyzacji. Wskazał na potrzebę weryfikacji listy priorytetowych inwestycji w infrastrukturze kolejowej przewidzianych do realizacji do 2013 roku w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, spowodowanej niedoszacowaniem wartości prac oraz wzrostem cen. Odnosząc się do zagadnienia stawek dostępu do infrastruktury kolejowej wiceminister J. Engelhardt stwierdził, że sprawa ta nie została uregulowana w prawie unijnym, co powoduje znaczne różnice w jej dofinansowaniu przez różne państwa UE. Niemcy dopłacają do infrastruktury 40 proc. podczas gdy Polska około 15 proc.
Podczas debaty dr Andrzej Massel z Centrum Badawczo-Rozwojowego Kolejnictwa zaprezentował podstawowe założenia opracowanego w latach 2007-2008 „Master Planu dla transportu kolejowego w Polsce do 2030 roku". Debata była częścią Walnego Zgromadzenia Członków Railway Business Forum. 25 marca br. Podsekretarz Stanu Juliusz Engelhardt w imieniu Ministra Infrastruktury Cezarego Grabarczyka, wręczył najbardziej zasłużonym przedstawicielom przewoźników, biur projektowych i zakładów zrzeszonych w RBF odznaki „Zasłużony dla transportu RP" oraz „Zasłużony dla kolejnictwa".
Źródło: www.mi.gov.pl