Rynek kolejowy w pięć lat po akcesji Polski do UE
„W ciągu pięciu lat po akcesji Polski do Unii Europejskiej, dzięki liberalizacji przewozów prywatni przewoźnicy kolejowi przekonali się, że transport kolejowy może być dobrym biznesem" - powiedział Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Juliusz Engelhardt podczas debaty „Rynek kolejowy w pięć lat po akcesji Polski do Unii Europejskiej".
Wiceminister podkreślił konieczność obniżenia kosztów działalności spółki PKP Polskie Linie Kolejowe i przyspieszenia jej restrukturyzacji. Wskazał na potrzebę weryfikacji listy priorytetowych inwestycji w infrastrukturze kolejowej przewidzianych do realizacji do 2013 roku w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, spowodowanej niedoszacowaniem wartości prac oraz wzrostem cen. Odnosząc się do zagadnienia stawek dostępu do infrastruktury kolejowej wiceminister J. Engelhardt stwierdził, że sprawa ta nie została uregulowana w prawie unijnym, co powoduje znaczne różnice w jej dofinansowaniu przez różne państwa UE. Niemcy dopłacają do infrastruktury 40 proc. podczas gdy Polska około 15 proc.
Podczas debaty dr Andrzej Massel z Centrum Badawczo-Rozwojowego Kolejnictwa zaprezentował podstawowe założenia opracowanego w latach 2007-2008 „Master Planu dla transportu kolejowego w Polsce do 2030 roku". Debata była częścią Walnego Zgromadzenia Członków Railway Business Forum. 25 marca br. Podsekretarz Stanu Juliusz Engelhardt w imieniu Ministra Infrastruktury Cezarego Grabarczyka, wręczył najbardziej zasłużonym przedstawicielom przewoźników, biur projektowych i zakładów zrzeszonych w RBF odznaki „Zasłużony dla transportu RP" oraz „Zasłużony dla kolejnictwa".
Źródło: www.mi.gov.pl
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?